Stamcelllen oplossing voor de geneeskunde?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gesloten
Berichten: 150

Stamcelllen oplossing voor de geneeskunde?

Stamcellen zijn cellen die nog alles kunnen worden? Als het mogelijk is om dit in de praktijk uit te kunnen voeren, dan hebben we een oplossing voor ZEER veel ziektes en beperkingen. zoals spierziektes, hartziekten nierproblemen etc etc etc..

Wat kunnen stamcellen volgens ju;llie beteken voor de geneeskunde?

Is het ethisch verantwoord om gebruik te maken van idt soort cellen?

Worden ze al gebruikt? Zoals in in Ukraine, korea en laatst zelfs in Rotterdam

Zullen ze ooit legaal gebruikt worden en hoe zijn de meningen hier over verdeeld?

http://kinder.plein.nl/nieuws/index.php?ni...1&all=1&trw=280

Dit is een moeilijk onderwerp maar stel je eens voor dat het ons lukt
Het is kiezen en delen,

maar toch kiezen er velen

Die kiezen kiezen boven delen vandaar dat er velen verliezen!

Berichten: 3.165

Re: Stamcelllen oplossing voor de geneeskunde?

Volgens mij is dit inhoudelijk weinig verschillend van dit topic

http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...showtopic=55180

Kwestie van het forum overzichtelijk te houden maar die beslissing moet de moderator maar maken. :wink:

Daar heb ik de nuance al gemaakt dat de hype van de stamcellen wat voorbij is en dat andere cellen zelfs geschikter zijn voor veel toepasingen, in die organen waar ze de initiële cellen (tussen stamcellen en normale cellen) hebben kunnen opsporen en isoleren.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Stamcelllen oplossing voor de geneeskunde?

@ AD, het topic wat jij aanhaalt gaat meer over de technische mogelijkheden van stamcel gebruik. De TS van dit topic heeft volgens mij niet de intensie om een technisch inhoudelijke discussie te houden. Een ethische discussie is volgens mij het idee. Echter voor een etische discussie is een duidelijke en goed afgebakende stelling nodig. Dit ontbreekt momenteel. Ik wil nabz dan ook vriendelijke vragen om een stelling te vermelden. Zoals de vragen nu staan vermeld, zal je een veel te brede discussie krijgen, waardoor diepgang zal ontbreken. Dit komt dan neer op borrelpraat, wat beter in het café (digitaal of in het echt) past.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 3.165

Re: Stamcelllen oplossing voor de geneeskunde?

Ik wil nog een keer sterk benadrukken dat stamcellen passé zijn. Hét type cellen waar nu de aandacht naar uitgaat zijn juist die cellen die ik eerder beschreven heb.

Ik vind dit belangrijk in deze discussie omdat het er voor zorgt dat we cellen uit ons eigen lichaam kunnen gebruiken ipv dat er embryo's gekweekt moeten worden. Als mensen dat niet goed begrijpen dan gaan ze allemaal rare associaties maken (vooral die gruwelijke gereformeerden) mag dat het onderzoek sterk geremd wordt en veel mensen niet goed geholpen kunnen worden met gruwelijke ellende.

@Wouter

Ik begrijp jouw punt maar als het om ethiek gaat, hoort het dan niet in de rubriek politiek, sociologie thuis?

Maar goed, op zich best een interessante discussie hoor. Ik zal er waarschijnlijk nog wel op ingaan.

Om de discussie af te trappen zullen we wel eerst en vooral eens goed moeten schetsen wat de huidige stand van de techniek is, anders valt er nergens over te praten? Je kan niet voor of tegen iets zijn als je niet weet wat dat iets is.

Ik weet er wel iets van af maar toch ook weer te weinig om zo'n aftrap op mij te nemen. Misschien dat iemand als the don dit beter kan doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Stamcelllen oplossing voor de geneeskunde?

Als nabz deze richting inderdaad in wil slaan, dan zal het worden verplaatst. Nu laat ik het nog even staan.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 150

Re: Stamcelllen oplossing voor de geneeskunde?

Als nabz deze richting inderdaad in wil slaan, dan zal het worden verplaatst. Nu laat ik het nog even staan.
hmm

Ik wil er gewoon meer over weten. Is het wel realistisch om te denken dat stamcekllen gebruikt zullen worden..

wat zijn de grenzen ervan
Het is kiezen en delen,

maar toch kiezen er velen

Die kiezen kiezen boven delen vandaar dat er velen verliezen!

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Stamcelllen oplossing voor de geneeskunde?

Dan kan je gewoon verder discussieren in het toic welke 'AD' al heeft aangehaald.

-slotje-
"Meep meep meep." Beaker

Gesloten