Springen naar inhoud

[Scheikunde] Water bij een zuur-base reactie

• Log in om te kunnen reageren

ntstudent

ntstudent

• >250 berichten
  • 577 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 februari 2007 - 19:07

Hallo,

ik vroeg me af, als je een reactie hebt met twee vast stoffen: bariumhydroxide en ammoniumchloride.

Komt er dan werkelijk water eruit als je de twee vaste stoffen bij elkaar doet?

Thanks

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Cycloon

Cycloon

• >1k berichten
  • 4810 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 februari 2007 - 19:22

Normaal wel. Als je bv NaOH en HCl samenvoegt krijg je werkelijk water + keukenzout (je mag daar gerust van eten als je het op een verantwoorde manier doet). Je kan het water dan ook uitdampen en enkel het zout behouden. De H2O die in je reactie staat is er ook werkelijk, chemie is geen fictie ofzo.

Heezen

Heezen

• >250 berichten
  • 481 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 februari 2007 - 19:37

Dat is nou het mooie van chemie, net machie :)
Procrastination is like masturbation; it's all fun and games till you realize you just fucked urself..
Correct me if I'm wrong.

ntstudent

ntstudent

• >250 berichten
  • 577 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 februari 2007 - 19:43

Ik dacht dat zuur / base reactie altijd water nodig had voordat ze reageren.
To invent something you need to see what everyone sees, do what everybody does and think that nobody has though of.

PCB

PCB

• >100 berichten
  • 175 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 februari 2007 - 19:44

Ik waag het enigzins te betwijfelen aangezien ze VAST zijn. Gaat dit dan ook zomaar op?
TU/e Werktuigbouwkunde

Heezen

Heezen

• >250 berichten
  • 481 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 februari 2007 - 21:12

Ik waag het enigzins te betwijfelen aangezien ze VAST zijn. Gaat dit dan ook zomaar op?

JA!
Een zuur base reactie kan MET of ZONDER water..
HCl+NaOH kan reageren tot keukezout en water..( Zonder dat er in het begin water aanwezig is)
Net zo goed kan Na+ , Cl-. OH- , en H+ reageren tot keukezout en water.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8252 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 februari 2007 - 21:58

Normaal wel. Als je bv NaOH en HCl samenvoegt krijg je werkelijk water + keukenzout (je mag daar gerust van eten als je het op een verantwoorde manier doet). Je kan het water dan ook uitdampen en enkel het zout behouden. De H2O die in je reactie staat is er ook werkelijk, chemie is geen fictie ofzo.

Wanneer je op het lab dergelijke dingen beweert dan kom je van een koude kermis thuis. In theorie heb je zeker gelijk, echter het is alles behalve aan te raden.
"Meep meep meep." Beaker

ntstudent

ntstudent

• >250 berichten
  • 577 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 februari 2007 - 22:01

Okay, bedankt voor al jullie hulp =) (weer een stap dichterbij een voldoende =) :))
To invent something you need to see what everyone sees, do what everybody does and think that nobody has though of.

Cycloon

Cycloon

• >1k berichten
  • 4810 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 februari 2007 - 22:47

Wanneer je op het lab dergelijke dingen beweert dan kom je van een koude kermis thuis. In theorie heb je zeker gelijk, echter het is alles behalve aan te raden.

Ach, ik heb het al meerdere personen zien doen hoor... Maar meestal wordt geen gebruik gemaakt van zuiver NaOH en HCl dus dan wordt de concentratie aan mogelijke overblijfsel zuur of base wel heel erg klein. Natuurlijk raad ik nu niemand aan om van alles te gaan proeven wat ze tegenkomen :)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures