Pka

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Pka

Hallo beste mensen!

Ik ben een 2e jaars biomedischewetenschappen.. en ik volg een cursus bij farmacie. Het probleem is dat er veel scheikunde in deze cursus voorkomt en dat is alweer een tijdje geleden voor mij..

Daarom een paar vraagjes over de pka-waarden...

- Wat zegt dit precies...

- Wat kun je zeggen over een zuur als de pKa-waarde hoger/lager dan de pH is..

En wat is nog meer belangrijk om van de pKa te weten..?

Ben jullie zeer dankbaar alvast

Groeten van Fleur

Berichten: 47

Re: Pka

pka-waarde zegt iets over de pH-waarde van een bepaalde groep waarbij protonering of deprotonering plaatsvindt.

Bijvoorbeeld:

NH2-groep van een aminozuur heeft een pka-waarde van 5. Als we de pH laten zakken van 7 naar 4, zal de NH2-groep bij ph=5 een proton opnemen en NH3+ worden.

Berichten: 704

Re: Pka

dit hoor je eigenlijk wel te weten hoor als 2e jaar biomedische wetenschappen. iig hier het antwoord van een eerstejaars :shock:

pKa (of pKz) is de negatieve log van de Kz en die gebruik je bij bijvoorbeeld de formule van Henderson-Hasselbalch:

pH = pKz + log [Z-]/[HZ]

de pKz is de pH-waarde op een halve titratie dus als je de titratiecurve tekent en je kijkt dan op de helft van de titratie dan is die pH gelijk aan de pKz-waarde.

de pKz-waarde is dus ook gewoon een maat voor de sterkte van een zuur en dus hoe lager de pKz-waarde, hoe sterker het zuur.

bv: als de Kz van een zuur 1,0 x 10^-2 is dan is de pKz dus -log Kz = - (-2) = 2

als de Kz nu 1,0 x 10^-3 is (en dus een zwakker zuur), dan geldt pKz = 3

dus pKz-waarde is ook gewoon een maat voor zuursterkte.

uit de formule van Henderson - Hasselbalch volgt ook het volgende:

als pH > pKz dan volgt dat log [Z-]/[HZ] = positief en dus dat [Z-] > [HZ]

als pH < pKz dan volgt dat log [Z-]/[HZ] = negatief en dat [HZ] > [Z-]

dus in het gegeven voorbeeld van de NH2-groep: pKz = 5 dus als pH = 7 dan is de log [NH2]/[NH3 +] = positief en dus dat bij pH = 7 geldt dat er meer aminozuur is gedeprotoniseerd.

als we dus pH = 7 laten dalen naar pH = 4 dan zal dus [NH3 +] toenemen en uiteindelijk groter worden dan [NH2] dus dat er meer aminozuur wordt geprotoniseerd.

Re: Pka

Thankx, toch nog een paar vragen

Waar kun je de pKa waarden vinden van functionele zijgroepen zoals glycerol, fenol etc (ik heb geen binas)

Hoezo gaat de nh2 groep een H opnemen?

x

Berichten: 704

Re: Pka

die kun je vast en zeker wel vinden in een tabel in je boek.

--> de NH2-groep neemt een proton op omdat deze groep een basisch karakter heeft. Wanneer dit gebeurt kun je zien in bovenstaande voorwaarden.

btw: waar studeer je bmw als ik vragen mag ?

Reageer