[Scheikunde] Ionen afstaan

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 577

[Scheikunde] Ionen afstaan

Hallo,

ik heb een vraagje (alweer :) ). Hoe weet ik bijvoorbeeld fosforzuur (H3PO4) een H+ ion afstaat en wanneer meerdere?

Is het zo dat bij elke keer wanneer ik er water toevoeg dat er dan alle H+ ionen van een zuur worden afgestaan?

Hartelijk bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 175

Re: [Scheikunde] Ionen afstaan

Nee, dat is niet zo. Dat heeft te maken met de zuurconstante van zwakke zuren (c.q. basen).

Deze kun je vinden in Binas tabel 49 en dan met de breuk uitrekenen.
TU/e Werktuigbouwkunde

Gebruikersavatar
Berichten: 577

Re: [Scheikunde] Ionen afstaan

Kan ik wel zeggen bijv. als ik een zuiver zuur in water doe dat er een zuurrestion overblijft met een H en als ik verdund zuur in stop dat er een zuurrestion overblijft zonder H's?

(hierbij genomen dat de zuur in totaal 2 H's heeft)

Bedankt =)
To invent something you need to see what everyone sees, do what everybody does and think that nobody has though of.

Gebruikersavatar
Berichten: 175

Re: [Scheikunde] Ionen afstaan

Nee, neem bijvoorbeeld azijnzuur CH3COOH, een zwak zuur. Als je de berekening met de zuurconstante doet, blijkt er voor het grootste gedeelte gewoon CH3COOH (aq) te ontstaan en slechts een klein beetje H3O+ en CH3COOH-!

Dit is het geval omdat er bij elk zwak zuur zich een evenwicht instelt volgens:

CH3COOH (aq) :) H3O+ (aq) + CH3COO- (aq)

Je kunt azijnzuur wel 'dwingen' zijn H+-ionen af te staan door een sterke base (bijv. OH-) er bij te gooien, dan krijg je zoiets:

CH3COOH (aq) + OH- (aq) :) H2O (aq) + CH3COO- (aq)
TU/e Werktuigbouwkunde

Berichten: 186

Re: [Scheikunde] Ionen afstaan

(hierbij genomen dat de zuur in totaal 2 H's heeft)
Hier moet je ook mee oppassen, want er zijn zuren die niet alle waterstoffen afstaan. Neem bijvoorbeeld H3PO3 (zie figuur), deze is een zwak zuur en zal in water gedeeltelijk opsplitsen (zoals PCB goed uitgelegd heeft).

H3PO3 + H2O <=> H2PO3- + H3O+

H2PO3- + H2O <=> HPO32- + H3O+

HPO32- + H2O --> geen reactie

Dat het laatste proton niet meer afsplitst heeft te maken dat deze geen 'zuur' proton meer is. In onderstaande figuur zie je dus dat er 2 waterstoffen in een OH-groep staan en dat er 1 rechtstreeks op de P staat, wel deze laatste zal daarom niet als een zuur reageren en dus niet afsplitsen van de molecule.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 175

Re: [Scheikunde] Ionen afstaan

@ Belgjm; goede uitleg; maar je legt fosforigzuur uit en ntstudent vroeg naar fosforzuur... het is een klein verschil, maar er treedt nu misschien verwarring op!

fosforzuur: H3PO4

fosforigzuur: H3PO3

Bij fosforzuur is de 'laatste' H wél een 'zure' H!!
TU/e Werktuigbouwkunde

Berichten: 186

Re: [Scheikunde] Ionen afstaan

PCB schreef:@ Belgjm; goede uitleg; maar je legt fosforigzuur uit en ntstudent vroeg naar fosforzuur... het is een klein verschil, maar er treedt nu misschien verwarring op!

fosforzuur: H3PO4

fosforigzuur: H3PO3

Bij fosforzuur is de 'laatste' H wél een 'zure' H!!
Jawel, ik wist wel dat het eigenlijk over fosforzuur gaat, maar ik reageerde op het feit dat hij losweg veronderstelde dat als een zuur 2 protonen heeft, deze dan ook ten alletijde zal afstaan. Ik wou hem gewoon waarschuwen zodat hij zich later niet laat vangen aan de uitzonderingen.

Maar uiteraard goed dat je het opmerkt, maar het was niet de bedoeling om verwarring te zaaien (had inderdaad een ander voorbeeld moeten gebruiken). :wink:

Reageer