Springen naar inhoud

Hoeveel Joule is 1 kubieke meter gas?!

• Dit onderwerp is gesloten Dit onderwerp is gesloten

Mara

Mara

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 februari 2007 - 21:20

Zou iemand mij alsjeblieft snel kunnen zeggen hoeveel Joule 1 kubieke meter gas is?
Heb het nodig voor een natuurkunde verslag!

Groetjes,

Mara

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Brinx

Brinx

• >1k berichten
  • 1433 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 21 februari 2007 - 21:31

Wikipedia heeft een pagina ( http://nl.wikipedia...._waarde#Aardgas ) waar ik een waarde teruggevonden heb.

"De energetische waarde van een gas wordt uitgedrukt in megajoule per m (MJ/m). Aardgas heeft een energetische waarde van 31,65. Waterstof van 11,5 MJ per m."

Volgens deze pagina heeft aardgas dus een (gemiddelde) verbrandingswaarde van 31 650 000 Joule per kubieke meter. Bij atmosferische druk, veronderstel ik. Er wordt op de pagina ook gemeld dat de verbrandingswaarde van het aardgas dat je thuis stookt terug te vinden moet zijn op de gasrekening.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44858 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 februari 2007 - 21:33

Beste Mara:
Welkom hier, maar blader aub eens even door de regels. Dit soort dingen hebben we liever in het huiswerkforum, want het is in n moment geregeld. In dat huiswerkforum hebben we verder nog (zie bovenaan de indexpagina daar) een bijsluiter om je te vertellen hoe je zoiets netjes en effectief doet.

Al typend blader ik in mijn BINAS en vind het antwoord in tabel 28A.
Als je dat niet kan vinden, open dan even een topic volgens de regels in het huiswerkforum? Want ik vermoed dat dit topic binnen de kortste keren op slot gaat.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 22 februari 2007 - 07:43

..... Aardgas heeft een energetische waarde van 31,65....

Dit is waarschijnlijk de onderste verbrandingswaarde.
Voor z.g. standaard Groninger aardgas (Slochterengas) wordt in de energiewereld gerekend met de bovenste verbrandingswaarde, dat is 35,17 MJ per normaal m3.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44858 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 februari 2007 - 08:39

..... Aardgas heeft een energetische waarde van 31,65....

Dit is waarschijnlijk de onderste verbrandingswaarde.
.

Volgens BINAS inderdaad "Water komt vrij als waterdamp".
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Ruben01

Ruben01

• >1k berichten
  • 2902 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 februari 2007 - 16:32

Dit is afhankelijk van welk gas.
Je kan kan deze waarden gemakkelijk opzoeken door in google upper heating value .... in te vullen.

Dit is de energie die vrijkomt bij de verbranding van een bepaalde hoeveelheid gas

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 23 februari 2007 - 13:06

De energie die vrijkomt bij de verbranding van een gas is de onderste verbrandingswaarde (Lower Heating Value, LHV), niet de bovenste verbrandingswaarde (Higher Heating Value, HHV). De laatste is van geen praktisch nut want die warmte zou alleen vrijkomen als het rookgas afgekoeld zou kunnen worden tot 15 oC waarbij ook de condensatiewarmte van het ontstane water volledig als nuttige warmte vrij zou komen, en dat is nooit. Bij een HR ketel vindt soms een klein beetje condensatie plaats waardoor het rendement iets meer dan 100% kan zijn, want rendement wordt altijd gebaseerd op LHV. Voor aardgas is gewoonlijk: LHV = 0,90 * HHV

Het is wel zo dat de aardgasprijs op de NYMEX (New York Mercantile EXchange) uitgedrukt wordt op basis van de HHV maar dat is een typisch Amerikaanse manier om prijzen lager voor te stellen dan ze werkelijk zijn.
http://www.wtrg.com/...y/gasprice.html
Hydrogen economy is a Hype.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 23 februari 2007 - 22:29

Bij een HR ketel vindt soms een klein beetje condensatie plaats waardoor het rendement iets meer dan 100% kan zijn, want rendement wordt altijd gebaseerd op LHV.

Bij een HR ketel vindt doorlopend condensatie plaats. En sinds de HR ketel in gebruik kwam is het gebruikelijk om het rendement te baseren op de bovenste verbrandingswaarde, omdat het niet uit te leggen is waarom het rendement hoger kan zijn dan 100%. Een HR ketel mag overigens pas HR ketel heten als het rendement groter is dan 90% (van de bovenste verbrandingswaarde uiteraard)

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 24 februari 2007 - 13:11

De definitie van rendement hangt dan blijkbaar van de fabrikant van de ketel af.
Zie echter hier: http://www.milieucen.....euwe CV-ketel en lees:
"Er zijn drie typen CV-ketel:
* De conventionele CV-ketel met een rendement van 70 tot 80%. Dat wil zeggen dat 20 tot 30% van de gebruikte energie via de schoorsteen verloren gaat.
* De ketel met Gaskeur-basislabel met een rendement van ongeveer 75-85%,
* De HR-ketel met een rendement van 100-107%.
Op HR-ketels staat vaak een percentage van meer dan 100% vermeld, bijvoorbeeld 107%. Dat wekt de indruk dat er meer energie uit het aardgas gehaald wordt dan er eigenlijk in zit. De verklaring voor dat hoge percentage is dat in HR-ketels (in tegenstelling tot andere ketels) een condensor zit waarin waterdamp (die ontstaat bij de verbranding van aardgas) wordt gecondenseerd. Bij dat condenseren komt warmte vrij, die wordt afgestaan aan het verwarmingswater. Dit is bijvoorbeeld 10%. Dit wordt opgeteld bij het rendement dat al door de ketel zelf uit het aardgas wordt gehaald, bijvoorbeeld 97%. Samen is dit dan 107%."

Ook wikipedia hanteert soortgelijke definities: http://nl.wikipedia....rendementsketel
Of hier: "......er zijn zelfs modellen met een rendement van 109 %" http://www.energiete...l/inleiding.htm

In de praktijk waarin ik werkzaam ben is rendement van aardgas (of olie of kolen of syngas) altijd gebaseerd op de onderste verbrandingswaarde, LHV.
Hydrogen economy is a Hype.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 24 februari 2007 - 20:22

In de praktijk waarin ik werkzaam ben is rendement van aardgas (of olie of kolen of syngas) altijd gebaseerd op de onderste verbrandingswaarde, LHV.

Het zal wel aan de branche liggen waarin je verkeert.
In de verwarmingstechniek wordt kennelijk nog steeds gewerkt met de onderste verbrandingswaarde als referentie. Dan krijg je dus van die idiote rendementen die boven de 100% liggen.

Maar ik zit in de energievoorziening en in mijn werk heb ik regelmatig te maken met rendementsberekeningen van centrales en warmtekrachtinstallaties, en ook met rekensommen voor milieusubsidies waarin de verbrandingswaarde van de brandstoffen een rol speelt. En bij al die sommen wordt altijd gewerkt met de bovenste verbrandingswaarde. Het getal van 35,17 MJ voor een kuub Groninger aardgas staat op mijn netvlies gebrand, want dat zie ik minstens een keer per week voorbij komen.

• Gast

Geplaatst op 07 maart 2007 - 18:45

Ik zou zo'n ketel willen met 109 % rendement.Alle energieproblemen zijn meteen opgelost.Die overtollige 9 % kan ik verkopen.Na de uitvinding van het warme water nu de toestellen met 109 % rendement.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8246 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 maart 2007 - 20:08

Beste Mara:
Welkom hier, maar blader aub eens even door de regels. Dit soort dingen hebben we liever in het huiswerkforum, want het is in n moment geregeld. In dat huiswerkforum hebben we verder nog (zie bovenaan de indexpagina daar) een bijsluiter om je te vertellen hoe je zoiets netjes en effectief doet.  

Al typend blader ik in mijn BINAS en vind het antwoord in tabel 28A.
Als je dat niet kan vinden, open dan even een topic volgens de regels in het huiswerkforum? Want ik vermoed dat dit topic binnen de kortste keren op slot gaat.

Jan, je weet het denk ik al wel langer, maar je hebt een goed inschattend vermogen. -slotje-
"Meep meep meep." Beaker

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures