[natuurkunde] Kabelkracht

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 13

[natuurkunde] Kabelkracht

hallo wetenschapsforum,

Ik ben bezig met een berekening in een brug, nu heb ik dit forum al even afgezocht naar een formule die mij zou kunnen helpen berekenen hoe dik een kabel moet zijn om een bepaald gewicht te kunnen dragen.

Er zal tog wel een verhoudingsformule te vinden zijn tussen: de vereiste diameter en de lengte / belasting / Elasticiteitsmodulus.

Zou iemand mij hierbij kunnen helpen?

Berichten: 4.502

Re: [natuurkunde] Kabelkracht

Je zult enkele dingen moeten bepalen:

Lengte en helling van de kabel

Doorbuiging van de kabel door gewicht;deze laatste zou je eerst kunnen bepalen door alleen de trekkracht erop los te laten,dan weet je globaal het gewicht.

De trekkracht berekenen veroorzaakt door het gewicht.

De twee optredende trekkrachten (gewicht en constructie) bij elkaar optellen;en nog een keer herhalen om nogmaals het kabelgewicht te bepalen.

Het lijkt ergens op een knikbelasting,verticale belasting en uitbuiging,waarbij ook het gewicht een rol gaat spelen.

Ik meen dat de kabelbreekspanning ligt tussen 1200-1800 N/mm2 (12000-18000 kg/cm2) ,daar zijn weer veiligheidsnormen aan verbonden,afh.van het aantal draden en staalsoort en draadstrengen in de kabel.

Wrs.te halen bij werktuigbouwers (hijswerktuigen)of de een of andere NEN (in NL)

Berichten: 13

Re: [natuurkunde] Kabelkracht

ok voor wat extra verduidelijking, ik weet de kracht die er in de kabels zit. stel deze maar even op 8kN voor 1 van de kabels. zou ik dan samen met die 1200-1800 N/mm2 tot een vereiste diameter kunnen komen als de kabel lengte 15m is.

Berichten: 4.502

Re: [natuurkunde] Kabelkracht

Rekening houdende met het gewicht en helling moet daar een antwoord uitrollen;je ziet de de staalspanning een veel hogere is dan voor een stalen balk,die een rekenwaarde heeft van 235 N/mm2,waarbij je ook nog veiligheidsnormen van 1,2 tot 1,2 moet invoeren,afh.gebruik.Overigens is dat ook bij kabels het geval.

Je zult overigens zien,dat bij ophangpunten op gelijke hoogte bij jouw 15 meter er bij een doorzakking van 1 meter veel minder trekkracht ontstaat door het eigen gewicht,dan wanneer je de kabel probeert op te trekken tot een doorbuiging van 10 cm.Voor zover ik kan taxeren,gaat dat omgekeerd evenredig met de doorbuiging(zakking)

Hieronder nog wat engelse theorie over hangbruggen:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: [natuurkunde] Kabelkracht

Afmetingen en breukgelasting van staalkabels volgens NEN 3231

Groepsfaktor v volgens NEN 3288
\(F_{W}=F_{st} . v\)
F (W) is de werkelijke breukbelasting. F(st) is de maximale statische belasting (werkbelasting) tijdens bedrijf.

De groepsfaktor v =4 tot 8 = basisfaktor (4) + 5 invloedsfaktoren (totale waarde maximaal 4)

Staalkabels zijn er in kruisslag en langsslag.

De doorsnede kan verschillende vormen hebben.( zie NEN 3231)

Berichten: 4.502

Re: [natuurkunde] Kabelkracht

Makkelijk voor een topichouder dattie zoveel raadgevers ter beschikking heeft,met zijn allen vormen we een denktank en dragen onze weetjes over !

In mijn studietijd moest ik het gros zelf maar zien te ontdekken,hetzelfde overigens ook in mijn werkpraktijk door de op de loer liggende concurrentie!

Berichten: 13

Re: [natuurkunde] Kabelkracht

aadkr heb je ook een deel over tuibrugging sinds?

dat is namelijk mijn project

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: [natuurkunde] Kabelkracht

Dat heb ik niet , sorry.

Reageer