Springen naar inhoud

[Mechanica] Tweede wet van Newton

• Log in om te kunnen reageren

RaYK

RaYK

• >250 berichten
  • 844 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 februari 2007 - 13:45

hey,

ik zit nu al een tijdje met een vraag bij mezelf die ik niet weet op te lossen, het is waarschijnelijk nogal logisch en simpel uit te leggen maar ik ben nog maar net met fysica bezig en daardoor nog niet zo op de hoogte als de meeste hier in dit forum :)

nuja, stel dat je bv.. een loden bolletje laat vallen vanop 100m hoogte, en je wil de kracht weten van dit bolletje als het de grond raakt dan kun je bv. stellen dat

F = m . a

als voorbeeld kunnen we bv. de massa nemen van 1kg en a is sowieso de zwaartekracht met een constante waarde van 9,8 m/sē, als we die formule dan bekijken dan maakt het eigelijk niet uit of we die bol van 100m of van 1m hoogte laten vallen, de kracht blijft hetzelfde??

Ik weet dat ik iets misdoe maar besef niet wat :)
kan het dat de massa verkleint naarmate de snelheid verhoogt ofzo?

dank bij voorbaat :)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Heezen

Heezen

• >250 berichten
  • 481 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 februari 2007 - 13:54

Dit hoort niet bij Moderne Natuurkunde...

Zwaarte energie=mgh
Als het balletje bij de grond komt, heeft het een kinetische energie van mgh,- dan is alle Zwaartenergie omgezet in kinetische energie..
Vervolgens raakt het de grond, de kracht die het uitoefend op de grond ( of datgene waar het op valt) ligt aan de elasticiteit van datgene..
Als het op beton valt, oefent het een veel grotere kracht uit, dan als het op een kussen valt.. Simpelweg omdat een steen nauwelijks veert..
De arbeid ( kracht . weg) blijft dezelfde, maar als de weg ( hoeveel het inveert) kleiner is, moet de kracht wel groter zijn..

Math-E-Mad-X

Math-E-Mad-X

• >1k berichten
  • 2382 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 februari 2007 - 13:57

De formule klopt wel, de zwaartekracht is idd onafhankelijk van de hoogte.

Maar de kracht op het moment dat het bolletje de grond raakt is niet de zwaartekracht! Je bedoeld de normaalkracht. Om de grootte van deze kracht te berekenen heb je de versnelling van het balletje tijdens de botsing nodig. Dat wil zeggen: eerst valt het balletje met een bepaalde snelheid naar beneden, na de botsing gaat hij weer omhoog. De snelheid is dus veranderd en dus heeft het balletje een versnelling ondergaan. Het is deze versnelling die je moet invullen in
F=m*a.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

RaYK

RaYK

• >250 berichten
  • 844 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 februari 2007 - 14:01

aah owkay :)

bedankt
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'

"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 februari 2007 - 14:03

Puur theoretich (en 'dus' praktisch ook :wink: ) hangt de zwaartekrachtsversnelling wel af van de hoogte: de afstand tussen middelpunt aarde en middelpunt massa. Dit volgt namelijk uit de gravitatiewet van Newton:
LaTeX . Als je de vergelijkt met LaTeX zie je dat LaTeX
dus hoe groter de onderlinge afstand tussen m en M, hoe kleiner g.

Dit is echter verwaarloosbaar bij 'aardse afstanden'.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures