zwarte sterren

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Berichten: 50

zwarte sterren

ik heb eens gehoord dat er zwarte sterren bestaan

hoe komt het dat ze niet eens licht uitstralen en hoe zou het leven (als er leven is) daarop zijn in de omliggende planeten

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: zwarte sterren

Als ze geen licht uitstralen, dan zijn ze dus in thermisch evenwicht met het universum. Dat betekend dat de temperatuur dan ongeveer 3 Kelvin zal zijn.

Dus: geen leven.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 385

Re: zwarte sterren

licht wordt toch veroorzaakt door het 'terug' vallen van elektronen naar de kern. En die elektronen zenden dan een bepaalde golflengte uit. Als die golflengte niet in het zochtbaar licht valt, is de ster zwart.

Ik zie niet direct wat warmte daar mee te maken heeft.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: zwarte sterren

als een ster nog enige warmte bezit, dan straalt hij dat uit en dat zien wij. Dat hoeft niet in zichtbaar licht te zijn, infrarood kunnen we ook detecteren.

Zwarte sterren kunnen sterren als onze zon zijn, die toen de brandstof op was begond af te koelen. Als zo'n ster helemaar afgekoeld is is hij zwart

of een hoop waterstof atomen die nooit een ster zijn geworden. Die hebben niet genoeg massa om aan te gaan zeg maar. Dat worden ook bruine dwergen en dan zwarte dwerg.

Berichten: 683

Re: zwarte sterren

Als ze geen licht uitstralen, dan zijn ze dus in thermisch evenwicht met het universum. Dat betekend dat de temperatuur dan ongeveer 3 Kelvin zal zijn.
Hier ben ik het niet mee eens. De netto straling is nul. Dat wil niet zeggen dat de ster van 3 K geen licht uitstraalt.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: zwarte sterren

Hoe stel je je dat dan voor?

Als je een afgekoelde bruine dwerg hebt, dan is die dus in thermisch evenwicht met zijn omgeving. De enige straling die deze nog absorberen kan, is de omgevingsstraling. En de enige straling die hij uitzend is de Planckse straling met als temperatuur de temperatuur van de bruine dwerg: ruwweg 3 K.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Berichten: 50

Re: zwarte sterren

nu versta ik het niet meer mijn leraar natuurwetenschappen zei dat de zwarte sterren toch vlammen bezit en dat door een soort van atoom afkomstig is ( wie weet is het een ander soort brandstof die dan gewoon de zwarte kleur afgeeft en warmte)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: zwarte sterren

ja maar dan gaan we het hebben over de definitie van zwart. Als er vlammen vanaf komen die je niet met het oog kan zien, dan is ie niet zwart wetenschappelijk gezien want infrarood straling kun je met een apparaat wel degelijk zien. Ik bedoel met zwart echt bijna geen enkele vorm van straling.

Berichten: 50

Re: zwarte sterren

ja en toch kan er warmte uitgestraald worden want een vlam dat geeft ook toch warmte af

Berichten: 50

Re: zwarte sterren

of is het niet zo?

Berichten: 24

Re: zwarte sterren

licht is onderhevig aan zwaartekracht... hoe meer massa hoe meer zwaartekracht.. hoe groter een ster, hoe meer zwaartekracht...

er is een punt dat er zoveel zwaartekracht is, dat de lichtstralen die normaal gesproken uitgestraald worden, direct weer teruggetrokken worden naar de ster zelf... sterker nog, ze hebben geen kans om "op te stijgen" dit betekend dus dat zo'n ster geen licht geeft... ze staan ook wel bekend als zwarte gaten, maar mijn mening daarover wijkt nogal af van het geimplodeerde kern verhaal... nouja een klein beetje dan

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: zwarte sterren

nou we hebben het over zwarte sterren niet over zwarte gaten.

en ja van een kaars komt warmte en al zie je geen vlam, als er warmte vanaf komt, komt er straling van af. Zogenaamde warmtestraling en dan is hij dus zwart in zichtbaar licht, maar er komt wel degelijk straling vanaf. Bedoel je dit???

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: zwarte sterren

suyver schreef:Als ze geen licht uitstralen, dan zijn ze dus in thermisch evenwicht met het universum. Dat betekend dat de temperatuur dan ongeveer 3 Kelvin zal zijn.

Dus: geen leven.
Wat onze aardrijkskunde zegt is dat de zwaartekracht in een zwart gat zo groot is dat zelf licht er niet meer uitgeraakt, ook wat om over na te denken, enkel eenrichtingsverkeer in een zwart gat :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: zwarte sterren

Nogmaals: het gaat hier niet over een zwart gat!

Het gaat hier om een "zwarte ster" en dat is iets heel anders.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: zwarte sterren

suyver schreef:Nogmaals: het gaat hier niet over een zwart gat!

Het gaat hier om een "zwarte ster" en dat is iets heel anders.


Ja zag het te laat sorry :shock:

Reageer