[natuurkunde] practicum valversnelling.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 61

[natuurkunde] practicum valversnelling.

hallo mensen, ik heb een probleem.

Ik moet voor natuurkunde een practicum doen met behulp van de tikkertape.

doel: bepaal de valversnelling.

Laat een tape door de tikker gaan, doe dit 2x daarna 1x met een gewicht van 50g en daarna 1x met een gewicht van 250g.

Ik heb het practicum samen met een klasgenoot gedaan, en we hebben een grafiek gemaakt (die volgens ons goed zou moeten zijn) maar volgens mij gaan we de mist in bij het invullen van de tabel.

hier kun je het voorbeeld blad van mijn docent zien.

Afbeelding

op de volgende 2 foto's kun je zien wat ik tot nu toe zelf heb verzonnen, bedacht.

Afbeelding

Afbeelding

alvast bedankt allemaal!!!

Groeten,

Lorenzo

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde] practicum valversnelling.

Volgens mij is hier van alles misgegaan (zoals te doen gebruikelijk met natuurkunde-practica :) )

Ten eerste maak je een verkeerde interpretatie van Δs: volgens je strookjes neemt de afgelegde weg steeds een centimeter of 8-10 toe per tien tikken.

Een negatieve Δs zou betekenen dat het gewichtje spontaan terug omhoog zou schieten. [rr] je moet dus steeds de lengte van je deelstrookje als Δs nemen, niet het lengteverschil met je vorige strookje.

ten tweede gaat er iets mis met je strookje. Volgens mij komt dat ergens klem te lopen (ging dat bibberen of zo??) en bereikt het een maximum-valsnelheid.

Ik heb een dergelijk practicum recentelijk nog gedaan als tentamentoets voor mijn 4 VMBO klas en daar had ik dat soort problemen (gelukkig) niet. Je snelheid zou namelijk steeds moeten toenemen (stippen steeds verder uit elkaar), en dat doet 'ie niet.

een t/s tabel voor een vallend gewichtje moet er theoretisch zó uitzien:

t ( s) s (m) Δs (m)

0,1...0,049...0,049

0,2...0,196...0,147

0,3...0,44.....0,244

0,4...0,78

en door wrijving haal je dat nooit helemaal, maar de trend moet wel ongever hetzelfde zijn, een eenparig versnelde beweging. Uit jouw cijfers haal ik eerder een beweging met min of meer constante snelheid. (of zijn deze cijfers nog van die vooropdracht waarbij je de tape zo gelijkmatig mogelijk door de tikker moest trekken???)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 61

Re: [natuurkunde] practicum valversnelling.

Oké,

Maar 1 ding snap ik niet?!

Je trekt bij je eigen tabel als voorbeeld ook de strookjes van elkaar af.

En zoals je kunt zien op de eerste foto, zie je dat mijn docent dat ook doet??

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde] practicum valversnelling.

Nee, ik trek geen strookjes van elkaar af. Onder "s" zet ik de volledige lengte die de tikker is gepasseerd tot dát tijdstip, en onder Δs zet ik de afstand die is afgelegd in de laatste 0,1 s.

Met andere woorden, ik neem mijn s op tijdstip 0,4, trek daarvan af s op tijdstip 0,3, en noem dát de toename van s ofwel Δs tussen 0,3 en 0,4

Wat jij doet is de afstand Δs die is afgelegd tussen tijdstip 0,3 en 0,4 aftrekken van de Δs tussen tijdstippen 0,4 en 0,5, en dat dan uiteindelijk Δs noemen. Maar dat is dus eigenlijk een soort ΔΔs [rr] .
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 61

Re: [natuurkunde] practicum valversnelling.

Oké,

Volgens mij weet ik nu wat ik fout heb gedaan, maar nu zit ik nog met 1 probleem.

Ik heb SUPER grote getallen.

Mijn docent heeft getallen in z'n tabel: 22-23-25

mijn getallen kun je vinden in de foto hieronder.

EN bij mijn docent loopt het op: 22-23-25

Bij mij schommelt het heel erg tussen 103-65 :) [rr]

Afbeelding

Alvast bedankt.

Gr.Lorenzo

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde] practicum valversnelling.

Beantwoord eerst maar eens de volgende vraag:

Deze laatste gegevens, hebben die betrekking op een vallend gewichtje, of op een tikkerstrook die met de hand door de tikker is getrokken??

als je goed leest, dan zie je dat de tabel van je docent betrekking heeft op een met de hand getrokken tikkerstrook, met het doel dat zo regelmatig mogelijk te doen. Maar dan kun je snel trekken of langzamer trekken, en dan kom je als je sneller trekt natuurlijk op grotere snelheden uit.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 61

Re: [natuurkunde] practicum valversnelling.

Ja dat klopt.

Dit zijn de gegevens van een tikkertape die met de hand door de tikker is getrokken?! Maar hoe kan hij dan op hele andere getallen uitkomen?

Gr.Lorenzo

P.S. de tape met gewichtjes moet ik nog doen?! :wink:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde] practicum valversnelling.

Dit zijn de gegevens van een tikkertape die met de hand door de tikker is getrokken?!
Ware handig geweest had je dat er gelijk even bijgezegd, ipv over vallende gewichtjes te beginnen.
Maar hoe kan hij dan op hele andere getallen uitkomen?
Wat was hier onduidelijk??:
Maar dan kun je snel trekken of langzamer trekken, en dan kom je als je sneller trekt natuurlijk op grotere snelheden uit.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 61

Re: [natuurkunde] practicum valversnelling.

oké thanx volgens mij snap ik het nu, bedankt voor alle hulp!!! [rr]

Ik hoop dat het ook lukt met de gewichtjes, zo niet dan kom ik nog wel terug op dit onderwerp. :wink:

Merci!!!!

:)

Gebruikersavatar
Berichten: 61

Re: [natuurkunde] practicum valversnelling.

hallo allemaal,

Ik ben er toch nog niet helemaal uit.

Als je een tikkertape door de tikker laat vallen met een gewichtje eraan, en je moet je valversnelling bepalen. welke formule moet je dan gebruiken?

s= s(o) + v(o) · t + ½ · a ·

of/en deze?

s(t) = s(o) + v(o) · t + 1/2 · g ·

alvast bedankt allemaal?!

P.S. het blad van mijn practicum:

http://img81.imageshack.us/my.php?image=sc...nnen0003gw7.jpg

Afbeelding

Gr.Lorenzo

Ik denk zelf zoiezo de 2e omdat je je g moet bepalen?! [rr]

Berichten: 7.068

Re: [natuurkunde] practicum valversnelling.

Als je een tikkertape door de tikker laat vallen met een gewichtje eraan, en je moet je valversnelling bepalen. welke formule moet je dan gebruiken?
Wat denk je dat de formules beschrijven?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde] practicum valversnelling.

Je twee formules zijn exact gelijk. De "g" is gewoon een wat bijzondere "a" die we reserveren voor gravitatie- ofwel valversnellingen. Ze zijn dus eigenlijk beide dezelfde grootheid, en hebben allebei dezelfde eenheid m/s².

Je moet eigenlijk gewoon de versnelling van je tape bepalen. En die zal door de praktijkomstandigheden lager uitvallen dan de 9,81 m/s² die je hier in de Lage Landen ongeveer mag verwachten.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: [natuurkunde] practicum valversnelling.

De tweede, welke versnelling zou je anders moeten gebruiken?

Gebruikersavatar
Berichten: 61

Re: [natuurkunde] practicum valversnelling.

Oké mensen allemaal heel erg bedankt voor jullie snelle reacties op mijn vraag, nu kan ik wel weer even op weg?! koop ik :?:

Alleen als je je g moet bepalen hoe doe je dat dan?

g= frac{s(o)+v(o)· t +1/2 · t²}{s(t)}

???

en wat is dan precies s(o) en s(t)?? [rr]

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde] practicum valversnelling.

s= afgelegde weg met eenheid meter m

s(0) is afgelegde weg op tijdstip 0

s(t) is afgelegde weg op tijdstip t.

v= velocity ofwel snelheid met eenheid m

v(0) = snelheid op tijdstip 0

etc.

Leert die docent van jullie je niet wat je symbolen betekenen??????
\(g= \frac{s(o)+v(o)t +1/2t^2}{s(t)}\)
dit gaat niet goed.

Als je ½gt² door g deelt, mag je dat bij s(0) en v(0)t niet vergeten óók te doen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer