Springen naar inhoud

[mechanica] rendement tweetakt- en viertaktmotor


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Pimp Speedfight

    Pimp Speedfight


  • 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 februari 2007 - 21:53

Hey,

Ik wil dit rendement bepalen, alleen snap ik zelf niet helemaal hoe!


De benodigde energie kan je berekenen door de verbruikte brandstof x stookwaarde te doen... Dan heb je E,chemisch (chemische energie)

Rendement = W(arbeid)/E,chemisch=> 0,X

Ik snap dus niet hoe ik de nuttige energie krijg.

Rendement = ook Pnuttig/Pbenodigd

P= overduidelijk vermogen.

Ik heb zeg maar het vermogen van een 'scooter' bepaalt van een testbank, correctiefactor toegepast voor het verlies van energie zodat ik het vermogen op de krukas krijg. Hierbij heb ik de top gemeten en zeg maar een versnelling van 0 tot 50.

Alleen snap ik niet hoe dit verder moet, want zover ik bedenken kan zal ik toch echt het vermogen over een bepaalde tijd in joule moeten meten? En hierbij de chemische energie berekenen van de benzine die er tijdens dat tracject verbruikt wordt!?!

Iemand die hier wat meer over weet,

Heb al de andere topics over dit onderwerp bekeken, maar die waren niet al te zinvol :)

Dus oftewel om t makkelijk te maken:

Als ik em zeg maar 1 minuut(60 sec) op 3,9 pk(3 KW) laat draaien en hierbij een brandstofverbruik van een halve liter vaststel. Hoe bereken ik dan het rendement?

Ech = V(in m3). Rv (rv=stookwaarde= 33.19^9 Joule/m3)

halve liter = 0,5 x 10^-3 m3 [rr])


Alvast bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

aadkr

    aadkr


  • >5k berichten
  • 5442 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 23 februari 2007 - 00:06

P=3kW=3000 W
t=60 s
E (nuttig)=P.t=3000 . 60=180000 J
De E (in) weet je ook . V. Stookwaarde
Rendement=E(nuttig uit) / E (in)

#3

Ruben01

    Ruben01


  • >1k berichten
  • 2902 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 februari 2007 - 09:23

Voor als je het nog niet wist, de energie van 1 kg benzine =43,5MJ ; 1kg diesel = 42,5MJ. Let wel op, de massadichtheid van benzine is niet gelijk aan water. Deze ligt rond de 750 kg/m³.

De energie + de massadichtheid zijnwel richtwaarden (deze zijn afhankelijk van het octaangetal)
BOINC mee met het WSF-team: <a href="http://www.wetenscha...howtopic=60653" target="_blank">http://www.wetenscha...topic=60653</a>

#4

Fred F.

    Fred F.


  • >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 23 februari 2007 - 12:46

Benzine is inderdaad ongeveer 43.5 MJ/kg oftewel 33 MJ/liter, en dat is de 33*10^9 Joule/m3 die de topicstarter gebruikt.

Maar een scooter die in één minuut een halve liter verbruikt?
Daarmee kun je amper van de ene benzinepomp naar de andere rijden.
Rendement is dan maar 1 %.
Hydrogen economy is a Hype.

#5

Heezen

    Heezen


  • >250 berichten
  • 481 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 februari 2007 - 14:46

Hij zei dan ook ''stel'' [rr]

#6

Pimp Speedfight

    Pimp Speedfight


  • 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 februari 2007 - 16:20

Ben er al uit [rr] (zie eerste reactie, zo had ik 't gisteravond ook gedaan.)

Toch bedankt!


Tjow





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures