[mechanica] rendement tweetakt- en viertaktmotor
Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood
-
- Berichten: 2
[mechanica] rendement tweetakt- en viertaktmotor
Hey,
Ik wil dit rendement bepalen, alleen snap ik zelf niet helemaal hoe!
De benodigde energie kan je berekenen door de verbruikte brandstof x stookwaarde te doen... Dan heb je E,chemisch (chemische energie)
Rendement = W(arbeid)/E,chemisch=> 0,X
Ik snap dus niet hoe ik de nuttige energie krijg.
Rendement = ook Pnuttig/Pbenodigd
P= overduidelijk vermogen.
Ik heb zeg maar het vermogen van een 'scooter' bepaalt van een testbank, correctiefactor toegepast voor het verlies van energie zodat ik het vermogen op de krukas krijg. Hierbij heb ik de top gemeten en zeg maar een versnelling van 0 tot 50.
Alleen snap ik niet hoe dit verder moet, want zover ik bedenken kan zal ik toch echt het vermogen over een bepaalde tijd in joule moeten meten? En hierbij de chemische energie berekenen van de benzine die er tijdens dat tracject verbruikt wordt!?!
Iemand die hier wat meer over weet,
Heb al de andere topics over dit onderwerp bekeken, maar die waren niet al te zinvol
Dus oftewel om t makkelijk te maken:
Als ik em zeg maar 1 minuut(60 sec) op 3,9 pk(3 KW) laat draaien en hierbij een brandstofverbruik van een halve liter vaststel. Hoe bereken ik dan het rendement?
Ech = V(in m3). Rv (rv=stookwaarde= 33.19^9 Joule/m3)
halve liter = 0,5 x 10^-3 m3 [rr] )
Alvast bedankt!
Ik wil dit rendement bepalen, alleen snap ik zelf niet helemaal hoe!
De benodigde energie kan je berekenen door de verbruikte brandstof x stookwaarde te doen... Dan heb je E,chemisch (chemische energie)
Rendement = W(arbeid)/E,chemisch=> 0,X
Ik snap dus niet hoe ik de nuttige energie krijg.
Rendement = ook Pnuttig/Pbenodigd
P= overduidelijk vermogen.
Ik heb zeg maar het vermogen van een 'scooter' bepaalt van een testbank, correctiefactor toegepast voor het verlies van energie zodat ik het vermogen op de krukas krijg. Hierbij heb ik de top gemeten en zeg maar een versnelling van 0 tot 50.
Alleen snap ik niet hoe dit verder moet, want zover ik bedenken kan zal ik toch echt het vermogen over een bepaalde tijd in joule moeten meten? En hierbij de chemische energie berekenen van de benzine die er tijdens dat tracject verbruikt wordt!?!
Iemand die hier wat meer over weet,
Heb al de andere topics over dit onderwerp bekeken, maar die waren niet al te zinvol
Dus oftewel om t makkelijk te maken:
Als ik em zeg maar 1 minuut(60 sec) op 3,9 pk(3 KW) laat draaien en hierbij een brandstofverbruik van een halve liter vaststel. Hoe bereken ik dan het rendement?
Ech = V(in m3). Rv (rv=stookwaarde= 33.19^9 Joule/m3)
halve liter = 0,5 x 10^-3 m3 [rr] )
Alvast bedankt!
- Pluimdrager
- Berichten: 6.596
Re: [mechanica] rendement tweetakt- en viertaktmotor
P=3kW=3000 W
t=60 s
E (nuttig)=P.t=3000 . 60=180000 J
De E (in) weet je ook . V. Stookwaarde
Rendement=E(nuttig uit) / E (in)
t=60 s
E (nuttig)=P.t=3000 . 60=180000 J
De E (in) weet je ook . V. Stookwaarde
Rendement=E(nuttig uit) / E (in)
- Berichten: 2.902
Re: [mechanica] rendement tweetakt- en viertaktmotor
Voor als je het nog niet wist, de energie van 1 kg benzine =43,5MJ ; 1kg diesel = 42,5MJ. Let wel op, de massadichtheid van benzine is niet gelijk aan water. Deze ligt rond de 750 kg/m³.
De energie + de massadichtheid zijnwel richtwaarden (deze zijn afhankelijk van het octaangetal)
De energie + de massadichtheid zijnwel richtwaarden (deze zijn afhankelijk van het octaangetal)
BOINC mee met het WSF-team: <a href="http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=60653" target="_blank">http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... c=60653</a>
- Pluimdrager
- Berichten: 4.167
Re: [mechanica] rendement tweetakt- en viertaktmotor
Benzine is inderdaad ongeveer 43.5 MJ/kg oftewel 33 MJ/liter, en dat is de 33*10^9 Joule/m3 die de topicstarter gebruikt.
Maar een scooter die in één minuut een halve liter verbruikt?
Daarmee kun je amper van de ene benzinepomp naar de andere rijden.
Rendement is dan maar 1 %.
Maar een scooter die in één minuut een halve liter verbruikt?
Daarmee kun je amper van de ene benzinepomp naar de andere rijden.
Rendement is dan maar 1 %.
Hydrogen economy is a Hype.
-
- Berichten: 481
Re: [mechanica] rendement tweetakt- en viertaktmotor
Hij zei dan ook ''stel'' [rr]
-
- Berichten: 2
Re: [mechanica] rendement tweetakt- en viertaktmotor
Ben er al uit [rr] (zie eerste reactie, zo had ik 't gisteravond ook gedaan.)
Toch bedankt!
Tjow
Toch bedankt!
Tjow