welke temp. kan pvc hebben?

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 6

welke temp. kan pvc hebben?

Hallo!

Kan iemand mij vertellen hoe koud pvc kan worden? Het is niet zo dat er ijs in komt te staan maar het pvc krijgt wel te maken met temperaturen van -20 / -25 graden...

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Groetjes Bjorn! :wink:

Berichten: 109

Re: welke temp. kan pvc hebben?

Het maakt uit of er aan het PVC additieven zijn toegevoegd. Zonder additieven wordt PVC erg bros bij lagere temperaturen:

Afbeelding

Je ziet dat de impact strength van 20 naar -20 C 5 keer zo klein is geworden. Additieven kunnen ervoor zorgen dat de lijn meer naar links kan worden geschoven maar dit gaat ten koste van de treksterkte. Aanbevolen werktemperaturen liggen zo rond de 0-60 graden. Echter als er niks mee gebeurd (zoals bij electriciteitkabel behuizing) maakt het niet zoveel omdat het toch geen krachten hoeft op te vangen.

Berichten: 6

Re: welke temp. kan pvc hebben?

Hallo Roel!

Het pvc wordt enkel gebruikt om vloeistoffen erdoorheen te laten lopen. Alle delen zullen gewoon gelijmd worden. Het vloeistof bestaat uit o.a. glycol, glycerine en misschien water.... Ook zal er geen hogere druk bereikt worden dan 1 / 1,5 bar!

I.i.g. bedankt voor je schema, hier kan ik sowieso al wat meer mee!

Groetjes Bjorn! :wink:

Berichten: 109

Re: welke temp. kan pvc hebben?

Ook zal er geen hogere druk bereikt worden dan 1 / 1,5 bar!


Lijkt me geen probleem dan. Met PVC zit je bij het normale temp. gebied altijd wel boven een treksterkte van 30 MPa. Met 1,5 bar komt er misschien max 5 MPa op te staan.

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: welke temp. kan pvc hebben?

Als je gewoon grijs pvc gebruikt zoals voor afvoeren wordt gebruikt, hostaliet elektriciteitspijp, heb je geen problemen.

Berichten: 6

Re: welke temp. kan pvc hebben?

Heren!

Bedankt voor jullie antwoorden in mijn beide topics! Ik kan weer even verder nu.... :wink:

@ Chablis: Naam gerelateerd aan de wijnstreek??? Heerlijk proeven kan je daar! :shock:

Groetjes Bjorn! :wink:

Reageer