Springen naar inhoud

Media en de invloed op de mensen

• Log in om te kunnen reageren

Heezen

Heezen

• >250 berichten
  • 481 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 februari 2007 - 15:08

Dit is geen complottheorie topic!
Ik ga voor Engels een presentatie van ongeveer 10minuten geven over de invloed van media in zijn meest duidelijk vorm, en met name hoe media racisme kan veroorzaken of terugdringen..
Ik ga bijvoorbeeld voorbeelden geven als '' na 11/9 veranderde de houdingen tussen mensen ''e.d. maar wat kan ik er meer over vertellen? Wat voor invloed heeft de media meer gehad , in Nederland? G. Wilders is ten slotten dankzei de media zo populair geworden, en mensen steunen hem omdat het weer de media is die angst aanwakkerd mbt Islam..
Wat denken jullie erover? Is de media ( met name kranten/ TV, en met name in Nederland (cq Belg) schuldig ?

mvg,

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Apeiron

Apeiron

• >100 berichten
  • 134 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 februari 2007 - 20:17

Nee, de media is niet schuldig, we zijn zelf verantwoordelijk voor onze beeldvorming. Je kunt immers zelf altijd nog het onderwerp vanuit een ander perspectief zien.
Toeval bestaat niet, er zijn alleen ervaringen

EelcoStorm

EelcoStorm

• >250 berichten
  • 289 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 februari 2007 - 10:33

Nee, de media is niet schuldig, we zijn zelf verantwoordelijk voor onze beeldvorming. Je kunt immers zelf altijd nog het onderwerp vanuit een ander perspectief zien.

Nouja, de media is wel verantwoordelijk voor een groot deel van de meningsvorming. Lang niet iedereen gaat zelf op verder onderzoek uit om zijn of haar mening te vormen.

Eelco

PdeJongh

PdeJongh

• >1k berichten
  • 2005 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 februari 2007 - 14:14

Nouja, de media is wel verantwoordelijk voor een groot deel van de meningsvorming. Lang niet iedereen gaat zelf op verder onderzoek uit om zijn of haar mening te vormen.

Eelco

Inderdaad. Als de media continue laat zien dat er islammitische mensen vanalles bombarderen en vervolgens reclames over Wilders dat hij alle buitenlanders weg wil hebben, dan zal dat voor een groot deel de mening vormen van mensen. Dit wordt nog sterker wanneer de mensen zelf geen voorbeeld van 'goede islammieten' kennen.
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Adpruys

Adpruys

• >1k berichten
  • 1425 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 februari 2007 - 15:39

reclames over Wilders dat hij alle buitenlanders weg wil hebben, .

Dat wist ik niet. Als nieuwposter zul je hier ongetwijfeld een betrouwbare bron van weten.

PdeJongh

PdeJongh

• >1k berichten
  • 2005 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 februari 2007 - 15:54

reclames over Wilders dat hij alle buitenlanders weg wil hebben, .

Dat wist ik niet. Als nieuwposter zul je hier ongetwijfeld een betrouwbare bron van weten.

Hoewel ik dat 'weg hebben' ietswat verkeerd heb verwoord, toch even een klein stukje uit het verkiezingsprogramma van Geert Wilders:

Immigratiestop voor niet-westerse allochtonen
-geen dubbele nationaliteit
-verbied de burka
-geen hoofddoekjes voor ambtenaren, zeker niet voor de klas
-sluit radicale moskeeën, geen nieuwe moskeeën en islamitische scholen

Hierbij doel ik vooral op het onderstreepte punt 4. Ik kan me namelijk best in de denkwijze indenken dat, wanneer er net op het nieuws een onderwerp is geweest over een terroristische aanslag, en er vervolgens een 'Stem Wilders' reclame komt, dat mensen op Wilders zouden stemmen.
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Don Quichot

Don Quichot

• >250 berichten
  • 504 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 27 februari 2007 - 16:20

@ Heezen:

De werking van media is er een die de normaalste zaak van de wereld is. Het schept een referentie kader. Het referentie kader gebruiken we opm onszelf dingen te leren. Als ik 1 maal mijzelf heb gebrand aan een warme pan, pak ik in het vervolg niet zomaar een warme pan meer beet.

In dit voorbeeld zien we dat we op meerdere plaatsen ons referentie kader gebruiken. We classificeren een pan als warm wanneer er (bijv. ) stoom uit opstijgt. Dit omdat we geleerd hebben dat "pannen" ook koud kunnen zijn (het moment dat er geen stoom uit opstijgt). Vervolgens staat in ons referentiekader ook de pijnscheut en de brandblaar van toen we de pan beetpakten toen hij warm was.

Beide voorbeelden van het referentie kader dienen tot het bepalen van de waarde van iets: warm/koud en pijn. De waarnemeningen op zich hebben dit kader niet nodig, maar helpen het wel vormen.

Nu kunnen we zien dat het waarnemen van reclames uiteraard invloed heeft op ons referentie kader (we nemen het immers waar). Daarmee bepalen we de waarde van iemands woorden. Dus wanneer we regelmatig moslims (lees: donker getinte mensen...dit is immers wat we zien) op tv "raar" zien doen (lees: schieten en bommen plaatsen), gaan we denken dat dit nu eenmaal iets is wat donker gekleurde mensen doen. Ons referentie kader spreekt immers voor zich.

Dus ja, de media zijn schuldig aan het vormen van de publieke opinie. Het vervelende is dat we er weinig aan kunnen doen, behalve het niet zien van die beelden. Het is namelijk zo dat ongeacht of we iets voor waar aannemen of niet onze waarnemeningen blijven bestaan en zo onze waardering van iets bepalen.

Dit werkt uiteraard weer in de hand dat we mensen anders gaan behandelen en dat de mensen daardoor ook weer anders op ons reageren en zo wordt de realiteit geschapen door ons referentie kader. Gelijk zo zien we het corrumperen van de daden van de mens gebeuren, want het zijn niet onze intenties die slecht worden hierdoor. Het vreselijke is dat het juist onze goede intenties zijn die ons vervolgens dwingen afschuwelijke daden te verrichten.

p.s. Misschien ga ik vlug door de bocht. Als je wil dat ik dieper op de zaken in ga hoef je het maar te vragen, maar ik heb niet zo heel erg veel tijd vandaag.
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
~Sir Winston Churchill

Herodotus

Herodotus

• >250 berichten
  • 614 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 februari 2007 - 16:50

Waar liggen de belangen van de media?
Als ik op een doordeweekse dag de krant opensla valt me altijd iets op: het gaat vaak over dingen die NIET goed gaan in de wereld (moord, verkrachting, oorlog). Oftwel: het loont om angst te zaaien.
Stuur mij maar naar de hel, Petrus. Lekker warm.

PdeJongh

PdeJongh

• >1k berichten
  • 2005 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 februari 2007 - 17:59

Waar liggen de belangen van de media?
Als ik op een doordeweekse dag de krant opensla valt me altijd iets op: het gaat vaak over dingen die NIET goed gaan in de wereld (moord, verkrachting, oorlog). Oftwel: het loont om angst te zaaien.

Ook een heldhaftige redding ofzo staat er wel eens in. Maar ik snap je punt. Ik vermoed dat dat komt, doordat mensen bij 'goed' nieuws zoiets hebben van 'Het gaat alweer/nog steeds goed, dus ik hoef niks te lezen' wat als gevolg kan hebben dat niemand meer een krant nemen. Bij 'slecht' nieuws zullen ze eerder zoiets hebben van 'O nee, hier moeten we iets aan doen' ofzo. Slecht nieuws zal eerder de aandacht trekken dan continue goed nieuws. En om te zorgen dat de kranten goed verkopen, moeten er aantrekkelijke berichten in staan.

Don Quichot

Don Quichot

• >250 berichten
  • 504 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 01 maart 2007 - 10:49

Laten we de vraag: "waar liggen de belangen van de media' eventjes naar de achtergrond plaatsen ten bate van de follow-up vraag: Waarom zijn wij, mensen, altijd bezig met negativiteit? Het antwoord hierop zal een denklijn in werking zetten die de eerste vraag kan beantwoorden.

We vragen onszelf af wat het nu eigenlijk is dat mensen zo aantrekt in al dat negatieve nieuws. Het antwoord hierop is dat men de dingen zo gedefeni"eerd heeft dat men het goed vindt om zichzelf bezig te houden met negatief nieuws en minder goed om zichzelf bezig te houden met positief nieuws. De echte vraag is dan natuurlijk: Hoe komt dit? Wat vinden we hier goed aan?

Daarom zou ik een paar deelvragen voor willen stellen:
- Wat zijn de verschillen in gedracg van de mensen die we bezig zien met respectievelijk postief en negatief (+ en -) nieuws?
- Wat zijn de verschillen in de positie in de maatschappij van de mensen die zichzelf respectievelij met + en - nieuws bezig houden?
- Wat zijn de verschillen in plaatsen waar mensen die zich met respectievelijk + en - nieuws bezighouden bevinden?
- Wat zijn de verschillen in jezelf wanneer je jezelf met respectievelijk + of - nieuws bezig houdt?
- Wat zijn de verschillen in de gevolgen in jezelf (of buiten degene die zichzelf bezig houdt met)van het bezig zijn met + of - nieuws?
- Wat zijn de verschillen in de gevolgen buiten jezelf (of buiten degene die zichzelf bezig houdt met) van het bezig zijn met + of - nieuws?
- Een eventueel punt wat brandt in je maar waar ik niet aan gedacht heb.
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
~Sir Winston Churchill

Göd

Göd

• >100 berichten
  • 217 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 maart 2007 - 14:45

Wie kent het spreekwoord: Geen nieuws is Goed nieuws, niet? Volgt hietuit misschien ook: Goed nieuws is geen nieuws?...

Het naar de achtergrond verplaatsen van de vraag "waar liggen de belangen van de madia" lijkt mij niet verstandig.

Immers, de media maken deel uit van, zijn ten volle opgenomen in, de markt. Vrijwel alle media zijn commercieel. Media die dat niet zijn, zijn vaak gekleurt.

De marktwerking stuurt de media. Welke krant verkoopt het beste in Nederland? Ik denk de telegraaf. Waarom kopen de meeste mensen de telegraaf? Waarschijnlijk niet om de nieuwswaarde, immers er zijn kwalitatief betere kranten... Je zou de mensen die het sbs-shownieuws "het journaal" noemen de kost moeten geven... dure aangelegenheid ben ik bang...

Wat is de aantrekkingskracht van deze media. Waarom houden we van sensatie en ellende?

Ik denk; omdat het fijn is te weten dat andere het slechter hebben of dat andere slechter zijn. We kunnen aan dit soort berichten het gevoel, de waarde waarneming, ontrekken; zo slecht ben ik niet, die maatschappelijke groepering is slechter (minder waardevol) als de mijne.

De media zijn tegenwoordig voor veel mensen het klankbord voor reflectie op de eigen persoon.

Welke invloed heeft de media op de mensen? De klankbord functie.

Het commerciele karakter, de snelheid waarop media met elkaar concureren hebben ook invloed.
Ellende:
Neem 9/11, wie het eerst de meeste informatie heeft heeft de kijkers, wie het meest schokkende kan melden, heeft de kijkers.
Sensatie
Wilders in beeld zetten, is sensatie, of je zijn gedachtengoed bijstaat of afkeurt, doet niet ter zake. Alle willen zien wat deze (knurft) nu weer heeft te melden.

Ook ligt er een probleem als het gaat om beinvloedbaarheid van de media. Maken zij werkelijk nog de afweging, is dit waar? wat is de nieuwswaarde? Of pakken ze de pocketcalculator en reken snel uit, wat brengt me dat op?

Gijs

Gijs

• >250 berichten
  • 325 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 maart 2007 - 15:57

iedereen moet voor zichzelf kunnen nadenken. Anders ben je dom en iedereen behalve gehandicapte mensen zijn in staat een eigen mening te vormen. En ik vind dat mensen het recht hebben om te weten wat er in de wereld gebeurd. En als mensen moslims gaan haten om wat al quida (schrijf je dat zo?) heeft gedaan dan moeten ze dat zelf weten. Want het is een feit dat al quida dat heeft gedaan.

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 maart 2007 - 18:04

Het is de plicht van de media om te berichten over wat er misloopt (of uitzonderlijk goed loopt, maar dit even terzijde). Maar het is ook hun plicht om dat op een genuanceerde manier te doen, zonder enkel uit te zijn op sensatie. En alle nieuws zou een even belangrijke plaats moeten worden toebedeeld.
Het probleem zit er misschien ook in dat mensen het grootste deel van de tijd overspoeld worden door pulp, waarbij nadenken niet vereist, zelfs overbodig is. Als je ze dan nieuwsberichten voorschotelt komt de kritische zin dan ook niet zo snel naar boven... Het is een beetje een wisselwerking.

albert davinci

albert davinci

• >1k berichten
  • 3165 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 maart 2007 - 02:22

Anders ben je dom en iedereen behalve gehandicapte mensen zijn in staat een eigen mening te vormen.

Wat een onzin! :)
1. Veel gehandicapten hebben geen verstandelijke beperking. Jij bedoelt waarschijnlijk verstandelijk gehandicapten.
2. Iedereen vormt een mening, ook de mensen die een verstandelijke handicap hebben. Een mening is niet alleen gebaseerd op de ratio, het is ook gebaseerd op jouw waarden en deze mensen hebben net zo goed waarden en gevoel als de niet-gehandicapte mensen.
Verder zouden we een discussie kunnen beginnen over wat een handicap is en wanneer je gehandicapt bent maar dat gaan we niet in dit topic doen.

En als mensen moslims gaan haten om wat al quida (schrijf je dat zo?) heeft gedaan dan moeten ze dat zelf weten. Want het is een feit dat al quida dat heeft gedaan.

Ik heb zelden zo'n ongenuanceerde opmerking gelezen. :)
Analogie van wat jij hier zegt: "Ik heb een paar Belgen gekend die iets van mij gejat hebben dus mag ik elke Belg haten." How low can you go? Kom op man, denk toch eens na voordat je zo'n uitspraak doet.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(
We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

albert davinci

albert davinci

• >1k berichten
  • 3165 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 maart 2007 - 02:32

Ik pretendeer niet een pasklaar antwoord te hebben op de openingsvraag van Heezen maar kijk eens hier. Toevallig gingen we daar op jouw vraagstelling in.

Stelling 1:

En alle nieuws zou een even belangrijke plaats moeten worden toebedeeld.

Stelling 2:

Het probleem zit er misschien ook in dat mensen het grootste deel van de tijd overspoeld worden door pulp, waarbij nadenken niet vereist, zelfs overbodig is. Als je ze dan nieuwsberichten voorschotelt komt de kritische zin dan ook niet zo snel naar boven...

Vraagje aan iedereen, kloppen deze stellingen?
Mijn mening:
Stelling 1 klopt niet. Het ene nieuws is belangrijke dan het andere en verdient daarom een meer prominente plaats omdat de mensen dan makkelijker en vollediger geïnformeerd worden.
Stelling 2 klopt niet. Het is niet omdat je een deel van de tijd naar pulp kijkt, wat je dan ook onder pulp verstaat, dat je daarom niet meer in staat zou zijn om kritisch te oordelen. Empirische evidentie: ik kijk zelf maar wat graag naar pulp op zijn tijd (ook ik heb naar Idols gekeken tijdens het 1ste seizoen om eens lekker te lachen tijdens de 1ste afleveringen) maar ik kijk tegelijkertijd ook wel eens naar een programma als buitenhof. Veel mensen willen gewoon niet 24/7 serieus zijn aangezien het leven op zichzelf al serieus genoeg is maar daarom hebben ze toch nog niet een minder kritisch denkvermogen?

Verder nog een vraagje aan iedereen. Wat bepaald ofdat een nieuwsfeitje wel of niet interessant is? Welke kenmerken hebben de meer prominente nieuwsfeiten gemeen?

@Ypsilon
Ik viseer je niet hoor :)
Deze uitspraken bieden een mooie opening om constructief verder te discusiëren.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(
We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures