6x meedoen in loterij, alles tegelijk of kansen spreiden

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 6

6x meedoen in loterij, alles tegelijk of kansen spreiden

Ik heb 6 van die Doritos codes om een laptop te winnen. Iedere dag verloten ze laptops. zie www.win5laptops.nl

Wat is beter... op één dag alle 6 codes invullen of 6 dagen achter elkaar telkens 1 code?

Berichten: 251

Re: 6x meedoen in loterij, alles tegelijk of kansen spreiden

Ik neem even aan dat iedere dag 1 laptop wordt vergeven, niet omdat het niet uitmaakt maar omdat ik geen zin heb om de site te lezen.

Stel dat de winstkans voor een code x is.

Dan is de kans dat je na zes dagen ieder dag 1 code insturen minstens één laptop hebt gelijk aan:

p1 = 1-(1-x)6=6x - 15x2+20x3-15x4+6x-x6

Als je al de bonnetjes tegelijk instuurt wordt je kans zes keer zo groot dus dan:

p2 = 6x

Deze kansen lijken niet hetzelfde, maar in de eerste uitdrukking staan een hoop hoge machten die je mag wegstrepen omdat x zo klein is. Wil je dat niet, merk dan op dat minnen en plussen elkaar afwisselen, ook dat zorgt nog voor wat compensatie richting de nul.

Ofwel, het maakt niets uit.

ps: Het minieme verschil komt uit het feit dat het met de tweede methode gaat over 1 laptop en in de eerste methode over minstens 1 laptop.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: 6x meedoen in loterij, alles tegelijk of kansen spreiden

ps: Het minieme verschil komt uit het feit dat het met de tweede methode gaat over 1 laptop en in de eerste methode over minstens 1 laptop.
Dat is apart, want je zou zeggen dat de kans op minstens 1 laptop groter is dan de kans op 1 laptop. Terwijl p2 groter is dan p1 [rr]

Volgens mij zit het zo: als er per dag n andere deelnemers zijn, is de kans bij 6 dagen achter elkaar meedoen:
\(p_1=1-\left(\frac{n}{n+1}\right)^6\)
En bij alles op 1 dag:
\(p_2=\frac{6}{n+6}\)
En nu is p1 wel groter dan p2. De winstkans per lot hangt af van het aantal deelnemers per dag, en dat hangt af van de strategie die je kiest :?:

Als er maar een paar andere deelnemers zouden zijn, heb je met de tweede methode (alles op 1 dag) echt significant meer kans om iets te winnen. Als n groter wordt, wordt het verschil verwaarloosbaar.

Maar als je dan toch moet kiezen, zet dan maar alles in op 1 dag. En het zou helpen als je weet op welke dagen er meer en minder meegedaan wordt, dan moet je de dag kiezen dat er zo min mogelijk andere deelnemers zijn.

Laat maar horen als je gewonnen hebt :)
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 251

Re: 6x meedoen in loterij, alles tegelijk of kansen spreiden

Ach ja ...

Ik heb aangenomen dat de winstkans voor een bepaalde code onafhankelijk is van van het aantal medespelers.

Daar komt dus het minieme verschil vandaan [rr]

Reageer