Geneeskunde studeren

Reageer

Geneeskunde studeren

Hoi,

Ik heb er bewust voor gekozen om mijn oproep hier te plaatsen omdat jullie volgens mij de meest geschikte personen zijn die mij het beste kunnen helpen. Ik ben een eindexamenkandidaat Havo die volgend jaar waarschijnlijk een vervolgstudie zal volgen. Het betreft de studie Geneeskunde die ik heel graag wil volgen, maar helaas zit ik met een probleem. Ik heb namelijk geen een van de vakken die nodig zijn voor de studie geneeskunde en al helemaal niet op vwo-niveau. Ik heb uiteraard wel de mogelijkheid om die vakken op vwo- niveau te volgen en daarna, dus na mijn hbo-propedeuse deel te kunnen nemen aan de loting, maar dat zal dan wel heel erg moeilijk zijn.

Geneeskunde studeren is niet een ambitie bij mij die snel over zal gaan, maar het is iets dat ik heel erg wil en ik ben bereid mezelf er serieus voor in te zetten.

Mijn vraag aan jullie is: weten jullie mogelijkheden voor mij om geneeskunde te studeren? (via propedeuse van hbo- verpleegkunde ofzo) Kennen jullie een korte maar efficiente weg om dit te doen? Ik hoop heel erg dat jullie een antwoord (kunnen) geven of oplossing kunnen bieden op mijn vraag.

Alvast hartelijk bedankt,

Sevda

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Geneeskunde studeren

Ik zit in een belgisch systeem, dus heb geen idee hoe het komt dat je geen vakken hebt gehad zoals wiskunde biologie, chemie en fysica.

In principe zou je kunnen beginnen aan de universiteit. Alles wordt er herhaald van het middelbaar, maar ze verwachten wel dat je de basis bezit. Mits superhard werken, kan je die achterstand inhalen. Bij wiskunde bv zijn wij (doe wel geen geneeskunde, maar farmacie) zijn wij begonnen met afgeleiden en integralen. Op 4 uur hadden wij dus een semester gezien van het middelbaar.

Je kan ook nu al vragen om bijles te krijgen in die elementaire vakken. Bij ons moet je ook een ingangsexamen afleggen en moet je dus ook de basis kennen.

In belgie kan je ook je eerste jaar beginnen in biomedische en daarna naar het tweede jaar gaan opnieuw mits ingangexamen.

Er zijn heel wat Nederlanders die in Belgie het komen proberen, juist omdat die loting er niet is. ze moeten dan ook meedoen aan het ingangsexamen.

Veel succes!

Re: Geneeskunde studeren

ik ben zelf eerste jaars geneeskunde student in maastricht en volgens mij is het niet meer mogelijk om via hbo propedeuse geneeskunde te gaan studeren. Ik weet dat dit in het verleden wel mogelijk was maar mij is in ieder geval verteld dat dit niet meer kon. Een mogelijkheid zou misschien zijn om toch vwo te doen. Je kan dan vaak in de 4e beginnen als je zelf gewoon een havo diploma hebt. Volgens mij is dit echt de enige optie.

Groetjes

Esther[/b]

Re: Geneeskunde studeren

Onzin Ester, haha je kunt wel degelijk met je propedeuse naar de geneeskunde! Je komt gewoon in de loting terecht, en ja de kans dat je wordt toegelaten is klein, heel klein maar hij is er wel...

Ook is er een mogelijkheid in Nederland om, als je echt niet anders weet, en toch Geneeskunde wilt gaan studeren, eerst 4 jaar een verwante HBO opleiding doen, die afsluiten (denk hierbij aan verpleegkunde, fysiotherapie) en dan via een basisjaar (waarin je tentamens maakt van jaar 1,2 en 3) in te stromen in het 4de jaar van geneeskunde...

Ok het duurt allemaal wat langer, maar uiteindelijk ben je precies waar je wilt zijn... Succes verder

Re: Geneeskunde studeren

O jah, toch VWO doen? denk eens aan sprintVWO, dit kan na je examen havo, en dan doe je in 1 jaar, VWO 5 en 6 en heb je je vwo diploma...

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Geneeskunde studeren

O jah, toch VWO doen? denk eens aan sprintVWO, dit kan na je examen havo, en dan doe je in 1 jaar, VWO 5 en 6 en heb je je vwo diploma...


sprint VWO? hier heb ik nog nooit van gehoord. ik weet wel dat je van 5 havo naar 5 VWO kan. dit wordt steeds moeilijker. een makkelijkere weg om naar de universiteit te gaan is via je propedeuse. je bent een jaar korter onderweg, maar het is nog steeds moeilijk.
"Meep meep meep." Beaker

Re: Geneeskunde studeren

He Sevda,

Ik studeer zelf Tandheelkunde en ik heb ook eerst HAVO gedaan. Ik had net als jij geen zin om VWO te gaan doen. Ik ben toen eens goed rond gaan zoeken om met zo min mogelijk inzet toch het maximale resultaat te halen. Ik ben uiteindelijk dus HLO (hoger laboratorium onderwijs) gaan doen. Dit is echt een onwijs saaie studie maar gek genoeg sluit hij wel perfect aan bij een medische studie omdat je hier wiskunde, natuurkunde, scheikunde en biologie krijgt in je eerste jaar. Ik in een jaar mijn P gehaad en ik ben toen ook meteen ingeloot. Misschien dat dit ook wel iets is voor jou. Daar komt nog eens bij dat als je je P hebt je meeloot in een aparte groep die volgens mij gelijk staat aan een 6,5 of 7 gemiddeld op het vwo. Veel succes

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: Geneeskunde studeren

Ik denk dat het verstandig eerst VWO te doen, dat kan in principe in één jaar, als je je havo-diploma hebt. Dan kun je zien of je het niveau aankunt. Dan kun je ook gewoon doorstromen naar de Universiteit.

Re: Geneeskunde studeren

Sevda schreef:Hoi,

Ik heb er bewust voor gekozen om mijn oproep hier te plaatsen omdat jullie volgens mij de meest geschikte personen zijn die mij het beste kunnen helpen. Ik ben een eindexamenkandidaat Havo die volgend jaar waarschijnlijk een vervolgstudie zal volgen. Het betreft de studie Geneeskunde die ik heel graag wil volgen, maar helaas zit ik met een probleem. Ik heb namelijk geen een van de vakken die nodig zijn voor de studie geneeskunde en al helemaal niet op vwo-niveau. Ik heb uiteraard wel de mogelijkheid om die vakken op vwo- niveau te volgen en daarna, dus na mijn hbo-propedeuse deel te kunnen nemen aan de loting, maar dat zal dan wel heel erg moeilijk zijn.

Geneeskunde studeren is niet een ambitie bij mij die snel over zal gaan, maar het is iets dat ik heel erg wil en ik ben bereid mezelf er serieus voor in te zetten.

Mijn vraag aan jullie is: weten jullie mogelijkheden voor mij om geneeskunde te studeren? (via propedeuse van hbo- verpleegkunde ofzo) Kennen jullie een korte maar efficiente weg om dit te doen? Ik hoop heel erg dat jullie een antwoord (kunnen) geven of oplossing kunnen bieden op mijn vraag.

Alvast hartelijk bedankt,

Sevda
Je gaat een jaar hbo doen. Na je propedeuse of al tijdens je propedeuse ga je 4 vwo vakken proberen te behalen, namelijk de vakken: biologie1-2, scheikunde, natuurkunde en wiskunde B-1. En nadat je alles hebt, dan ga je jezelf aanmelden via ib-groep.

www.jbi.uu.nl biedt de mogelijkheid aan om vwo vakken te behalen.

Succes.

Re: Geneeskunde studeren

é Sevda,

eerlijk gezegd lijkt het me zonder een vwo diploma moeilijk om geneeskunde te gaan studeren in Nederland, maar goed, waar een wil is is een weg.. Het grootste probleem van de manier om toegelaten te worden via een hbo-propedeuse is inderdaad dat je in een relatief lage lotingsgroep zit. Er bestaat natuurlijk altijd kans dat je ingeloot wordt, maar dit impliceert ook een kans op uitloting. Zelf ben ik in nederland (ik heb gewoon vwo gedaan) ook uitgeloot voor geneeskunde terwijl ik al in de hoogste categorie zat. De enige manier om je kans op inloting te verhogen is hoge cijfers halen (een gemiddelde boven de 8 geeft direct toelating) op vwo-niveau, overweeg dus goed of je dit wilt proberen en ga er ook voor... Houd sowieso in je achterhoofd dat je met een vwo diploma veel meer studies kunt kiezen enover een meer 'solide' basis op theoretisch vlak beschikt. Van het volgen van een vwo-opleiding zul je er dus zeker niet op achteruit gaan.

Wat het studeren in belgie betreft: ik studeer zelf geneeskunde aan de universiteit van Gent, een vlaamse universiteit, waar dus nederlandstalig onderwijs wordt gegeven. In Vlaanderen zijn drie universiteiten waar je geneeskunde kunt volgen; Leuven, Gent en Antwerpen, hiervan staat Antwerpen minder goed aangeschreven, maar dat terzijde.

Om toegelaten te worden tot een vlaamse studie geneeskunde dien je deel te nemen aan een landelijk toelatingsexamen voor arts en tandarts. Gezien het feit dat het niveau (helaas, het is echt waar) op de belgische middelbare scholen wat betreft kennis van de wetenschappen (qua diepgang en qua feiten, een binas of biodata gebruikt met niet!!) veel hoger is dan bij ons, is dit nog een tamelijk lastige klus. Aan te raden (naar mijn oordeel) is zeker natuurkunde-2 te volgen op vwo-niveau. Eigenlijk zou het goed zijn om al je wetenschappen op '2'-niveau te doen, dit scheelt niet alleen voor dit toelatingsexamen, maar ook zeker voor je studie!!!

Voordeel van een studie geneeskunde in belgie is dat het collegegeld beduidend (1000 euro!) lager is, je je studiefinanciering kunt behouden, er zo goed als geen kamernood is en de ambiance ook prima is!

Wat ik zelf verder nog als positief ervaar aan Gent is dat deze universiteit voor geneeskunde een ander systeem hanteert, het zit zo een beetje tussen het 'losse' nederlandse systeem, wat veel tutorgroepen e.d. gebruikt, en het wat ouderwetseren, met meer en veel hoorcolleges, ingerichte belgische systeem in. Daarbij valt nog wel te vermelden dat een geneeskundestudie in vlaanderen 7 jaar duurt, ipv 6, maar dat de wetenschappelijke basis op vooral cellulair niveau veel grondiger is dan in nederlands...

hoop dat je er iets aan hebt,

mvg,

Sideau

Re: Geneeskunde studeren

SprintVWO bestaat inderdaad. Het biedt de mogelijkheid om 5 en 6 VWO in één jaar af te sluiten. Dit is waarschijnlijk wel pittig, maar het is wel een aangepast programma. Hierdoor mis je ook geen jaar. Informeer eens bij scholen in de buurt. Soms worden deze cursussen ook op MBO-scholen gegeven.

Berichten: 43

Re: Geneeskunde studeren

Als je in Leiden de opleiding biologie gaat volgen, kun je als je het juiste vakkenpaket gekozen hebt na het derde jaar instromen in het derde jaar geneeskunde. Wel moet je dan een extra cursus doen en een pittig examen om toegelaten te worden. Je hoeft zo niet te loten en verliest weinig tijd. Je moet dan de opleidig geneeskunde wel in Leiden volgen, maar ze zijn er ook al mee bezig om het mogelijk te maken in Utrecht in te stromen. Maar of je toegelaten wordt op de biologieopleiding is een ander punt. Je kunt in ieder geval informeren bij de UL.

Re: Geneeskunde studeren

Vraagje hoor? Is biologie niet ook een Universitaire studie? Dan heb je daar als HAVO klant namelijk nog niets aan, dacht ik zo!

En dat was wat hier het probleem was...toch?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: Geneeskunde studeren

Desi schreef:Vraagje hoor? Is biologie niet ook een Universitaire studie? Dan heb je daar als HAVO klant namelijk nog niets aan, dacht ik zo!

En dat was wat hier het probleem was...toch?


Het probleem is juist dat ze (?) havo heeft, maar toch een universitaire studie wil doen.

Re: Geneeskunde studeren

Dat zeg ik toch, Syd :shock:

Hij/zij heeft de HAVO en wil met een vooropleiding toch naar de geneeskunde, dan komt er iemand aan met een voorstel van een andere universitaire studie!! Dat is niet zo slim, want als Havist kun je nog altijd niet naar de Uni...

Dat is wat ik bedoelde, dus ook geen biologie als vooropleiding..

Reageer