[Politiek] Meer geld voor onderwijs

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

[Politiek] Meer geld voor onderwijs

Stelling:

Er moet meer geld beschikbaar worden gemaakt voor leerlingen die het VMBO niet aankunnen en er moet meer geld komen voor hele slimme leerlingen.

Wat vindt u hiervan?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [Politiek] Meer geld voor onderwijs

allemaal leuk en aardig, maar waarvan wil je dat betalen? het is niet zo dat JPB dat geld zo ff uit z'n mouw schud.

Wat niet wil zeggen dat ik het niet met je eens ben. Een meer persoonlijke aanpak zou voor veel leerlingen zorgen dat ze ook een volwaardige opleiding krijgen. Helaas kan dit niet aangezien en opleiding zoals we deze nu kennen voor de 'massa' is.

Dan praat je al snel over privé lerararen. Dat zal zeker veel geld gaan kosten.

Het is wel een interessante gedachte dat ALS een opleiding voor iedereen geschikt kan worden gemaakt wat dit dan aan voordeel opleverd voor de economie. Lijkt me dat door zo veel meer mensen met een goede opleiding er minder mensen met een uitkering thuis zitten niks te doen.
"Meep meep meep." Beaker

Re: [Politiek] Meer geld voor onderwijs

En wat zouden jullie ervan vinden als het totaalbedrag dat aan onderwijs wordt besteed, hetzelfde bleef? Dat betekent dus dat de "domme" mensen en de "slimme" mensen veel geld krijgen en de leerlingen er tussenin minder.

Gebruikersavatar
Berichten: 385

Re: [Politiek] Meer geld voor onderwijs

ik vind dat ze mss het geld beter zouden kunnen besteden. Persoonlijk vind ik dat er vakken zijn die totaal overbodig zijn.

Zou het niet beter zijn om bepaalde vakkan als na schoolse activiteit aab te reiken aan de leerlingen zodat ze op hun nieveau die lessen kunnen volgen.

Ik denk nu aan muziek, waar ik nooit iets heb geleerd daar ik op de muziek school zat.

@ Guest: zou mss wel beter zijn, maar niet echt rechtvaardig, vind je ook niet. Maar is hij/nben je nu eigenlijk dezelfde als de TS.

Gebruikersavatar
Berichten: 259

Re: [Politiek] Meer geld voor onderwijs

Stelling:

Er moet meer geld beschikbaar worden gemaakt voor leerlingen die het VMBO niet aankunnen en er moet meer geld komen voor hele slimme leerlingen.

Wat vindt u hiervan?
Wordt er niet al genoeg geld besteed aan de minder-intelligente leerlingen en de zogenaamde drop-out's?

Het gehele onderwijs wordt al aandacht besteed aan de zwakkeren. Deze krijgen extra aandacht van docenten, worden vaker geholpen, en halen al dan niet met de hakken over de sloot het examen. Het is in Nederland haast een straf om intelligent te zijn.

Zou extra geld niet eens naar de top van het onderwijs moeten gaan? We moeten toch een rol blijven spelen in de kenniseconomie. We verliezen het nu al van Azie, maar willen we nog een rol van betekenis spelen dan......
Je kijkt alsof je vuur ziet branden!

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: [Politiek] Meer geld voor onderwijs

Zou extra geld niet eens naar de top van het onderwijs moeten gaan? We moeten toch een rol blijven spelen in de kenniseconomie. We verliezen het nu al van Azie, maar willen we nog een rol van betekenis spelen dan......
Juist! Universiteiten moeten elk jaar enorme bedragen (miljoenen) bezuinigen, terwijl dit absoluut niet meer mogelijk is. Dit geld wordt door de overheid besteed aan nutteloze projecten om Beta's te trekken. Dit geld kun je beter steken in de onderzoeksgroepen.

Een van de onderzoeksgroepen informatica aan de Rijksuniversiteit in Groningen was enkele jaren geleden een van de beste van Europa met veel belangrijke projecten voor bedrijven. Inmiddels hebben zij veel moeten bezuinigen en zijn er mensen vertrokken. De groep stelt op dit moment niks meer voor.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Re: [Politiek] Meer geld voor onderwijs

Hetgeen waar ze absoluut nooit op mogen gaan bezuinigen (vind ik) is het OV. Als ze die gaan schrappen wordt het voor velen onmogelijk om een hbo of wo studie te volgen. (denk aan mensen die verder achteraf wonen en elke dag minstens een half uur met t openbaar vervoer moeten reizen) Kost ze anders veel te veel geld... :shock:

Re: [Politiek] Meer geld voor onderwijs

Deze discussie wordt mijnsinziens vanuit de slachtoffersrol gevoerd. De overheid moet meer geld geven, de overheid mag de ov-kaart niet afschaffen. Moet de overheid alles maar in stand houden? Zou het niet politiek correct zijn om 'de markt' gewoon z'n werk te laten doen? Ik kies voor de universiteit om de hoek, jij voor de universiteit 200km verderop om voor jou gegronde redenen. Prima toch? Waar bemoeit de politiek zich mee?

Re: [Politiek] Meer geld voor onderwijs

Deze discussie wordt mijnsinziens vanuit de slachtoffersrol gevoerd. De overheid moet meer geld geven, de overheid mag de ov-kaart niet afschaffen. Moet de overheid alles maar in stand houden?
Ja, sterker nog: de overheid moet juist er meer in gaan pompen. Een student zou geen bijbaantje moeten nemen om rond te komen. (mits er niet zeeën van tijd over zijn)
Zou het niet politiek correct zijn om 'de markt' gewoon z'n werk te laten doen?
Nee, ik ben tegen marktwerking in de zorg en in het onderwijs.

Gebruikersavatar
Berichten: 505

Re: [Politiek] Meer geld voor onderwijs

Ik vind ook dat er meer geld naar universiteiten zou moeten gaan, want daar heb je meer aan dan aan "domme" mensen helpen. Ik vind niet dat er op de minder begaafde moet worden bezuinigd, maar om er meer geld in te steken lijkt me onzin, want wat heb je eraan om iemand die het met het beschikbare geld van nu het VMBO praktisch haalt VMBO theoretisch te laten halen? Je hebt er veel meer aan om super slimme mensen nog veel slimmer te maken dan ze nu al zijn.

Bean :shock:

Ik bedoel hier niks lulligs mee een vind echt dat de zwakkere moeten worden geholpen, maar als ze het nu goed genoeg halen, dan hoeft er toch niet meer geld naartoe?
I never wanted to change the world, but the world changed me...

Reageer