[Elektromagnetisme] autosleutels

Moderator: physicalattraction

Berichten: 169

[Elektromagnetisme] autosleutels

Hoi,

ik heb onlangs een experimentje gelezen en heb het uitgeprobeerd maar het werkt niet echt :) heb wel al een filmpje op internet gevonden waar het wel werkt, maar ik weet niet of dit wel echt was of gewoon 'fake'. Ik snap ook niet hoe het zou kúnnen werken. Het gaat als volgt:

Als je autosleutels hebt waarmee je je auto van op afstand kan bedienen (deuren open of dichtdoen) maar je staat héél ver weg van je auto zodat je autosleutels niet meer werken, dan kan je (blijkbaar?) via een GSM het signaal overbrengen! Dus als je je GSM neemt, je belt je vriend op die wel dicht genoeg bij de auto staat, en dan richt je de autosleutel naar je GSM toe en je vriend richt zijn GSM naar de auto toe, dan zou die opengaan (of dichtgaan). Kan dit wel? Zo'n autosleutels werken toch met (hoogfrequente) elektromagnetische stralen, en een GSM laat toch zo'n hoge frequenties niet door dacht ik? :)

Maar het blijkt wel degelijk te werken :)

En dan nog een tweede experimentje waar ik niet aan uit kan:

Als je (weeral) te ver van je auto staat om hem open te krijgen met je sleutels, dan kan je de sleutels bij je hoofd houden en dan gaan de deuren wél open (heb het al geprobeerd, en het werkt [rr] ) omdat je GSM je hoofd dan gebruikt als antenne ofzo heb ik van iemand gehoord. Hoe kan dit precies?

Weet hier iemand meer over? :?:

Alvast bedankt!

Melissa

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: [Elektromagnetisme] autosleutels

Mischien mik je gewoon beter als je hem bij je hoofd houdt.

Verder, zo'n sleutel werkt meestal met radiogolven, deze kunnen naar mijn weten niet worden overgrbracht met gsm

Berichten: 169

Re: [Elektromagnetisme] autosleutels

Inderdaad, volgens mij gaat het ook niet, maar dat andere experimentje werkt wel degelijk en het heeft niets met mikken te maken. Iemand een idee toevallig?

Melissa

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: [Elektromagnetisme] autosleutels

Toevallig een link naar het filmpje? Volgens mij is het een hoax.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 169

Re: [Elektromagnetisme] autosleutels

Het tweede experiment is zeker geen hoax, ik heb het zelf uitgeprobeerd! :)

Je kan het ook gemakkelijk zelf uitproberen, je gaat net zo ver van je auto staan dat je hem niet meer openkrijgt, dan houd je de sleutels naast je hoofd en de auto gaat wel weer open.

Ik heb het gehoord van een industrieel ingenieur elektronica/ICT, dus zal het wel kloppen waarschijnlijk :?: ik wou het zelf eerst niet geloven, maar na de test dus wel... [rr]

Melissa

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: [Elektromagnetisme] autosleutels

Ach ja, ik kon mijn neefje wijs maken dat ik de deur van de auto van een afstand kon open maken door op mijn neus te drukken. [rr]

Toet,

Gebruikersavatar
Berichten: 337

Re: [Elektromagnetisme] autosleutels

Dat eerste experiment is onzin! De microfoon zal een beperkt frequentie bereik hebben (bandbreedte) dat zeker niet in het gebied van radiogolven ligt! Het kan dus niet als zender dienen.

Dat tweede experiment: Waarom zet men antennes op het dak?

Heeft dus echt niks met het hoofd te maken. GSM's maken geen gebruik van je hoofd als antenne. Die antennes zitten gevouwen in de telefoon zelf. Dat die amerikanen een antenne gebruiken heeft een heel andere reden.....
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [Elektromagnetisme] autosleutels

Ik heb een mogelijke verklaring verzonnen voor het overdragen van het sleutelsignaal via GSM.

Daarbij ga ik er van uit dat het signaal van de autosleutel infrarood is.

Er bestaan GSM's met een infrarood zend/ontvangmodule. Die kun je o.a, gebruiken om het telefoonboek van het ene toestel te kopiëren naar een ander toestel. Je richt dan de infraroodevenstertjes van beide toestellen naar elkaar.

Bij het bedienen van de deurvergrendeling zou de procecure als volgt kunnen zijn: met de sleutel richt je op het infraroodvenster van het ene toestel, via het gewone GSM netwerk breng je het signaal over naar het andere toestel, en vervolgens richt je het infraroodvenster van het tweede toestel op de auto.

Nogmaals, ik verzin dit ter plekke, en misschien is het onzin. Maar ik zou zeggen, schiet maar.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: [Elektromagnetisme] autosleutels

Het lijkt me zeer sterk dat een GSM alle infraroodsignalen die het opvangt doorstuurt naar een andere GSM, die die dan weer uitzendt juist in de goede richting? DIe autosleutels gebruiken ook radiogolven, geen IR. Je gaat hard moeten zoeken om een GSM met IR te vinden. Het eerste verhaal is gewoon zever peins ik.

Dat met dat hoofd is misschien omdat je je sleutel hoger brengt, en die zo een beter beriek heeft.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [Elektromagnetisme] autosleutels

Dat met dat hoofd is misschien omdat je je sleutel hoger brengt, en die zo een beter bereik heeft.
Hoger gaan met je zender helpt wel als je de horizon van je zender naar verder weg wil verleggen, maar zal in dit verband niets maar dan ook niets helpen (aannemende dat je auto niet voorbij de horizon geparkeerd staat. [rr] )
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: [Elektromagnetisme] autosleutels

Natuurlijk niet Jan, ik begin zowaar te denken dat je sommige berichten aan het plaatsen bent om zo snelmogelijk aan de 10.000 te komen..........

[rr]

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [Elektromagnetisme] autosleutels

Je gaat hard moeten zoeken om een GSM met IR te vinden.
Nokia heeft enkele modellen met IR.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [Elektromagnetisme] autosleutels

off-topic
Natuurlijk niet Jan, ik begin zowaar te denken dat je sommige berichten aan het plaatsen bent om zo snelmogelijk aan de 10.000 te komen.......... [rr]
:)

Bedoel je dat mijn opmerking richting Aargh hierboven niet zinnig is?? En verder, joh, ik kan met veel minder moete dan ik nu doe binnen een paar maanden aan de 20 000 posts zitten. Kwestie van overal wat losse gedachten en non-sequiturs in alle topics ertussendoor gooien. DPW's bericht lijkt er meer op dat hij wil proberen me zo snel mogelijk in te halen...... :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: [Elektromagnetisme] autosleutels

Ik denk inderdaad dat de invloed van bolling der aarde miniem is.

Berichten: 90

Re: [Elektromagnetisme] autosleutels

Dit is wel waar:

Als je 250 keer op het afstandsbediening knopje druk als te ver staat van je auto, gaat je auto nadien niet meer open door die afstandsbediening.

Het heeft te maken met een telsysteem in de auto.

Reageer