[Elektromagnetisme] autosleutels

Moderator: physicalattraction

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: [Elektromagnetisme] autosleutels

Leg het dan volledig uit he Miker, i.p.v. Lieven Scheire zijn lijnen te stelen. [rr]

Berichten: 90

Re: [Elektromagnetisme] autosleutels

Pff ok ik zal het proberen :)

Elke auto met afstandsbediening heeft een teller in het geheugentje van de auto. De auto gaat alleen maar open als een bepaalde reeks nummer door een bepaalde frequentie zijn doorgegeven, door de afstandsbediening. Telkens als je op de afstandsbediening drukt, gaat het tellertje een eenheid hoger, tesamen met de afstandsbediening. Het kan zijn dat je eens klikt op de afstandsbediening zonder dat je tegen je auto bent. Geen probleem, de auto doet de deuren open tot 250 eenheden na de laatste keer dat je de deuren hebt open gedaan. Dus als je 250 keer klikt op de afstandsbediening en je staat niet be je auto, gaat je auto niet meer open. Hij krijgt immers de juiste code niet door.

Zo, ik hoop dat het zo duidelijk is [rr]

Berichten: 255

Re: [Elektromagnetisme] autosleutels

Miker schreef:Pff ok ik zal het proberen :)

Elke auto met afstandsbediening heeft een teller in het geheugentje van de auto. De auto gaat alleen maar open als een bepaalde reeks nummer door een bepaalde frequentie zijn doorgegeven, door de afstandsbediening. Telkens als je op de afstandsbediening drukt, gaat het tellertje een eenheid hoger, tesamen met de afstandsbediening. Het kan zijn dat je eens klikt op de afstandsbediening zonder dat je tegen je auto bent. Geen probleem, de auto doet de deuren open tot 250 eenheden na de laatste keer dat je de deuren hebt open gedaan. Dus als je 250 keer klikt op de afstandsbediening en je staat niet be je auto, gaat je auto niet meer open. Hij krijgt immers de juiste code niet door.

Zo, ik hoop dat het zo duidelijk is [rr]
En wat is het nut hiervan? Is dit bedoelt als een soort beveiliging?

Berichten: 90

Re: [Elektromagnetisme] autosleutels

En wat is het nut hiervan? Is dit bedoelt als een soort beveiliging?
Ja een beveiliging, of gewoon een goede mop [rr]

Gebruikersavatar
Berichten: 337

Re: [Elektromagnetisme] autosleutels

[quote='"Miker"][quote=bram2]Ja een beveiliging' date=' of gewoon een goede mop [rr] [/quote']

Het zal dat laatste wel zijn.......
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

Re: [Elektromagnetisme] autosleutels

klazon schreef:Ik heb een mogelijke verklaring verzonnen voor het overdragen van het sleutelsignaal via GSM.

Daarbij ga ik er van uit dat het signaal van de autosleutel infrarood is.

Er bestaan GSM's met een infrarood zend/ontvangmodule. Die kun je o.a, gebruiken om het telefoonboek van het ene toestel te kopiëren naar een ander toestel. Je richt dan de infraroodevenstertjes van beide toestellen naar elkaar.

Bij het bedienen van de deurvergrendeling zou de procecure als volgt kunnen zijn: met de sleutel richt je op het infraroodvenster van het ene toestel, via het gewone GSM netwerk breng je het signaal over naar het andere toestel, en vervolgens richt je het infraroodvenster van het tweede toestel op de auto.

Nogmaals, ik verzin dit ter plekke, en misschien is het onzin. Maar ik zou zeggen, schiet maar.


Met alle respect voor je kennis Klzaon, maar dat gaat zeker niet werken. Je zou dan eerst een stuk software in de Firmware van je GSM en de andere GSM moeten maken, die een transparante dataverbinding kan opzetten, die ervoor zorgt dat er IR informatie via GSM wordt verstuurd en dan weer 1 op 1 uitzend via IR van de andere wordt uitgezonden. Daarbij moeten alle protocoleigen zaken van de GSM zelf er weer uitgefilterd worden. Ga er maar aanstaan. Die IR verbindingen zijn alleen bedoeld voor het rechtstreeks via IR communiceren van een GSM met een andere (zelfde merk en/of type) of met een PC die een voor die GSM geschikte applicatie heeft.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [Elektromagnetisme] autosleutels

Het was ook maar een wilde theorie om te verklaren hoe je met behulp van GSM toestellen het signaal van een autosleutel over grotere afstand kunt dragen.

Maar als ik zo alle reacties eens optel denk ik dat het gewoon niet kan.

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: [Elektromagnetisme] autosleutels

Het is wel bekend, dat binnen een GSM netwerk de cellen "ademen", afhankelijk van het gebruik en dus het ene moment een groter bereik hebben dan het andere en dus lijkt het of er een vorm van versterking optreedt. Dat zou nog eens een andere theorie kunnen zijn, dat ook het signaal van zo'n autosleutel enigzins wordt versterkt. Maar ook dat lijkt me niet erg waarschijnlijk.

P.S. Blijkbaar ben je op dit forum eerst een ervaren gebruiker en naarmate je meer berichten plaatst wordt je pas een echte gebruiker :)

Gebruikersavatar
Berichten: 6

Re: [Elektromagnetisme] autosleutels

Het zou wel handig zijn als we dat filmpje eens zien, maar aan het verhaal te horen is het gewoon een hoax.

Die afstandsbedieningen werken met radiogolven tussen 300 en 500MHz, een GSM zit op 900/1800MHz.

Misschien is het mogelijk een toepassing te ontwikkelen voor de GSM waarmee dit soort dingen mogelijk zijn, maar dan moet de GSM wel in het frequentiegebied van de ontvanger kunnen uitzenden.

Wat betreft het tweede verhaal, je aftstandsbediening bij je hoofd houden werkt net zo goed als boven je hoofd houden. Hoe hoger je de afstandsbediening houdt, hoe minder er is dat het signaal kan blokkeren of reflecteren.
Weet iemand hoe ik deze tekst kan aanpassen?

Re: [Elektromagnetisme] autosleutels

Dit werkt dus echt wel, allebei. Iedereen die vraagt naar het filmpje, moet ofwel leren googlen/youtuben, ofwel het zelf gaan proberen. Ik geloofde het eerst echt totaal niet, maar aangezien ik niets te doen had heb ik het toch maar eens geprobeerd.

De afstand was een hele straat en zeker al 100m voorbij het punt waar hij het laatst werkte...

Weekje later op het werk verteld, alle 5 de mensen hebben het geprobeerd en het is gelukt. Ondertussen al bevestigingen gehad van familie, vrienden, ...

Dusja, als het niet werkt bij jullie, jammer zeker?

Stop aub wel met zeggen dat het fake is, een hoax is, ...

Berichten: 388

Re: [Elektromagnetisme] autosleutels

Dit topic komt me
Ik heb een mogelijke verklaring verzonnen voor het overdragen van het sleutelsignaal via GSM.

Daarbij ga ik er van uit dat het signaal van de autosleutel infrarood is.

Er bestaan GSM's met een infrarood zend/ontvangmodule. Die kun je o.a, gebruiken om het telefoonboek van het ene toestel te kopiëren naar een ander toestel. Je richt dan de infraroodevenstertjes van beide toestellen naar elkaar.

Bij het bedienen van de deurvergrendeling zou de procecure als volgt kunnen zijn: met de sleutel richt je op het infraroodvenster van het ene toestel, via het gewone GSM netwerk breng je het signaal over naar het andere toestel, en vervolgens richt je het infraroodvenster van het tweede toestel op de auto.

Nogmaals, ik verzin dit ter plekke, en misschien is het onzin. Maar ik zou zeggen, schiet maar.
IR lijkt me overdreven, ultrasoon daarentegen zou eerder kunnen, maar zoals in het gepostte topic te lezen valt gaat dit niet. Je GSM heeft nl een bandpass filter op zn LF ingangskring zitten.
Miker schreef:Pff ok ik zal het proberen :D

Elke auto met afstandsbediening heeft een teller in het geheugentje van de auto. De auto gaat alleen maar open als een bepaalde reeks nummer door een bepaalde frequentie zijn doorgegeven, door de afstandsbediening. Telkens als je op de afstandsbediening drukt, gaat het tellertje een eenheid hoger, tesamen met de afstandsbediening. Het kan zijn dat je eens klikt op de afstandsbediening zonder dat je tegen je auto bent. Geen probleem, de auto doet de deuren open tot 250 eenheden na de laatste keer dat je de deuren hebt open gedaan. Dus als je 250 keer klikt op de afstandsbediening en je staat niet be je auto, gaat je auto niet meer open. Hij krijgt immers de juiste code niet door.

Zo, ik hoop dat het zo duidelijk is :D
Kon je dat niet terug "resetten" door de sleutel in de auto te "synchroniseren"? Of was dat voor een ander doeleinde?

Berichten: 388

Re: [Elektromagnetisme] autosleutels

Gast schreef:Dit werkt dus echt wel, allebei. Iedereen die vraagt naar het filmpje, moet ofwel leren googlen/youtuben, ofwel het zelf gaan proberen. Ik geloofde het eerst echt totaal niet, maar aangezien ik niets te doen had heb ik het toch maar eens geprobeerd.

De afstand was een hele straat en zeker al 100m voorbij het punt waar hij het laatst werkte...

Weekje later op het werk verteld, alle 5 de mensen hebben het geprobeerd en het is gelukt. Ondertussen al bevestigingen gehad van familie, vrienden, ...

Dusja, als het niet werkt bij jullie, jammer zeker?

Stop aub wel met zeggen dat het fake is, een hoax is, ...
Dat van die hoax slaat volgens mij terug op dat GSM voorval wat wel degelijk uitgesloten is.

En dat heb je niet geprobeerd hé?

Voor die afstandsverlenging zijn er twee theorien:

- Verhoging van de zendinrichting met als gevolg een verdere horizon te hebben (zoals hier zoveel verteld is). Deze theorie gaat volgens mij niet op, want je auto blijft zichbaar op 100m, als je nu op 1m of 2m boven de grond kijkt.

- Een reflector aan je antenne toevoegen waardoor deze richtingsgevoelig wordt en waardoor je dus een bundeling krijgt van de uitgezonden energie. Dit heeft dan weer tot gevolg dat je signaal zich verder kan voortplanten. Deze theorie lijkt me de meest aanvaardbare.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [Elektromagnetisme] autosleutels

IR lijkt me overdreven,
Wat is er overdreven aan IR?

Berichten: 388

Re: [Elektromagnetisme] autosleutels

Wat is er overdreven aan IR?
Zoals een of andere gast gebruiker aangaf: de IR signalen worden niet mee op antenne gezet.

Je stoort je vast aan de manier waarop ik reageerde. Komt vast heel anders over dan ik bedoelde. Ik weet niet hoe ik het je moet uitleggen, til er gewoon niet zwaar aan.

Re: [Elektromagnetisme] autosleutels

High-Voltage schreef:Dat van die hoax slaat volgens mij terug op dat GSM voorval wat wel degelijk uitgesloten is.

En dat heb je niet geprobeerd hé?


Ik had het over dat GSM gedoe, dat werkt wel. Als het wel degelijk is, probeer het zelf eens. En als het van jou niet lukt, vraag het dan aan een vriend ofzo. 8/10 kans dat het bij hem wel lukt. Jullie zien maar.

Reageer