[Elektromagnetisme] autosleutels

Moderator: physicalattraction

Berichten: 388

Re: [Elektromagnetisme] autosleutels

Ik had het over dat GSM gedoe, dat werkt wel. Als het wel degelijk is, probeer het zelf eens. En als het van jou niet lukt, vraag het dan aan een vriend ofzo. 8/10 kans dat het bij hem wel lukt. Jullie zien maar.
Kan je dan ook een wetenschappelijke verklaring geven? :D

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [Elektromagnetisme] autosleutels

Je stoort je vast aan de manier waarop ik reageerde.
Nee hoor, ik word niet zo gauw boos. Maar sommige antwoorden zijn zo beknopt dat ik graag een nadere toelichting zie. :D

Re: [Elektromagnetisme] autosleutels

Miker schreef:Dit is wel waar:

Als je 250 keer op het afstandsbediening knopje druk als te ver staat van je auto, gaat je auto nadien niet meer open door die afstandsbediening.

Het heeft te maken met een telsysteem in de auto.
Miker schreef:Pff ok ik zal het proberen :D

Elke auto met afstandsbediening heeft een teller in het geheugentje van de auto. De auto gaat alleen maar open als een bepaalde reeks nummer door een bepaalde frequentie zijn doorgegeven, door de afstandsbediening. Telkens als je op de afstandsbediening drukt, gaat het tellertje een eenheid hoger, tesamen met de afstandsbediening. Het kan zijn dat je eens klikt op de afstandsbediening zonder dat je tegen je auto bent. Geen probleem, de auto doet de deuren open tot 250 eenheden na de laatste keer dat je de deuren hebt open gedaan. Dus als je 250 keer klikt op de afstandsbediening en je staat niet be je auto, gaat je auto niet meer open. Hij krijgt immers de juiste code niet door.

Zo, ik hoop dat het zo duidelijk is :D
Het lijkt me heel logisch; De auto kan de handzender niet ontvangen maar de teller gaat wel een stapje hoger?

Lijkt me onzin derhalve.

De afstandsbedieningen zenden op een bepaalde frequentie een bepaalde code uit en komt hij overeen met de code in de ontvanger dan gaat het slot deur open.

Wanneer ik de sleutel hoger houd dan kan ik ook van een grotere afstand de auto bedienen.

Je hoofd als antenne zou misschien nog wel kunnen, het gsm-infrarood verhaal lijkt me onzin ( alhoewel enkele automerken de deuren wel op infraroodbasis open lieten gaan).

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [Elektromagnetisme] autosleutels

Je hoofd als antenne zou misschien nog wel kunnen, .....
Dat lieten ze kort gelden op Discovery zien, ik dacht in het programma MadLabs.

Iemand stond op een zodanige afstand van zijn auto dat de afstandbediening niet meer werkte. Toen hield hij het ding tegen zijn voorhoofd en het werkte wel. De verklaring die ze er bij gaven is dat je lichaam dan als extra antenne fungeert, waardoor het signaal verder draagt.

Berichten: 388

Re: [Elektromagnetisme] autosleutels

Extra antenne, ik denk dat je dat mag interpreteren als zijnde "reflector".

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: [Elektromagnetisme] autosleutels

Ik denk dat je dat letterlijk mag interpreteren als extra antenne. Analoog handigheidje als je het nieuws op de radio niet net wil missen: als je een krakende ontvangst hebt kan het soms helpen gewoon je antenne vast te nemen.

Berichten: 388

Re: [Elektromagnetisme] autosleutels

Ik denk dat je dat letterlijk mag interpreteren als extra antenne. Analoog handigheidje als je het nieuws op de radio niet net wil missen: als je een krakende ontvangst hebt kan het soms helpen gewoon je antenne vast te nemen.
Dat is een heel ander verhaal. Als je de eigenlijke antenne van je sleutel iets verandert gaat je auto helemaal niet meer open. De signalen zijn zo al minimaal. Als je gaat werken met een reflector zodat je alle signalen in één richting bundelt kun je inderdaad een versterking krijgen, maar nog niet extreem dat je ineens je auto open krijgt op 1 km ofzo.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: [Elektromagnetisme] autosleutels

Het is natuurlijk zo dat je de hoekverdeling van de straling de antenne verandert, maar ook de verhouding uitgestraald vermogen tov inwendig gedissipeerd vermogen kan veranderen bij het aanpassen van de antenne (wat hetgeen is dat je doet door de antenne op je lichaam aan te sluiten). Verder ben ik het eens dat het effect klein behoort te zijn.

Berichten: 388

Re: [Elektromagnetisme] autosleutels

Het is natuurlijk zo dat je de hoekverdeling van de straling de antenne verandert, maar ook de verhouding uitgestraald vermogen tov inwendig gedissipeerd vermogen kan veranderen bij het aanpassen van de antenne (wat hetgeen is dat je doet door de antenne op je lichaam aan te sluiten). Verder ben ik het eens dat het effect klein behoort te zijn.
Die verhouding is dus fabrieksmatig al maximaal gemaakt, althans binnen de mogelijke afmetingen van de behuizing. Misschien dat je in dat opzicht wel iets kan winnen. Door bijvoorbeeld van een 1/8 lambda te gaan naar een 1/2 lambda antenne. Zo had ik het nog niet bekeken :D .

Maar dan moet het al juist lukken dat je weer een afgestemde kring krijgt.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: [Elektromagnetisme] autosleutels

Nog wat kwalitatief over nagedacht. Beide effecten lijken me klein. de mens als verbeteren van de directiviteit is niet echt ideaal, omdat we in feite eerder cilindersymmetrisch zijn (een verbetering kan wel omdat grote antenna kan leiden tot grote directiviteit, en allicht wordt door de directiviteit van de straler een juiste mode aangeslagen). De mens als verbeteren van het uitgestraald vermogen kán denk ik wel, maar om dat te zeggen zijn allicht gewoon simulaties nodig.

Berichten: 12.262

Re: [Elektromagnetisme] autosleutels

Ik denk dat de reflector-theorie wel een aardige verklaring is voor een klein verschil in haalbare afstand. Ten opzichte van de golflengte van dit soort zendertjes (orde van 70cm) is een mens toch wel weer groot genoeg om een beetje verschil in uitstralingspatroon te maken.

Spectaculair zal het effect niet zijn, maar wellicht wel genoeg om bijv iets op 11 meter afstand te laten werken dat normaal bij 10 meter ophoudt.
Victory through technology

Berichten: 388

Re: [Elektromagnetisme] autosleutels

Vandaag dacht ik er toevallig eens aan om het te testen. En ik moet zeggen dat ik geen noemenswaardige verbetering merkte. Op een 15 tal meter ging ie gewoon niet open, dat ding tegen mn kop gezet en opnieuw geprobeerd, nog niet... Ondertussen vooruit gewandeld en floep ineens ging ie wel. Maar op die afstand werkt die ook normaal, dus...

Met de GSM heb ik nog niet geprobeerd, maar daar geloof ik zowieso niet in.

Re: [Elektromagnetisme] autosleutels

Hallo,

Feit is bewezen dat wanneer je de afstandbediening tegen het hoofd drukt, de vloeistof van het lichaam (water geleid beter) het signaal versterkt. In onze branche (garagedeuren) is het een wel bekend gegeven. Handig voor als de batterijen op raken en het signaal zwakker wordt.

Tevens al diverse keren op discovery bewezen.

Probeer het zelf maar, het werkt.

groeten

Berichten: 388

Re: [Elektromagnetisme] autosleutels

Gast schreef:Hallo,

Feit is bewezen dat wanneer je de afstandbediening tegen het hoofd drukt, de vloeistof van het lichaam (water geleid beter) het signaal versterkt. In onze branche (garagedeuren) is het een wel bekend gegeven. Handig voor als de batterijen op raken en het signaal zwakker wordt.

Tevens al diverse keren op discovery bewezen.

Probeer het zelf maar, het werkt.

groeten
Dat zou geweldig zijn als vloeistof versterkt!! Waarom moeten we dan nog allemaal eindtrappen hebben die enorme hoeveelheden energie (voornamelijk elek) verbruiken?

Waar blijft trouwens de wet van behoud van energie? Als je die moet toepassen wil dat zeggen dat je jezelf aan het "leegmaken" bent pi.gif

Lees bovenstaande theorie'n over reflector en uitbreiding van de antenne maar eens na.

Berichten: 169

Re: [Elektromagnetisme] autosleutels

High-Voltage schreef:Vandaag dacht ik er toevallig eens aan om het te testen. En ik moet zeggen dat ik geen noemenswaardige verbetering merkte. Op een 15 tal meter ging ie gewoon niet open, dat ding tegen mn kop gezet en opnieuw geprobeerd, nog niet... Ondertussen vooruit gewandeld en floep ineens ging ie wel. Maar op die afstand werkt die ook normaal, dus...

Met de GSM heb ik nog niet geprobeerd, maar daar geloof ik zowieso niet in.
Met de gsm werkt inderdaad niet, maar door de sleutel bij je hoofd te houden kun je wel degelijk een paar meter winnen hoor! Je zal niet hard je best gedaan hebben bij dat proefje, want bij mij is het al verschillende keren gelukt :D

@gast: water geleidt zelfs slechter dan lucht voor elektromagnetische golven...

Melissa

Reageer