milt

Moderator: ArcherBarry

Gesloten

milt

hoi ik ben marij.ik zit met een vraag ,mij hebben ze 3jaar geleden bij een maag verkleining de milt geraakt.ze hebben mijn milt helemaal moeten verwijderen.ze hebben mij gezegt dat het heel geod leven is zonder milt.maar ik heb zo mijn vraagtekens.na de operatie heb ik een heel lang ziek bed hehand,met vele ontstekingen,ik heb toen bijn 3 mnd in het zieenhuis gelegen en heb er echt een trauma van overgehouden,dat ik nu niet meer naar een dokter druf.mijn gezondheid word steeds slechter en als ik ziek word krijg ik hoge koorst.zodat ik altijd een kuur moet hebben.ik weet helemaal niet wat ik mag en niet mag en wat het eigelijk inhoud en wat je kan verwachten zonder milt.wie kan mij antwword geven.

Gebruikersavatar
Berichten: 505

Re: milt

Dit klinkt misschien raar, maar dan ga je volgens mij dood. Want de milt maakt rode bloedcellen aan. Dus dan krijg je een tekort aan rode bloedcellen. Krijg je die toegedient, of niet? Ik hoop dat ik het fout heb.

Bean :shock:
I never wanted to change the world, but the world changed me...

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: milt

Je kunt inderdaad leven zonder milt, en meestal levert dat geen problemen op omdat andere organen de functies overnemen. Maar aangezien je milt een onderdeel is van je afweersysteem moet de rest van je afweersysteem harder werken. Dit zou dus problemen kunnen geven als dit systeem niet optimaal functioneert. Maar het enige advies dat ik je kan geven is om toch een arts te raadplegen. Leven met onzekerheid is tenslotte ook niet alles.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Berichten: 12

Re: milt

bean schreef:Dit klinkt misschien raar, maar dan ga je volgens mij dood. Want de milt maakt rode bloedcellen aan. Dus dan krijg je een tekort aan rode bloedcellen. Krijg je die toegedient, of niet? Ik hoop dat ik het fout heb.

Bean :shock:
Goddank voor marijn heb je het fout. Rode bloedcellen worden gemaakt in het beenmerg (dus niet in de milt), de oude erythocryten worden echter afgebroken in de milt, ook antigeenen worden hier gefagocyteert. Maar zoals bas al zei kunnen deze functies overgenomen worden door andere delen van je afweersysteem en ga je dus niet dood of dergelijk (je blijft hooguit langer ziek)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: milt

Misschien moet je hiervoor een geneeskundeforum proberen. Of is er zelfs een specifiek forum voor miltpatienten? Ik heb geen idee, ik weet niet of het vaak voorkomt.

Misschien heb je wat aan deze site, je kan er ook vragen stellen:

http://www.gezondheidsplein.nl/gp/gp.php?t...e=toon&letter=M

Ook over de milt, en over milttransplantatie (dat kan dus ook):

http://www.ub.rug.nl/eldoc/dis/medicine/r.....leemans/c8.pdf
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Gebruikersavatar
Berichten: 505

Re: milt

bedankt skurftkip, je hebt inderdaad gelijk.

Domme fout van mij. :shock:

Sorry,

Bean :?:
I never wanted to change the world, but the world changed me...

Berichten: 1

Re: milt

Hoi marij

bij mij is de milt ook verwijdert, heb jij daar nog klachten van?

natascha

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: milt

lees de bijsluiter; het is niet de bedoeling persoonlijke problemen op dit forum te bespreken.

-slotje-
"Meep meep meep." Beaker

Gesloten