zoutionen gaan moeilijk door de celmembraan..

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 321

zoutionen gaan moeilijk door de celmembraan..

Als de zoutconcentratie in de omgeving van een organisme hoger (of lager) is dan die in de cel(len) van het organisme dan moet deze zich aanpassen, omdat verschillende zoutconcentraties dezelfde concentratie willen bereiken.

alleen het water kan tussen het organisme en de omgeving diffunderen, omdat zoutionen moeilijk door de celmembraan heengaan.

is het dan wel zo dat zoutionen makkelijk worden opgenomen maar niet makkelijk worden afgestaan ?

Berichten: 481

Re: zoutionen gaan moeilijk door de celmembraan..

Even een opmerking: de term ''zoutionen'' is chemisch niet verantwoord.. [rr]

Je hebt het over osmose: Dit is, dat als je een semi permeabel membraan hebt, en deze membraan scheidt twee vloeistoffen met een ander gehalte opgeloste zouten ( ionen) , dat de water die kant op gaat zodat de concentratie ionen verschil kleiner wordt..

De ionen kunnen ( volgens mij) niet door de membraan heen, ( Correct me if I am wrong)
Procrastination is like masturbation; it's all fun and games till you realize you just **** urself..

Correct me if I'm wrong.

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: zoutionen gaan moeilijk door de celmembraan..

Voor de opname van ionen is de cel afhankelijk van ionkanalen die actief of passief bepaalde ionen kunnen doorlaten. De cel kan de opname meestal zelf reguleren. Ionkanalen zijn ionspecifiek en zitten in de celmembraan.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Reageer