[Literatuur] Naturalisme/Realisme

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

[Literatuur] Naturalisme/Realisme

Zo, mn eerste post.

Hallo,

ik zit nog op het VO en moet dit jaar voor Nederlands (literatuur) een scriptie schrijven. Nu heb ik als onderwerp gekozen Naturalisme in de Russische literatuur en daar de bijbehorende boeken uitgezocht, namelijk; Oblomov van Goncarov, Dead souls van Gogol (ze hadden geen nederlandse vertaling in de bieb), Oorlog en vrede van Tolstoj, De idioot van Dostojevski en Vaders en zonen van Turgenev. Ik moet in m'n scriptie de 4 boeken vergelijken op grond van het onderwerp. Nu, mijn probleem: ik weet het verschil niet precies tussen het realisme en het naturalisme, m'n docente schoot enigzins tekort wat de uitleg daarover betreft, en het lijkt me opzich wel van belang eigenlijk. Zou iemand mij hier misschien uitleg over kunnen geven?
ik voer de hele dag niks uit

Gebruikersavatar
Berichten: 343

Re: [Literatuur] Naturalisme/Realisme

In het naturalisme streefde men ook naar een zo exact mogelijke weergave van de dagelijkse werkelijkheid en het menselijk gedrag. Een belangrijk verschil is, dat het naturalisme ontkent dat de mens een vrije wil heeft. Het probeert zo wetenschappelijk mogelijk aan te tonen, dat iedereen onontkoombaar bepaald is door zijn afkomst en opvoeding.

het naturalisme is wetenschappelijker, veel meer de rede dan het gevoel

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Literatuur] Naturalisme/Realisme

Trek eens een halfuurtje uit voor onze handleiding voor Google !!

Dan vind je misschien vaker wat je zoekt [rr]

Google literatuur naturalisme realisme

o.a. http://www.ned.univie.ac.at/lic/stroemung.asp?str_id=3

waar je ook door kan menuën naar realisme.

en als je aan je zoektermen nog Rusland of russische toevoegt vind je ook je schrijvers in dit soort verbanden terug.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 6

Re: [Literatuur] Naturalisme/Realisme

Hehe, dank jullie wel, 't een en ander is nu wat duidelijker.
ik voer de hele dag niks uit

Reageer