Springen naar inhoud

[Straling] Vergrootglas brandpuntsenergie

• Log in om te kunnen reageren

Helly1975

Helly1975

• >250 berichten
  • 767 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 februari 2007 - 16:12

Als ik een loep (vergrootglas) heb en hiermee een brandpunt creŽer. Is dan de lichtsterkte qua energie voor de loep bijvoorbeeld 5 W/m≤ en in het brandpunt dan 5 W /mm≤ ?. Mag je dit zo stellen?, wat is eigenlijk de energie waarde van zonlicht?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8804 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 februari 2007 - 16:29

Dat mag je wel zo stellen, als je bijv middels een loep van 10 cm doorsnede focust op een brandpunt van 1 cm doorsnede gaat de energiedichtheid een factor 100 omhoog.

Mitsen en maren: verlies in de loep, praktisch onmogelijk om 1m2 op 1mm2 te focussen, en het probleem dat de meeste lensen alleen (goed) werken voor zichtbaar licht (dus niet voor bijv IR).
Victory through technology

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 februari 2007 - 17:45

wiki:

The solar constant is the amount of incoming solar radiation per unit area, measured on the outer surface of Earth's atmosphere, in a plane perpendicular to the rays. The solar constant includes all types of solar radiation, not just the visible light. It is measured by satellite to be roughly 1366 watts per square meter,[1] (although it fluctuates by a few parts per thousand from day to day).

en in de atmosfeer gaat daarvan nog een en ander verloren, hou het op ruwweg 1000 W/m≤, en dan moet die opppervlakte haaks op de zonnerichting staan. (plane perpendicular tot the rays)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 februari 2007 - 22:50

het probleem dat de meeste lensen alleen (goed) werken voor zichtbaar licht (dus niet voor bijv IR).

Hoezo niet?? Ik weet dat de brekingsindex kleiner wordt naarmate de golflengte groter wordt, maar dat houdt toch niet op aan de grenzen van het zichtbare licht?
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

Brinx

Brinx

• >1k berichten
  • 1433 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 27 februari 2007 - 23:13

De doorlatendheid van een lens verschilt wel sterk met de golflengte van de invallende straling, geloof ik (UV wil niet goed door glas bijvoorbeeld, geloof ik).

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 februari 2007 - 00:07

http://www.us.schott...86810cc1ecd03a2
Geplaatste afbeelding

dit bestand staat verder nog vol met gegevens over doorlatendheid van diverse glassoorten van diverse frequenties. De meeste glassoorten vertonen geen overdreven absorptie van IR tot ruim 1500 nm, en je ziet dat UV ook pas vanaf ca 100 nm serieus geabsorbeerd wordt (door dit specifieke glasvoor de meeste glassoorten loopt het al bij 250-300 nm fors op). Met andere woorden, UV A en nabij IR passeren relatief ongehinderd.

Brinx

Brinx

• >1k berichten
  • 1433 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 28 februari 2007 - 07:13

Interessant! Ik kwam op de notie omdat je niet (of veel minder snel) verbrandt wanneer je achter glas zit. Natuurlijk zal dat wel betrekking hebben op vrij beperkte golflengtegebieden in UV, zoals de figuur al aangeeft.

Lenzen voor het bundelen van UV worden trouwens ook gebruikt in de chipfabricage, bedenk ik me. Ik kan zo geen voorbeeld bedenken van lenzen die voor het bundelen van infrarood gebruikt worden, tenzij het zeer nabij-infrarood zou moeten zijn (camera's e.d.).

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8804 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 februari 2007 - 12:42

Nabij-IR wordt inderdaad wel door 'gewone' lenzen gebundeld en ook doorgelaten, maar als de golflengtes langer worden gaat dat steeds minder op. Als je bijv met een straalkachel oid zou 'verlichten' verlies je al flink wat energie, dus het hangt een beetje van de toepassing af.

Bundeling van UV en langere IR golven gaat in de regel beter met (holle en evt bolle) spiegels dan met lenzen. Vooral bij chipfabricage in kleinere procede's is werken met spiegels essentieel.
Victory through technology

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures