[stromingsleer] werking expansievat in pompsysteem

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

[stromingsleer] werking expansievat in pompsysteem

Goedendag,

Ik heb een gedachtenprobleem waar ik niet uit kom... Hopelijk kan iemand mij verder helpen?

De situatie: een pompsysteem, dat vloeistof verpompt, met een bepaalde statische opvoerhoogte en wrijvingsweerstand met een variabel aantal gebruikers (bijvoorbeeld in een flatgebouw). In de persleiding is een (of meerdere) expansievat(en) opgenomen. De pomp wordt afhankelijk van de vraag in en/of uitgeschakeld. Als de pomp uitgeschakeld is levert het expansievat nog steeds volumestroom aan de gebruikers waarbij de druk (in de vloeistof) constant blijft. Als de pomp is ingeschakeld levert deze vloeistof aan de eindgebruikers, waarbij tevens het expansievat weer gevuld wordt...

Mijn vragen hierover:

- Hoe werkt het expansievat eigenlijk?

- Hoe kan het dat de druk (in de vloeistof) constant blijft?

- Wat gebeurt er met de systeemcurve (wrijvingsweerstand) als de pomp is ingeschakeld? Werkt de pomp nog wel in zijn best efficiency point?

Ik hoop dat iemand mij hier een stuk verder mee kan helpen! Vast bedankt!!

Gebruikersavatar
Berichten: 647

Re: [stromingsleer] werking expansievat in pompsysteem

Ik denk niet dat je snel een systeem kan vinden waarbij de druk altijd even groot blijft (ook zonder pomp). Een systeem waarbij de druk licht daalt als de pomp uitvalt gaat wel.

Voorbeeld: expansievat wordt gevuld als p > 2 bar. Van zodra de druk kleiner wordt dan bijv. 1,8 bar wordt het geleegd in het circuit.
???

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [stromingsleer] werking expansievat in pompsysteem

Voorbeeld: expansievat wordt gevuld als p > 2 bar. Van zodra de druk kleiner wordt dan bijv. 1,8 bar wordt het geleegd in het circuit.
Dit moet Rodeo.be haast wel andersom bedoelen... [rr] ..
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 647

Re: [stromingsleer] werking expansievat in pompsysteem

Jan van de Velde schreef:
rodeo.be schreef:
Voorbeeld: expansievat wordt gevuld als p > 2 bar. Van zodra de druk kleiner wordt dan bijv. 1,8 bar wordt het geleegd in het circuit.
Dit moet Rodeo.be haast wel andersom bedoelen... [rr] ..
:) Waarom?

Misschien is het onduidelijk:

1. De pomp slaat aan als er minder dan 1 bar druk is in het circuit

2. De pomp slaat af als er meer dan 2 bar druk is, en het expansievat vol is

3. Het vat wordt gevuld als p > 2 bar en geleegd als p < 1,8 bar
???

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [stromingsleer] werking expansievat in pompsysteem

rodeo.be schreef:1. De pomp slaat aan als er minder dan 1 bar druk is in het circuit

2. De pomp slaat af als er meer dan 2 bar druk is, en het expansievat vol is

3. Het vat wordt gevuld als p > 2 bar en geleegd als p < 1,8 bar
Dat is al wat duidelijker, behalve punt 3: dat vat wordt gevuld als de pomp draait en de druk in het vat lager is dan de systeemdruk, en het vat wordt geleegd als de systeemdruk lager wordt dan de druk in het vat. Zoals je het hierboven schrijft is het net of dat vat tussen 1,8 en 2 bar geen enkele functie heeft in het systeem.

Het is gewoon een buffer om de druk op peil te houden terwijl de pomp stilstaat.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: [stromingsleer] werking expansievat in pompsysteem

Een expansievat dient niet om de druk stabiel te houden,maar wel om het uitzetten van het water op te vangen.Water is zéér weinig samendrukbaar.Als het water niet kan uitzetten dan moet er iets kapot springen.Expansie,het woord zegt het zelf.Vroeger werkte men met een open expansievat op het hoogste punt van de centrale verwarming.Het warme water verdampte en moest steeds bijgevuld worden.Een reuze verkwisting in een tijd dat de brandstof en het water nog goedkoop was en men nog kon rekenen op een goede ziel die plichtsgetrouw de zaak in de gaten hield.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [stromingsleer] werking expansievat in pompsysteem

@raf: we hebben het hier niet over een CV-systeem, maar over een leidingsysteem gevoed door een zuigerpomp. Verder zou het cv-systeem zonder een of ander, (open óf gesloten) expansievat waarschijnlijk binnen één cyclus opwarmen/afkoelen het loodje leggen, of minstens letterlijk en figuurlijk kraken in al zijn voegen. De álleréérste functie van elk expansievat, CV-systeem of zuigerpomp/leidingsysteem, is dus toch écht om die druk binnen acceptabele grenzen stabiel te houden.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer