Leven op sterren

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gesloten
Gebruikersavatar
Berichten: 182

Leven op sterren

Hallo,

Als wij opzoek gaan naar leven zoeken we altijd naar een omgeving wat het meest op die van de aarde lijkt, of waar het leven het makkelijkst zou kunnen ontwikkelen. Maar, hoe weten wij welk leven ergens makkelijk ontwikkeld? Het leven op aarde zou daar misschien niet kunnen ontwikkelen, maar ander leven misschien des te beter.

Waarom gaan wij uit van leven die alleen op aard-achtige planeten mogelijk is? Waarom zou het niet mogelijk zijn dat er leven is op gas-achtige planeten, of misschien zelfs sterren?

Wij zijn gegroeit tot wat we nu zijn door de omstandigheden op aarde. Hier was water, dus wij gebruiken water. Hier was de temperatuur een bepaalde waarde, dus konden we ons goed ontwikkelen met die temperatuur. Maar dit zegt niks over andere levensvormen.

Netzoals we opzoek gaan naar "intelligent" leven. Wat wil dit zeggen? Wat is intelligent? Volgens ons is de mens intelligent, maar wij hebben het begrip intelligent zelf verzonnen: we hebben het zo aangepast dat het iets omschrijft wat de mens goed kan. Het lijkt mij dus nogal raar om naar andere levensvormen te kijken met het begrip intelligentie in ons achterhoofd.

Rogier

Ps: Hoort een topic meer bij filosofie of bij sterrenkunde?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Leven op sterren

Een heleboel plaatsen zoals sterren zijn toch écht wel onmogelijk. Voor leven heb je toch chemisch betrekkelijk ingewikkelde moleculen nodig, en daar heb je er maar verrekte weinig van die het volhouden bij meer dan 1000°C (ook al verzin je er die niet lijken op die die wij als aardbewoners dagelijks gebruiken, maar die -wie weet- door buitenaards leven gebruikt zouden kunnen worden).
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: Leven op sterren

Wie weet zijn er intelligente magnetische wervelstormen in de Zon? Of zijn er intelligente gasstormen onder Jupiter.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Leven op sterren

Wie weet zijn er intelligente magnetische wervelstormen in de Zon? Of zijn er intelligente gasstormen onder Jupiter.
Misschien zijn er wel intelligente orkanen op aarde? Of denkende vulkanen? Mischien hebben we wel Tsunami's met gevoel voor humor op onze eigen planeet!
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Berichten: 49

Re: Leven op sterren

idd maar we gaan er van uit dat deze factoren vor de aarde een must zijn want we hebben op geen andere planeet met hoge temperaturen of te lage temperaturen leven gevonden dus er moet iets op de aarde zijn wat een rol meespelt
"So others may live"

The Guardian

Gebruikersavatar
Berichten: 182

Re: Leven op sterren

idd maar we gaan er van uit dat deze factoren vor de aarde een must zijn want we hebben op geen andere planeet met hoge temperaturen of te lage temperaturen leven gevonden dus er moet iets op de aarde zijn wat een rol meespelt
Na het aantal planeten wat wij bezocht hebben lijkt het mij nogal snel om deze coclusie te trekken, of niet?
Een heleboel plaatsen zoals sterren zijn toch écht wel onmogelijk. Voor leven heb je toch chemisch betrekkelijk ingewikkelde moleculen nodig, en daar heb je er maar verrekte weinig van die het volhouden bij meer dan 1000°C (ook al verzin je er die niet lijken op die die wij als aardbewoners dagelijks gebruiken, maar die -wie weet- door buitenaards leven gebruikt zouden kunnen worden).
Is het niet mogelijk dat we nieuwe combinaties kunnen vinden die misschien wel de moleculen kunnen vormen die nodig zijn op een temperatuur boven de 1000 graden?

Berichten: 49

Re: Leven op sterren

kijk ik weet dat mijn conclusie voorbarig en ik geloof ook wel dat zuurstof niet de basis hoeft te zijn voor leven maar anders had er net zo goed leven kunnen zijn op mars of pluto

ze hebben zelf leven gevonden in lava als ik me niet vergis of teminste een organisme in hoge temperaturen
"So others may live"

The Guardian

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Leven op sterren

ze hebben zelfs leven gevonden in lava als ik me niet vergis, of teminste een organisme in hoge temperaturen
http://nl.wikipedia.org/wiki/Extremofiel
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: Leven op sterren

Wie zegt dat alle leven moleculair van aard moet zijn? Welke definitie van 'leven' hanteer je dan, als je dat beweert?

Berichten: 49

Re: Leven op sterren

zijn atomen en moleculen niet zo'n beetje de bouwstenen van alles?
"So others may live"

The Guardian

Gebruikersavatar
Berichten: 182

Re: Leven op sterren

zijn atomen en moleculen niet zo'n beetje de bouwstenen van alles?


Net als eerst lijkt mij dit een snelle conclusie na de hoeveelheid dingen in het heelal die wij goed onderzocht hebben. Hoe weten wij dat er geen andere dingen zijn dan moleculen en atomen? Misschien is het leven ergens anders in het heelal wel heel anders opgebouwd.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: Leven op sterren

Alles is opgebouwd uit atomen. Ook op andere plaatsen in het heelal. Dit is elementaire wetenschap en is keihard aangetoond. Omdat op deze manier de discussie nergens toe leidt komt hier een -slotje- op. Als je op wetenschappelijke basis een nieuwe discussie wilt openen mag dat.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gesloten