Springen naar inhoud

[Filosofie met een tintje religie] Was Jezus Caesar?

• Log in om te kunnen reageren

• Gast

Geplaatst op 20 januari 2005 - 20:09

www.carotta.de
Was Jezus niet gewoon Ceasar?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8252 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 januari 2005 - 22:53

lijkt me sterk.

Er zijn aanwijzingen dat de kist van de broer van Jezus is gevonden. deze leefde idd rond het jaar nul.
"Meep meep meep." Beaker

• Gast

Geplaatst op 20 januari 2005 - 23:15

Nee!!

Voor het bestaan van Jezus zijn idd aanwijzingen.
Maar afgezien van...
Ik kan die theorie niet serieus nemen. Leuk dat de theorie verkoopt. Slimme actie. Ik ga ook maar us een boekje maken over of minister Jan Piet Hein Donner niet dezelfde is als Piet Hein de zeevaarder/kaper/piraat. 8)

Historisch gezien ben ik toch geneigd om de JC theorie naar de prullenbak door te verwijzen.

Hallo1979

Hallo1979

• >1k berichten
  • 1172 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 januari 2005 - 09:43

die theorie is door behoorlijk wat wetenschappers belachelijk gemaakt. argumenten schieten me niet te binnen.

overigens was die grafkist ook nep. Dat had iemand erin gekrast

de moderator in mij: ik heb je onderwerp aangepast, want je had wel een posting directive gemaakt (hulde daarvoor) maar geen onderwerp zelf.

• Gast

Geplaatst op 21 januari 2005 - 13:14

Klopt, is nep.

Maar zover ik weet is het historisch gezien toch wel redelijk aanvaard dat Jezus geleeft heeft.

Bean

Bean

• >250 berichten
  • 505 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 januari 2005 - 20:06

Over dit onderwerp kan lang gedisusieërd worden, aangezien er geen duidelijk bewijzen zijn dat Jezus bestaan heeft. Mensen die dus de bijbel niet geloven, kunnen zeggen dat Jezus en Julius dezelfde persoon zijn.

Zelf geloof ik het echter niet.

Bean :shock:
I never wanted to change the world, but the world changed me...

OneStepForward

OneStepForward

• >250 berichten
  • 656 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 januari 2005 - 00:58

Over dit onderwerp kan lang gedisusieërd worden

Niet als je het wetenschappelijk zou houden. 8)

aangezien er geen duidelijk bewijzen zijn dat Jezus bestaan heeft. Mensen die dus de bijbel niet geloven, kunnen zeggen dat Jezus en Julius dezelfde persoon zijn.

Ja, en Plato was eigelijk Socrates. :?:

Ik val in herhaling. Maar ik als historicus (fijn! die titel is niet beschermd! :shock: ) kan die theorie echt niet serieus nemen.
Maar dat is het rottige van geschiedenis. Geschiedenis is geen feit maar aannamens.... Iedereen kan z'n verhaaltje verzinnen... Alleen hoe sterk je bewijs is kan verschillen...

Verder natuurlijk wat hallo1979 zegt...

Alexander Hartmans

Alexander Hartmans

• >1k berichten
  • 1286 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 januari 2005 - 21:48

Over dit onderwerp kan lang gedisusieërd worden

Niet als je het wetenschappelijk zou houden. 8)

aangezien er geen duidelijk bewijzen zijn dat Jezus bestaan heeft. Mensen die dus de bijbel niet geloven, kunnen zeggen dat Jezus en Julius dezelfde persoon zijn.

Ja, en Plato was eigelijk Socrates. :shock:

Ik val in herhaling. Maar ik als historicus (fijn! die titel is niet beschermd! :?: ) kan die theorie echt niet serieus nemen.
Maar dat is het rottige van geschiedenis. Geschiedenis is geen feit maar aannamens.... Iedereen kan z'n verhaaltje verzinnen... Alleen hoe sterk je bewijs is kan verschillen...

Verder natuurlijk wat hallo1979 zegt...

Helemaal mee eens. Zo kan ik zeggen dat ik Jan Willem heet, of Hassan, ik kan elke alias aannemen die ik maar wil. Zo kan ik een essay schrijven over Koos de visboer, hoe goed en interessant zijn leven ook is gewwest. Ik kan elke bron verzinnen, zo overtuigend kan ik zijn. Betrouwbaar, Nee, echt niet. Iedereen van ons kan de zaak zo manipuleren, naar zijn of haar hand zetten, maar vroeg of laat gaat men onderuit.

Dino

Dino

• >250 berichten
  • 740 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 januari 2005 - 22:14

ja alleen een caesar zonder kroon en erkenning van zijn volk :wink:
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

roosje

roosje

• >25 berichten
  • 97 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 januari 2005 - 12:44

als dat zo is denkt die vent wel erg hoog over zich zelf of anderen over hem :shock:

• Gast

Geplaatst op 14 juni 2005 - 11:00

De familie van Jezus was rijk en ze waren verwanten van koning david.
Daarom kreeg de familie van jezus ook goud en andere geschenken van de 3 koningen. Jesus had stiefbroers en zussen omdat Josef al eens getrouwd was geweest.

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 juni 2005 - 14:14

De familie van Jezus was rijk en ze waren verwanten van koning david.  
Daarom kreeg de familie van jezus ook goud en andere geschenken van de 3 koningen. Jesus had stiefbroers en zussen omdat Josef al eens getrouwd was geweest.

1ste opmerking:
Referenties, bronnen, enz.

Niet zomaar dingen blaten. Als je er zeker van bent, moet je het ook maar durven uit te leggen.

Tweede opmerking:
Wat heeft dit met het onderwerp te maken.

• Gast

Geplaatst op 04 juli 2005 - 18:50

Ik heb het boek gelezen en het verbaasde me. Niet eens vanwege de (al dan niet schijnbare) bewijzen die Carotta aanvoert, maar meer de achtergrondinformatie in het algemeen. Het zou me wat ver voeren om het Evangelie te zien als verdraaisel van de Divus Iulius-cultus, maar toch heeft het boek me aan het denken gezet over een aantal, op zijn zachts gezegd, opmerkelijke zaken rondom het Christendom waar weinigen blijkbaar tot nog toe ooit bij stil hebben gestaan. Ik ga die zaken niet allemaal opsommen, behalve in algemene zin op te merken dat het Christelijke dualistische denken meer beïnvloedt is door de Griekse traditie , Plato is tenslotte de vader van het dualisme, dan de Joodse (sterker nog: veel elementen in de Christelijke leer zijn zelfs uitgesproken on-Joods). Even ter uitleg: met ‘dualisme’ wordt het voornaamste kenmerk van het westerse (Christelijke) denken bedoeld, tegenover het ‘monistische’ oosterse denken, waarvan Siddharta Gautama (‘de Boeddha’) en Adi Shankara (de invloedrijkste Hindoe-denker) de grondleggers zijn.
Het westerse denken is, in inhoudelijke zin, via het Chistendom terug te voeren op Plato (‘de eerste Christen’). Dit is een algemeen geaccepteerd gegeven, maar wat velen daarbij blijkbaar niet opmerken is dat de vermeende Joodse wortels in wezen dus niet bestaan. Ik ben het daarom met Carotta eens elke connectie die Jezus verbindt aan de Joden of het Jodendom (zijn afkomst bijvoorbeeld) achteraf-manipulaties zijn. Zoals Carotta al opmerkt zou geen Jood het in zijn hoofd halen om zich de Zoon van God te noemen. De vraag rijst dus wat wel de bronnen van het Christendom zijn en wie of wat Jezus was.
Nog iets anders: voor mij is het bestaan van een profeet, religiestichter of Goddelijke incarnatie pas bewezen als de persoon in kwestie buiten zijn eigen (heilige) geschriften om nog in een andere bron wordt genoemd die uit dezelfde tijd stamt. Bij Jezus is dat simpelweg niet het geval (waarmee ik verder niets wil uitsluiten). Overigens, dit is wél het geval bij de eerder genoemde Gautama, de stichter van het Boeddhisme, en zijn tijd- en streekgenoot en concurrent Mahavira, de stichter van het Jainisme; zij komen, via debatten tussen elkaars volgelingen, voor in elkaars geschriften.

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 juli 2005 - 00:23

Ik was van mening dat Jezus meerdere malen wordt vernoemd in de romeinse geschriften. Ook zijn de reizen van het grote deel van de twaalf appostelen goed beschreven. Je doet geloven dat er geen twijfel over is, maar ik denk dat het zijn eigen topic wel waard is.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures