Vlekken op de zon

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer

Vlekken op de zon

Hallo, op 28-10 keek ik rond 9:30 naar de zon door een laag mist heen.

het viel mij op dat ik een drietal vlekken zag. Een vlek zat in het midden met schuin eronder nog een vlek. De derde vlek zag ik bovenaan iets rechts van het midden.

Nou hoorde ik vanochtend dat er een hoge zonneactiviteit is, dus ik denk dat het zonnevlekken zijn. Nou intereseer ik mij sinds kort in de astronomie en heb ik volgens mij al gelezen dat de zonnevlekken zich alleen rond de evenaar bevinden.

Wie kan mij hier iets meer over vertellen en wie heeft de vlekken nog meer gezien. De vlekken waren ongeveer zo groot als Mars.

Oja, krijgen wij de zonnewind ook hier te zien misschien.

Gebruikersavatar
Berichten: 481

Re: Vlekken op de zon

Ga eens kijken bij:

http://umbra.nascom.nasa.gov/images/latest...t_mdi_igram.gif

voor meer info kun je ook kijken bij:

http://www.astronova.nl/

Re: Vlekken op de zon

miT schreef:Hallo, op 28-10 keek ik rond 9:30 naar de zon door een laag mist heen.

het viel mij op dat ik een drietal vlekken zag. Een vlek zat in het midden met schuin eronder nog een vlek. De derde vlek zag ik bovenaan iets rechts van het midden.

Nou hoorde ik vanochtend dat er een hoge zonneactiviteit is, dus ik denk dat het zonnevlekken zijn. Nou intereseer ik mij sinds kort in de astronomie en heb ik volgens mij al gelezen dat de zonnevlekken zich alleen rond de evenaar bevinden.

Wie kan mij hier iets meer over vertellen en wie heeft de vlekken nog meer gezien. De vlekken waren ongeveer zo groot als Mars.

Oja, krijgen wij de zonnewind ook hier te zien misschien.


Het lijkt me niet heel verstandig om zo scherp naar de zon te kijken, ook al hangt er een laag mist voor. :wink:

Over die zonnenvlekken weet ik niet, maar het lijkt me sterk dat ze vanaf aarde met het blote oog te zien zijn.

En zonnewind(door de zon uitgestoten wolk van geïoniseerd gas) kan je denk ik ook niet met het blote oog zien, maar je kan het wel merken aan bijvoorbeeld electriciteitscentrales die ontregelt worden en soms zelfs buiten werking gesteld worden, door de geioniseerden deeltjes die neerregenen op aarde. Dit komt onder andere heel veel voor in Canada, Toronto. Ook kan je *soms* zonnewinden zien, in de vorm van noorderlicht (stond een dezer weken nog in de krant dat het in !nederland! te zien was)

Re: Vlekken op de zon

Ik heb voor de volle 100% een paar minuten lang de vlek in het midden en die daaronder gezien.

Zou het misschien kunnen dat het Mercurius en Venus waren.

Gebruikersavatar
Berichten: 481

Re: Vlekken op de zon

MiT heeft wel gelijk, 28 oktober was er een enorme zonneuitbarsting, en dat nogwel gericht op de aarde. dit resulteerde de dagen erna in een van de mooiste noordelichtnachten in Nederland sinds lange tijd.

hier een foto van die bewuste zonneflares:

Afbeelding

voor de site:

http://www.astronova.nl/archief/nieuws2003.../10-29-01-1.htm

Trouwens naar de zon kijken als die bijna onder is of nog niet goed op, kan voor je ogen geen kwaad (mits je er maar goed in "kunt" kijken) zou dat niet zo zijn, hoeveel mensen zouden dan al niet blind moeten zijn, als ze zomers aan de kust de zon in de zee zien zakken :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.010

Re: Vlekken op de zon

das waar

maar gebruik toch maar een zonnefilter als de zon wat hoger staat

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: Vlekken op de zon

Als je toch meer zonnenvlekken hebt, is de hoeveelheid warmte die de zon uitstoot toch verschillend. Daarom geloof ik niet in het versterkte broeikaseffect veroorzaakt door CO2 uitstoot :shock: , omdat de hoeveelheid warmte die van de zon komt niet constant is.

Reageer