[biologie]fe2 fe3

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

[biologie]fe2 fe3

Hallo iedereen,

Kan iemand mij vertellen, hoe ik van Ferro naar Ferri kom, alleen door oxidatie? Is dit fe3 opneembaar voor een plant? Bestaat Fe3O6 en FeO??

Is Fe2 direct opneembaar voor een plant, of maken bacterien eerst Fe3?

Waar kan ik hier meer info over vinden?

Met vriendelijke groet,

Bart

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: [biologie]fe2 fe3

Ok

1)Ik dacht dat de plant Fe 2+ gebruikte(ferri dacht ik) Fe dient dan vooral voor elektronen transport(FeII -> Fe III). In iedergeval wordt het in de Fe(II) vorm opgenomen omdat Fe(III) niet door het celmembraan kan.

2) Als ik me goed herinner zijn er 2 mechanismen:De plant kan protonen uitstoten rond de wortels zodat Fe(III) <=> Fe(II) gaat(door acid milieu) of men kan siderophoren uitstoten.

Siderophoren complexeren met Fe(III) en worden dan opgenomen door de plant. Speciale receptoren in het membraan van de wortels herkennen deze phytosiderophoren en binden ze en brengen zo ijzer binnen. Dit laatste proces komt alleen bij grassen voor.

Er zouden nog andere mechanismen kunnen zijn ik heriner me het niet meer zo goed. Mijn curcus ligt ook thuis dus kan enkel dit weekend bekijken.

3) reductie tot Fe(II)gebeurt door protonen of eiwitten dacht ik. Ik denk dat FeO3 of FeO roest is. Meestal komt ijzer in ion vorm voor of als ijzer hydroxide(Fe OH 2-) of Ijzer sulfaat(FeSO4) of ijzer sulfide (FeS), volgens mij kan ijzer ook vast gehouden worden door klei. Reductie en oxidatie kan door verschillende factoren geïnitieert worden, bij planten is dit vooral door Ph (H+ dus) en eiwitten en enzymen met reducerende of oxiderende capaciteiten.

Zoek met google naar iron uptake, chelate, fytosiderophoren, of een combinatie van deze.

Juist men curcus bekeken en het boven staande klopt.

xd
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Reageer