Invloed geen of weinig luchtdruk op menselijk lichaam

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 72

Invloed geen of weinig luchtdruk op menselijk lichaam

Hallo,

Ik wil graag weten wat er met een menselijk lichaam zou gebeuren als het in een omgeving met heel lage luchtdruk zou komen. Op Mars bijvoorbeeld, zonder pak. Gebeurt dan hetzelfde als met een diepzeevis die je boven water haalt? (Die zetten uit en kunnen zelfs exploderen geloof ik).

M.a.w.: waarom is een drukpak nodig in de ruimte? Afgezien van straling, zuurstof etc.

Ben benieuwd.

Dank en groet!

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Invloed geen of weinig luchtdruk op menselijk lichaam

Het zelfde met duiken, als je te snel opstijgt krijg je de ziekte van chanson (of zoiets, iets frans, met een c) Wat betekend dat je bloed geen zuurstof op kan nemen.

In principe is een veel lagere druk niet zo slecht, als er maar genoeg zuurstof in de lucht zit, en je er langzaam aan gewent kan raken.

Op Mars is de druk zo laag dat water niet in vloeibare vorm kan bestaan (niet overal zo, er zijn plaatsen waar water wel mogelijk is) aangezien we voor 70% uit water bestaan is dat niet gezond te noemen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Invloed geen of weinig luchtdruk op menselijk lichaam

Het zelfde met duiken, als je te snel opstijgt krijg je de ziekte van chanson (of zoiets, iets frans,  met een c) Wat betekend dat je bloed geen zuurstof op kan nemen.
De caissonziekte, want die trad voor het eerst op in de caissons die werden gebruikt om op de bodem van rivieren funderingen voor brugpeilers te bouwen. Om inlekkend water in die bouwplaats tegen te houden werd de hele inhousd van de bouwplaats onder druk gezet, gelijk aan de hydrostatische druk op de diepte waarop moest woren gewerkt. Een enorme duikerklok dus eigenlijk. De arbeiders in het caisson waren daar een lange tijd. Dan lost stikstof veel beter op in het bloedplasma dan normaal. Ga je dan te snel decomprimeren, dan is stikstof plots veel minder oplosbaar, en vormen zich gasbelletjes in je bloed. Dat levert alles op van heel pijnlijke ervaringen met vaak blijvende schade tot en met een akelige dood. Voor duikers zijn daarom decompressietabellen ontwikkeld, die tijdschema's geven waaruit je afleest als je a uur op diepte b bent geweest, dat je dan moet decomprimeren door c uur op een geringere diepte d te blijven, daarna e uur op nog geringere diepte f en nog eens g uur op nog geringere diepte h om dat overtollige stikstof rustig via normale weg kwijt te kunnen raken zonder dat het tot belvorming komt. Zo zou je aan een uurtje werk op enige serieuze diepte door de benodigde decompressietijd makkelijk een dag kwijt kunnen zijn.

wat is een caisson

let vooral op puntje 3....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Invloed geen of weinig luchtdruk op menselijk lichaam

Zo zou je aan een uurtje werk op enige serieuze diepte door de benodigde decompressietijd makkelijk een dag kwijt kunnen zijn.


Ik zit niet zo in het medisch-biologische, maar volgens mij zou je in zo'n geval ook een uurtje aan de 100% zuurstof kunnen om daarmee het stikstof uit je bloed te verdrijven en vervolgens aan het werk te gaan.

Ik zeg dit omdat dat gebeurd in hypobare kamers zoals in Soesterberg. Na 45 minuten aan de 100% gehangen te hebben word je zonder problemen heen en weer geschoten tussen zee niveau en grote hoogte (althans, zonder problemen ivm caisson ziekte, je ervaart wel hypoxi maar daar kwam je waarschijnlijk voor).

Hoe het verder zit met zuurstof vergiftiging weet ik eerlijk gezegd niet.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Invloed geen of weinig luchtdruk op menselijk lichaam

Ik zit niet zo in het medisch-biologische, maar volgens mij zou je in zo'n geval ook een uurtje aan de 100% zuurstof kunnen om daarmee het stikstof uit je bloed te verdrijven en vervolgens aan het werk te gaan.
Dit komt me heel onbekend voor en lijkt me bijzonder onlogisch. We praten hier gewoon over gas opgelost in het bloed, zoals je koolzuur oplost in een flesje frisdrank. Dop eraf, tegendruk valt weg, en hop, je hebt een bruisende vloeistof. Ik zie niet hoe zuurstof hier de helpende hand kan bieden.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12.262

Re: Invloed geen of weinig luchtdruk op menselijk lichaam

Het gaat om de partiaaldrukken, dus in een atmosfeer van 100% zuurstof zal het stikstof uit je bloed wel degelijk vrijkomen omdat de partiaaldruk in de atmosfeer nul is. Aardige is dat er geen 'belletjes' ontstaan omdat de totale druk wel hoog genoeg blijft om dat te voorkomen.

Uiteraard verzadigd bovenstaande actie het bloed wel met zuurstof zodaning dat deze in balans is met een atmosfeer van 1 bar... alleen denk ik dat zuurstof minder snel leidt tot gasbellen bij decompressie. Zuurstof lost bij 1 atm op tot 10 mg/liter, stikstof tot 20 mg/liter... maar zuurtstof kan natuurlijk ook worden weggevangen door binding (rode bloedcellen etc).
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Invloed geen of weinig luchtdruk op menselijk lichaam

Behalve dat het bij hypobare kamers in de praktijk wordt toegepast weet ik er eerlijk gezegd ook niet veel van. Volgens mij heet het pre-oxigenatie. Google levert echter op het eerste gezicht vooral anesthesie links.
pre·ox·y·gen·a·tion  

Administration of pure oxygen prior to induction of general anesthesia in order to eliminate nitrogen from the lungs and body tissues.  
Verder vind ik het ook terug op de Engelse wiki.
Before "ascending" to the desired altitude, subjects pre-breathe oxygen from oxygen masks to purge nitrogen from their bloodstream so decompression sickness (DCS) does not occur.
&
One of the most significant breakthroughs in altitude DCS research was oxygen pre-breathing. Breathing pure oxygen before exposure to a low-barometric pressure decreases the risk of developing altitude DCS. Oxygen pre-breathing promotes the elimination or washout of nitrogen from body tissues.
http://en.wikipedia.org/wiki/Decompression_sickness

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Invloed geen of weinig luchtdruk op menselijk lichaam

Als iemand zich afvraagt waarom duikers dan niet de gehele tijd aan de zuurstof zitten, die moeten eens kijken wat de toxische effecten van hoge concentraties zuurstof zijn, wanneer je op een flinke diepte zit te werken.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 12.262

Re: Invloed geen of weinig luchtdruk op menselijk lichaam

Voor zover ik begrepen heb is het voortdurend inademen van pure zuurstof sowieso niet al te gezond, ook niet bij normale druk. Natuurlijk is het beter dan decompressieziekte ontwikkelen, maar een gewoonte zou ik het niet maken.

Gelukkig werkt het ook met andere gassen, bijvoorbeeld helium. Dat wordt in sommige duikmengsels dan ook gebruikt, maar is uiteraard prijzig.

Reageer