Duizelig na opstaan

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 510

Duizelig na opstaan

Als ik een tijdje voor de tv heb gezeten, en ik sta vervolgens op, dan voel ik me gedurdende 5 a 10 seconden heel duizelig. En ik zie alles een paar seconden niet helder. Hoe kan dit?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Duizelig na opstaan

Daar kunnen een heleboel oorzaken voor zijn.

Waarschijnlijk is het hier een plotselinge extra zuurstof behoefte van je overige lichaam (dat opeens weer actief wordt) die er voor zorgt dat er te weinig zuurstof overblijft voor processen in de hersenen. Door een snellere hartslag en ademhaling is dat weer in een paar seconden hersteld, maar dat is genoeg om even duizelig te worden.

Berichten: 656

Re: Duizelig na opstaan

Of, maar dat klinkt wat minder positief.

Als het nou vaak en erg hebt is je bloeddruk misschien wat aan de lage kant.

Berichten: 510

Re: Duizelig na opstaan

Dat is gelukkig niet, want we hebben thuis een bloeddrukmeter en mijn bloeddruk is altijd netjes.

Re: Duizelig na opstaan

Had ditzelfde probleem, ben er mee naar dokter gestapt, bloedruk was normaal, hij zei me dat ik veel evenwichtiger moet eten, zal waarschijnlijk bij jou ook het geval zijn.

Berichten: 50

Re: Duizelig na opstaan

je bent niet de enige. ik heb dit ook als ik aan PS2'en ben

:shock:

Berichten: 683

Re: Duizelig na opstaan

Als ik een tijdje voor de tv heb gezeten, en ik sta vervolgens op, dan voel ik me gedurdende 5 a 10 seconden heel duizelig. En ik zie alles een paar seconden niet helder. Hoe kan dit?
Bedenk eens wat er met het bloed in je hoofd gebeurt als je lichaam tijdens het opstaan omhoog versnelt.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Duizelig na opstaan

dat heb ik dus soms als ik lig en dan ineens op sta, niet echt goed voor je evenwichtsorgaan en het bloed in je hoofd lijkt me 8)
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 45

Re: Duizelig na opstaan

In een vliegtuig kun je hier volgens mij trombose van krijgen. Doordat je lang in een bepaalde houding zit. Misschien geld dat ook wel voor te lang zitten. Het bloed stroomt dan als het ware heel langzaam en dan is er kans op bloedstolling. Zou misschien kunnen dat dan het bloed dikker is en dat je mede daardoor hoofdpijn krijgt?[/url]

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Duizelig na opstaan

Het kan ook gewoon bloedarmoede zijn. Heb ik ook af en toe. Gezond eten en/of ijzerpilletjes slikken en het is over.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Re: Duizelig na opstaan

Als je een tijd lang in een bepaalde houding zit, past je hartslag zich daarop aan. Als je ineens rechtop gaat staan, heeft je hart een paar seconden nodig om sneller te gaan werken. Dit omdat we op aarde te maken hebben met zwaartekracht! Als je ineens opstaat komt er minder bloed in je hoofd en moet het hart dus harder werken om het bloed in je hoofd te krijgen en de zwaartekracht dus niet te laten winnen.

Soms zie je ook 'sterretjes' voor je ogen of krijg je last van hoofdpijn, beide geven aan dat er te weinig bloedtoevoer is naar het hoofd. Beste wat je kunt doen is langzaam opstaan of als je al snel bent opgestaan, gaan zitten en dan is het zo over :shock:

Reageer