[mechanica/statica] wrijving

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 9

[mechanica/statica] wrijving

Beste forumers,

Een pallet die belast is met 2000 Kilo's.

Deze willen wij voorruit rijden met wielen (6 stuks) van blickle die per stuk 500 kilo kunnen dragen. Klopt de formule Fn = f * W/R (wij hebben niet te maken met het wielrenners-effect, dat de banden indrukken) of moet het het Fn = m * g * Cr zijn? Wat is het beste?

Misschien dat een andere oplossing is om hem vooruit te schuiven dmv wrijving, de formule van Fn = u * g gaat deze hiervoor op?

Verder weet iemand een lijst te vinden van (rol-) wrijvingscoefficiente? En wat is precies het verschil tussen Cr en f ????

bedankt! Marco

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [mechanica/statica] wrijving

Ik ken die formules in een beetje andere vorm, nl:

Fw = μ·Fn

met

Fw = wrijvingskracht

μ= wrijvingscoefficient

Fn = normaalkracht (op een vlakke vloer gelijk aan de zwaartekracht)

Fz = m·g

met

m= massa

g= zwaartekrachtversnelling

Zolang ik niet weet wat jouw symbolen voorstellen durf ik geen uitspraak over je formules te doen.

Verder vind je in de handige links onder alledaagse wetenschap ongesorteerd een link met allerlei wrijvingscoefficienten, zowel voor dynamische als statische als rolwrijvingen. Of ertussen staat wat jij nodig hebt, geen idee.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: [mechanica/statica] wrijving

De meest gebruikte formule voor rolwrijving is:

Fw=f'/R * Fg

Met:

Fw... wrijvingskracht [N]

f' ... hefboom van rollende wrijving [m]

R ... straal van het wiel [m]

Fg ... het gewicht van het voorwerp dat ge wilt verplaatsen [N]

Ik denk dat je hiervan de meeste symbolen zult begrijpen, het enige dat mss iets meer uitleg nodig heeft is f'.

De hefboom van rollende wrijving is de afstand dat de normaalkracht verschoven ligt t.o.v. de zwaartekracht Fg. Deze afstand wordt uitgedrukt in meter.

f' is een waarde die je moet opzoeken in tabellen.

Enkele waarden:

Staal - staal : 0,05-0,06 mm

Hout - hout : 0,5 - 0,15 mm

autoband - asfalt : 2,5 - 5 mm

autoband - beton : 1,5 - 2,5 mm

staal - kiezel of gebroken steen : 10 - 50mm

LET OP DEZE WAARDEN STAAN IN MILIMETER !!!

De vorige waarden en formule gelden voor wanneer het wagentje (of palet) rolt, wanneer de wielen geblokkeert worden en het wagentje over de grond moet gaan schuiven heb je natuurlijk een veel grotere kracht nodig, deze kan je bepalen met de volgende formule:

Fw=Fn*f

f ... wrijvingscoeffiecient [dimensieloos]

deze wrijvingscoeffiecient is afhankelijk van de ondergrond en of de wrijving statisch of dynamisch is.

Staal - staal: STATISCH + droog =0,15

+ nat =0,12

DYNAMISCH + droog =0,12

+ nat = 0,10

Staal - ijs: STATISCH =0,027

DYNAMISCH = 0,014

Ik hoop dat je hiermee een beetje op weg bent geholpen

Reageer