Springen naar inhoud

[Stromingsleer] Druk in ruimte

• Log in om te kunnen reageren

Kees Koeman

Kees Koeman

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 februari 2007 - 16:17

Ik ben bezig met een het berekenen van de benodigde volumestroom bij een overdruk, maar ik kom er niet uit.

Situatie:
In een gebouw bevindt zich een ruimte. In die ruimte moet een overdruk heersen.
Hoe moet ik nou de volumestroom berekenen die in de ruimte gepompt moet worden om de overdruk te halen, als ik het lekverlies weet?

Ik zelf zat aan Bernoulli te denken. Maar daar kom ik dus niet uit, want ik weet niet wat ik bij de snelheid in moet vullen.
Nou is de snelheid ook te schrijven als v=(volume stroom)*A.
Op deze manier zit de volume stroom in de formule. maar nu weet ik niet wat ik voor A (oppervlakte) moet invullen.

Of heb ik helemaal verkeerd gedacht?

mvg Koeman

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 februari 2007 - 16:23

Als je het lekverlies kent, (en dat is toch ook maar een volumestroom in m3/h), dan moet de ingepompte volumestroom toch gewoon daaraan gelijk zijn om de druk te handhaven???
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Kees Koeman

Kees Koeman

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 februari 2007 - 11:57

Als je het lekverlies kent, (en dat is toch ook maar een volumestroom in m3/h), dan moet de ingepompte volumestroom toch gewoon daaraan gelijk zijn om de druk te handhaven???

Die overdruk wordt behaald door er lucht in te pompen.
Hoe kan ik nu berekenen hoeveel lucht ik nodig heb om de druk te halen?
Bij die hoeveelheid lucht moet ik dan waarschijnlijk het lekverlies bij optellen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 februari 2007 - 15:57

De (over)druk blijft constant als je er evenveel inpompt als dat er uitlekt. Dus zoals ik al zei zul je moeten weten hoe groot je lekverlies is, want dat is de volumestroom lucht die de ruimte verlaat.
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

Kees Koeman

Kees Koeman

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 maart 2007 - 14:25

Sorry dat ik zo laat weer reageer.

het probleem is dat het ik het lekverlies bij 10 Pa weet.
Dit is opgemeten door een extern bedrijf. Het lekverlies is 7700 m3/h

Hoe kan ik dit omrekenen naar bij een druk van 30 Pa
Door dezelfde test is men tot de conclusie gekomen dat er 19300 m3/h in de ruimte moet worden ingeblazen om een druk van 30 Pa te halen.

Ik wil dit echter theoretisch onderbouwen, maar ik weet niet met welke formule.

ps.: het gebouw heeft een inhoud van 8380 m3.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 maart 2007 - 14:53

Ik kan me niet voorstellen dat daarvoor in de praktische situatie van een gebouw een voorspellende berekening voor te maken is. Ik denk dat dat neerkomt op de natte vinger, drukverschil 3 x zo hoog, lekverlies 3 x zo hoog, en dat dan nog vermenigvuldigd met de juliaanse datum van de 20e verjaardag van je achternicht en gedeeld door de afstand in parsec tot de ster die op dat moment in lijn met de zon staat.. [rr]

Maar even zonder gekheid, meestal zal dat lekverlies minder toenemen dan het drukverschil, omdat de stromingsweerstand in alle lekjes zal toenemen. Hoeveel minder zal wel afhangen van het absolute drukverschil (10 Pa toename op 10 Pa zal het lekverlies nog wel ruwweg verdubbelen, 100 Pa toename op 100 Pa niet meer....) . Klopt ruwweg ook wel met je data. ....... Het lijkt mij onmogelijk om alle naden en kieren in een normaal gebouw stromingstechnisch te gaan beschrijven. Maar wie weet zijn daarvoor wel in de loop der jaren empirische vuistregels opgesteld.

rodeo.be

rodeo.be

• >250 berichten
  • 647 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 maart 2007 - 20:05

Het verband is mss zoals in de hydraulica: de verliezen nemen toe met het kwadraat van de snelheid, dus een verdrievoudiging van de gradiŽnt zorgt voor LaTeX meer snelheid
???

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures