Springen naar inhoud

Dopplereffect (niet en wel relativistisch)

• Log in om te kunnen reageren

bram2

bram2

• >250 berichten
  • 255 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 februari 2007 - 17:08

Heb enkele vragen in verband met het dopplereffect:

1. Als je de formule van het niet relativistisch dopplereffect afleidt, dan krijg je verschillende formules afhankelijk of de observer of de bron beweegt. Wiskundig heb ik hier geen enkel probleem mee om dit af te leiden, maar ik zie intu´tief niet in hoe dit kan. De observer die met een bepaalde snelheid naar een stilstaande bron beweegt is toch equivalent met de bron die naar een stilstaande observer beweegt.

2. relativistisch geval: http://en.wikipedia...._Doppler_effect (the mechanism, a simple case)
Is dit hier correct uitgewerkt? De speciale relativiteit zegt dat de lichtsnelheid voor alle waarnemers gelijk is.

in de eerste formule staat LaTeX en de waarnemer ziet de lichtsnelheid dus niet als constant ,maar als v-c?

3. Door de Dopplershift verandert de waargenomen frequentie, maar hoe zit het nu met de energie? LaTeX Dus de waargenomen energie van een foton verandert. Wil dit dan zeggen dat de energie die waargenomen wordt ook verandert, of worden er gewoon meer/minder fotonen waargenomen zodat de totale E = constant?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44861 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 februari 2007 - 17:32

De observer die met een bepaalde snelheid naar een stilstaande bron beweegt is toch equivalent met de bron die naar een stilstaande observer beweegt.

nope.

Dit is het duidelijkste in te zien indien er met de geluidssnelheid bewogen wordt.

Als de bron die elke seconde een piepje uitzendt bijv gedurende 10 seconden met de geluidssnelheid naar een waarnemer toe beweegt, dan hoort de waarnemer in ÚÚn klap alle tien de piepjes tegelijk.

Dan de stilstaande bron, ook weer elke seconde een piepje uitzendend, en de waarnemer die er met de geluidssnelheid op afvliegt. Die hoort nu 5 seconden lang elke halve seconde een piepje.

Als je daar intuitief moeite mee hebt, schets het dan eens op een ruitjesblaadje, alle tien de seconden met hun bijbehorende geluidsgolffronten en posities van waarnemer en zender..... [rr] ....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

eendavid

eendavid

• >1k berichten
  • 3751 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 februari 2007 - 18:31

Is dit hier correct uitgewerkt? De speciale relativiteit zegt dat de lichtsnelheid voor alle  waarnemers gelijk is.

in de eerste formule staat LaTeX

en de waarnemer ziet de lichtsnelheid dus niet als constant ,maar als v-c?

Is een meting gedaan door een waarnemer stilstaand tov de bron (ten op zichte waarvan de snelheid v gerefereerd is) Daarna breng je het resultaat naar degene die het licht waarneemt, door tijdsdilatatie toe te passen.

ivm vraag 3. je zal daar minder problemen mee hebben als je bedenkt dat de energie waarnemerafhankelijk is, zelfs klassiek. Als ik op de trein een bal naast me neerleg, dan heeft die wat mij betreft kinetische energie 0. Voor een waarnemer op het perron echter... Als je wat vordert in SR zal je leren dat E de tijdscomponent is van een viervector (energie-impulsviervector)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures