Gesloten topic: "Leven op sterren" in subforum S+R

Reageer
Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Gesloten topic: "Leven op sterren" in subforum S+R

Het gebeurt me niet vaak (praktisch nooit eigenlijk!), maar ik wilde even aangeven dat ik het oneens ben met besluit om het topic 'Leven op sterren' te sluiten. Voor alle duidelijkheid, het betreft dit topic:

http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...showtopic=56884

Ik wil graag even toelichten waarom ik denk dat het onderwerp ten onrechte gesloten is. Met mijn reactie in dat onderwerp was het mijn bedoeling om de notie aan de kaak te stellen dat het fenomeen 'leven' slechts in moleculaire vorm voor zou kunnen komen. Wat zou andere mechanismen (magnetische velden, optische interacties, kernreacties) belemmeren om in voldoende complexe vorm voor te komen om als substraat voor leven te fungeren? Ik nodigde met die vraag niet uit tot ongefundeerde speculatie, maar tot een beschouwing van de kenmerken van leven en de natuurkundige mechanismen die die kenmerken voort zouden kunnen brengen. Wellicht had ik dat doel wat concreter moeten verwoorden, maar alla.

Mocht het topic gesloten zijn om een andere reden, dan zou ik graag vernemen welke reden dat was. Ik heb nu namelijk het idee dat er van een misverstand sprake is.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: Gesloten topic: "Leven op sterren" in subforum S+R

Ik heb het topic gesloten omdat het weinig inhoud heeft en er op een gegeven moment zelfs getwijfeld werd of atomen en moleculen wel nodig zijn. Nu ik het zo nalees vind ik het nog steeds weinig wetenschappelijke grondslag hebben. Het is puur "What if".

Daarnaast weet ik het niet heel zeker, maar volgens mij zijn er al andere topics geweest over andere levensvormen. Ik heb echter niet de tijd om te zoeken, aangezien de aardappels beginnen te koken en ik dus terug de keuken in moet. Ik beloof je dat we hier op terugkomen.Zie dit maar als een "in behandeling genomen"-bericht [rr]
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: Gesloten topic: "Leven op sterren" in subforum S+R

Zoals beloofd, we hebben er nog even over nagedacht. Allereerst: het bestaande topic blijft op slot. Dit mist elke vorm van wetenschappelijke onderbouwing, het weer openen van dit topic lokt reacties uit op deze ongefundeerde stellingen. Het risico op een veredelde welles-nietes-discussie is erg groot. Dat zal waarschijnlijk onherroepelijk leiden tot een nieuw slot en dan zijn we nog nergens.

Misschien kun je wel terecht in het topic kritische kijk op abiogenese - door een materialist. Dit bespreekt ook andere mogelijkheden van leven dan enkel op basis van organische moleculen. Maar misschien is het niet helemaal wat je bedoeld. In dat geval mag je een nieuw topic openen, het beste lijkt me dan in Theorieontwikkeling. Let echter wel op: je gaat een terrein op wat meer speculatie dan wetenschap is. Onderbouw je gedachten en argumenten dan ook zo goed mogelijk, hoe moeilijk dat ook is. Ik raad je dan ook ten zeerste aan om voor het starten van het topic eerst de Bijsluiter theorieontwikkeling te lezen. Hier worden tips gegeven om nieuwe theorieën kans van slagen te geven.

Succes!
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: Gesloten topic: "Leven op sterren" in subforum S+R

OK, bedankt voor de toelichting!

Reageer