waar komt ons wiskundig inzicht vandaan

Moderator: Rhiannon

Berichten: 49

waar komt ons wiskundig inzicht vandaan

Ik vroeg me is af waar ons wiskunde inzicht nou vandaan kwam. Bedoel als we als apen begonnen hebben we toch nooit wiskundig inzicht nodig gehad. Hoezo kregen we dat opeens in de evolutie?

zou iemand dat eens kunnen beantwoorden

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: waar komt ons wiskundig inzicht vandaan

Dat geldt toch ook voor andere "inzichten"? Het is misschien geëvolueerd?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 49

Re: waar komt ons wiskundig inzicht vandaan

tjah maar tis niet zo dat we in het hele begin wiskunde nodig had

evolotie is aanpassen aan de natuur
"So others may live"

The Guardian

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: waar komt ons wiskundig inzicht vandaan

In het begin hadden we ook geen taal, die is er ook gekomen.

Nu zijn er ook mensen met meer/minder inzicht in/voor taal.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 49

Re: waar komt ons wiskundig inzicht vandaan

hmm je hebt wel gelijk maar toch is het naders vogels hebben ook hun eigen soort taal net zoals veel andere dieren niet zo ingewikkeld als ons maar toch
"So others may live"

The Guardian

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: waar komt ons wiskundig inzicht vandaan

Wiskunde is iets wat wij hebben uitgevonden, het "wiskundig inzicht" zal eerder betrekking hebben tot logisch inzicht.

De snelheid waarmee je verbanden en/of patronen herkent bijvoorbeeld lijkt me daar erg nauw mee verbonden.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 3.165

Re: waar komt ons wiskundig inzicht vandaan

TD! schreef:Wiskunde is iets wat wij hebben uitgevonden, het "wiskundig inzicht" zal eerder betrekking hebben tot logisch inzicht.

De snelheid waarmee je verbanden en/of patronen herkent bijvoorbeeld lijkt me daar erg nauw mee verbonden.
Dat lijkt mij ook essentieel voor het jagen. Je moet patronen in het gedrag van dieren en de sporen herkennen, wapens maken, valstrikken zetten, insluiten enz.

Allemaal een kwestie van patronen herkennen en verbanden zien.

Misschien hebben mannen door het jagen doorgaans wel een betere logica dan vrouwen. [rr]

Gebruikersavatar
Berichten: 754

Re: waar komt ons wiskundig inzicht vandaan

Of we waren voorbestemd om een wiskundig inzicht te verkrijgen. Niks uitsluiten hè.
Pim Fortuyn: Nederland is dood

Nederland: Pim Fortuyn is dood

I ♥ Apache!

Berichten: 3.165

Re: waar komt ons wiskundig inzicht vandaan

Of we waren voorbestemd om een wiskundig inzicht te verkrijgen. Niks uitsluiten hè.
Yeah right [rr]

Gebruikersavatar
Berichten: 210

Re: waar komt ons wiskundig inzicht vandaan

Wel eens een wat geprobeerd te bouwen zonder wiskunde? Je kunt vele malen hoger en grote gaan bouwen als je wiskundig inzicht hebt. Verder is het zeer handig om te kunnen schatten, iets wat vooral in de basis een essentieel onderdeel is van wiskunde. Als je met een pijl een bewegend voorwerp wilt raken zul je toch snelheden moeten kunnen inschatten. Wiskunde genoeg dus.
"Mathematics may be defined as the subject in which we never know what we are talking about, nor whether what we are saying is true." - Bertrand Russell

Berichten: 49

Re: waar komt ons wiskundig inzicht vandaan

dat met een pijl een bewegend dier raken kan ook meer instinct en ervaring zijn dan inschatten.
"So others may live"

The Guardian

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: waar komt ons wiskundig inzicht vandaan

Dat heeft volgens mij bitter weinig met instinct te maken maar eerder met ervaring en leren inschatten (wat je eigelijk leert door ervaring op te doen).

Om maar even op de beginpost verder te gaan:

Eigelijk is wiskunde gegroeid uit de handel. Men is gestart met simpele optellingen om goederen te ruilen. Bv ik wil de helft van jouw koeien voor al mijn paarden. Dan doet die persoon onbewust een deling door 2. Een simpele optelling van het aantal koeien dat je hebt enzovoort. Het is niet zo dat mensen plots begonnen met goniometrie, afgeleiden, integralen, ... Dat zijn zaken die heel traag mekaar opvolgden en vaak maar door 1 persoon gezien werd. Dat alles gebaseerd is op logica lijkt me dus de enige juiste reden.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: waar komt ons wiskundig inzicht vandaan

Eigelijk is wiskunde gegroeid uit de handel.
Lang niet alleen de handel hoor. Zo vroegen mensen zich lang geleden al af hoe de planeten en sterren bewogen; ze begonnen die bewegingen te verklaren met behulp van wiskunde. En zo zijn er nog legio voorbeelden.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: waar komt ons wiskundig inzicht vandaan

Paradisolezingen in 2004: Prof. dr. J. van de Craats  

Op zondag 27 juni 2004  is de spreker Prof. dr. J. van de Craats (Hoogleraar in de wiskunde aan de Koninklijke Militaire Academie, de Universiteit van Amsterdam en de Open Universiteit)

De oorsprong van de wiskunde: van orde naar chaos en weer terug - over het ontstaan van het gehele bouwwerk van de moderne wiskunde. Wiskunde begon met tellen en meten. Daarmee bracht de primitieve mens orde en structuur aan in een chaotische werkelijkheid. Telwoorden waren de eerste wiskundige abstracties; later zouden dat de bouwstenen van de getaltheorie worden. Punten, lijnen en vlakken waren de eerste abstracte elementen van de meetkunde.
(bron NWO )

Het volgende interessante artikel over de Babyloniërs is een uitgebreide bewerking van een gedeelte van bovenvermelde lezing "De oorsprong van de wiskunde" :

http://staff.science.uva.nl/~craats/babylon.pdf

(en werd gepubliceerd in Euclides, het tijdschrift van de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren - jan 2005)
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Berichten: 11

Re: waar komt ons wiskundig inzicht vandaan

Wiskunde maakt net zoals andere wetenschappen deel uit van onze evolutie tot bewuste mensen. Hoe hoger we ontwikkelen hoe meer inzichten we verschaffen tot diverse zaken. We leren steeds meer bij en geven het door aan andere generaties. Onze inzichten worden zowel spiritueel als via onze dna doorgegeven aan onze kroost en deze pikken het steeds beter op, doen nieuwe inzichten op en de wetenschap wordt waar nodig weer bijgesteld tot dat je een steeds betere wetenschap krijgt die steeds meer klopt.

Reageer