lofar, radiotelescoop

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

lofar, radiotelescoop

LOFAR

Dit is een ambitieus project op Nederlandse bodem!!!

Dit is een revolutionair ontwerp voor een nieuwe generatie radiotelescopen. Op dit moment loopt Nederland voorop op dit gebied. Om dit te blijven is LOFAR op poten gezet.

De telescoop bestaat uit 25.000 antenna's van ongeveer 3 meter groot. Deze staan zo gepositioneerd dat het een effectieve telescoop maakt van 350km!!! in doorsnee. Op dit moment is de grootste telescoop 300m(Brazilie, in een dal) en de grootste beweegbare 100m (Duitsland, eifelsberg geloof ik). Alle antena's worden gelinkt met een heel cool fibernetwork die 28Tb/s. Dit is geen typo: 28Terabit per seconde dit zijn zo'n 600dvd's per seconde!

Afbeelding

(Gecropte versie, zie hier het origineel: http://www.lofar.nl/plaatjes%20etc/Foto's/...jsoverzicht.jpg )

Oftewel een speeltje wat Nederland qua kennisland weer op de kaart kan zetten. Prijskaartje: 150 miljoen euro.

Wat blijkt de commisie Nijs die dit soort projecten evalueert heeft een negatief advies gegeven aan het kabinet! Eind november beslist het kabinet. Maar het ziet er niet rooskleurig uit :shock:

Dus een oproep! alle steunbetuigingen hieronder aub! hoe meer hoe beter! Gerucht gaat namelijk dat minister Van der Hoeven onze site wel eens bezoekt.

So check it out and judge for yourself!!!

of klik hier voor een mooie animatie
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: lofar, radiotelescoop

Ik zat er ook aan te denken om een 25.000 antennes in swerelds meest dichtbevolkt gebied te plaatsen.

Leuk idee, maar waarom plaatsen ze geen antennes in de zee, zola sop het filmpje te zien is ljkt het net of de circel niet helemaal rond is.

(verder gaf de radio ook NHz aan, inplaats van MHz.) Ga je je toch afvragen of ze wel weten naar welke golflengte ze moeten luisteren.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: lofar, radiotelescoop

Het is veel te duur om eerst een platform in zee te bouwen om er vervolgens antenna's op te zetten! Los laten drijven is ook geen optie, want je wil precies tot op de milimeter weten waar ze zijn en die positie mag niet veranderen.
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)

Gebruikersavatar
Berichten: 91

Re: lofar, radiotelescoop

waarom zetten ze het hele spul niet een stukje landinwaards?

het zal wel een rede hebben...

mijn steun hebben ze!!!
It's just an illusion !

Gebruikersavatar
Berichten: 481

Re: lofar, radiotelescoop

:shock: kunnen we geen petitie houden o.i.d. ? ;)

Re: lofar, radiotelescoop

Ik vind het een geweldig project en het noorden wordt zelf ook beter van.

Anders gaat dit weer naar AUS of USA.

verhaal op netwerk, ik hoop echt dat dit erdoorheen kotm is toch schandalig als we die niet gaan doen.

http://www.netwerk.tv/index.jsp?p=items&r=...ze_week&a=59021

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: lofar, radiotelescoop

NIeuws heet van de pers:

Het kabinet is toch overstag gegaan en heeft toegezegd dus:

8) Het geld is binnen :shock:
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)

Gebruikersavatar
Berichten: 481

Re: lofar, radiotelescoop

Zouden ze dan toch visie hebben?! :shock: (dit kabinet)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: lofar, radiotelescoop

Ja ik stond ook te kijken :shock:
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: lofar, radiotelescoop

En toch vindt ik de plaats erg raar, zo'n halve cirkel, staat daar niet ergens wat over geschreven? Waarom is het niet wat landinwaarts?

Ik heb net via de lofar.nl site om uitleg gevraagd over het bovenstaande, ik ben benieuwd.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: lofar, radiotelescoop

Het antwoord van de Lofar site, binnen 20 minuten gereageerd, das best knap op een zondag.
Een goede vraag. Het antwoord is eenvoudig. We willen het

centrale gedeelte van LOFAR plaatsen in de provincie Drenthe.

We zijn met behulp van een meetwagen op zoek gegaan naar het

'stilste' gebied van Drenthe. De keuze is daarom gevallen op

een terrein in de gemeente Borger-Odoorn.

Nu hebben we wel een oplossing voor de missende velden in

de Noordzee: die kunnen simpelweg gespiegeld worden in het

centrale punt en komen dus in Duitsland te liggen.

Hopelijk heb ik de vraag beantwoord.

Met vriendelijke groet,

Mark Bentum

Hoofd communicatie ASTRON
Oftewel, ze worden gespiegeld :shock: , iemand ideeen hierover?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: lofar, radiotelescoop

hmm van spiegelen heb ik nog niet gehoord. Maar je moest eens weten wat ze allemaal kunnen met radiodata. Als je kijkt naar VLBI (Very Long Baseline Interferometrie) Dan zijn het 12 telescopen van 25m doorsnee verspreid over de halve wereld, en daar maken ze ook zeer diepe plaatjes me, dus dit zal ook wel kunnen. Is echt bizar hoe ze het flikken. Trouwens de aarde draait dus de leegte in de zee zal verschuiven waardoor je toch nog data krijgt vanaf die plek.

In westerbork staan de telescopen precies oost west. Maar door de draaiing van de aarde maken ze in totaal een volledige cirkel (als een ruitenwisser)
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)

Re: lofar, radiotelescoop

Hopelijk heb ik de vraag beantwoord.

Met vriendelijke groet,

Mark Bentum

Hoofd communicatie ASTRON
Nee, niet beantwoord,

want waarom moet het centrum zo nodig in Drenthe?

Je kan toch ook gewoon een kabeltje leggen vanuit het centrum in duitsland naar het kantoor in Drenthe?

En:

die losse ontvang-units, zijn draadloos verbonden. Geeft dit dan geen storing?

Hmm,

volgens mij gaat het hier om een subsidie kwestie.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: lofar, radiotelescoop

Je kan toch ook gewoon een kabeltje leggen vanuit het centrum in duitsland naar het kantoor in Drenthe?


Het mooie van LOFAR is dat ze geen kabeltjes neerleggen, ze liggen er al. Ze maken gebruik van het bestaande ultramoderne glasvezelnetwerk dat wij hier in nederland hebben. Het is het snelste netwerk van europa maar iets van 90% blijft nu onbenut! Dus als je het ergens anders wil doen moet je nieuwe infrastructuur aanleggen en dan wordt het duurder. en wij zijn weer een landmark rijker!!!
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: lofar, radiotelescoop

de computer die het allemaal gaat bestuderen, STELLA, is in gebruik genomen. Hij staat in Groningen en is een 12.000 processor tellende IBM computer met 27,4 Teraflop.

Meteen de grootste van Europa.

Reageer