conflict met de relativiteitstheorie?

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 23

conflict met de relativiteitstheorie?

Ik heb een vraag over iets wat al eerder ter sprake is geweest (ik dacht op het Sterrenkundeforum en Ruimtevaartforum) maar hier is echter niet duidelijk op ingegaan (naar mijn weten).

Het gaat over de zwaartekracht die de zon uitoefent op de aarde. De zwaartekracht verplaatst zich door het heelal met de snelheid van het licht. Dus de aarde zou om de plaats moeten draaien waar je de zon ziet. Er werd gezegt dat dit in de praktijk niet het geval was, maar dat de aarde om de plaats waar de zon is (niet waar je hem ziet) heen draait. Is dit niet in strijd met de relativiteitstheorie? Wie weet hier meer over?

Berichten: 718

Re: conflict met de relativiteitstheorie?

Dat is niet in strijd met de relativiteits theorie. Omdat de aarde een geodetische baan volgt in de, door het zwaartekrachtveld van de zon gekrom,de ruimte-tijd (een geodeet in een gekromde ruimte is wat een rechte lijn is in de euclidische ruimte, vergelijk het met een grote cirkel op een bol.

Die kromming wordt bepaald door het gravitatieveld van de zon en is en statisch gegeven en dus is het logisch dat de aarde een baan volgt om het punt waar de zon zich werkelijk bevindt en niet de plaats waar wij hem zien.

Onder critici van de relativiteitstheorie is dit overigens een heel belangrijk punt van kritiek. Zie bijvoorbeeld: http://www.ldolphin.org/vanFlandern/gravityspeed.html.

Reageer