Kamernood in Utrecht

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 267

Kamernood in Utrecht

Ik hoor veel verhalen, maar hoe zit het nou precies met de kamernood in Utrecht? Ik heb namelijk verhalen gehoord van wachttijden tot wel vier jaar tot en met verhalen die spreken over wachttijden van slechts zes maanden. Als ik me nu aanmeld voor een kamer in Utrecht heb ik dan nog enige kans op een kamer vóór september?
There we were, two men against an army. Boy, did we beat the hell out of those two guys.

Berichten: 49

Re: Kamernood in Utrecht

dat is onzin der zijn wel een paar goeie sites en je kan vooral in de krant kijken

Ook is het vraag en aanbod elk jaar verschillend lijkt me sterk dat bij iemand de kamers tot over 4 jaar verhuurd zijn ook doordat bijna niemand weet wat hij/zij over 4 jaar gaat oden en waar hij/zij kan studeren

ook kun je altijd proberen op contacten en kenissen af teg aan of hun iets weten

hier kun je bijvoorbeeld op kijken

http://www.kamernet.nl/ op deze site kun je kijken naar kamers met maximum wat je per maand wilt betalen ervoor.

weet niet of het betrouwbaar is ik woon op Curacao maar een aantal maten van me die naar nederland gaan volgend jaar hebben hier op gekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Kamernood in Utrecht

De wachttijden tot vier jaar waar je over spreekt zijn waarschijnlijk wachttijden voor kamers van stichting studentenhuisvesting Utrecht. Een kamer is vrij vlot geregeld, via bijvoorbeeld kamernet.nl. Als je een specifieke opleiding wilt gaan volgen dan kan je bij de informatie brochures van die opleiding ook een brochure krijgen over 'op kamers in utrecht'. Hier staan niet alleen praktische tips in, maar ook het puntensysteem waarmee je huur wordt bepaald.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Kamernood in Utrecht

Mensen overdrijven graag. 4 jaar is overdreven.

Utrecht is inderdaad wat drukker dan de meeste steden, na Amsterdam het ergst van Nederland lees ik vaak. Vooral de prijzen zijn gemiddeld hoger dan overige steden. Reken gemiddeld op zo'n €300,- voor een kamer van 12m^2.

Toch worden zoals gezegd op www.kamernet.nl veel kamers gadverteerd. Je koopt dan voor een klein bedrag het recht om op een aantal kamers te reageren. Zij kunnen je dan uitnodigen, of niet. Er staan zowel kamers uit studentenhuizen, van een hospita, en appartementen op.

Verder kun je je inschrijven op ww.sshu.nl , zij hebben echter hun hele systeem omgegooid onlangs. Voorheen koos je uit vijf verschillende wijken één uit en stond dan op een lijst. De bovenste 'zoveel' krijgen bericht dat ze in aanmerking komen voor een kamer en kunnen onbeperkt hospiteren; wel uitgenodigd worden uiteraard. Er komt dan een aantal mensen tegelijk naar die kamer kijken (de eerste 10 van de lijst, bijvoorbeeld, als de bewoners 10 mensen willen uitnodigen).

Dit is veranderd, omdat veruit het grootste deel dat eenmaal in aanmerking kwam om te hospiteren, reeds een kamer had en geen behoefte meer had.

Een mail van SSHU:
Beste kamerzoekende,

 

Vanaf donderdag 15 februari gaan we onze kamers op een nieuwe manier aanbieden. We heffen alle wachtlijsten op en gaan over op een ‘aanbodmodel’. Dit betekent dat iedereen met een SSH-inschrijfnummer mag reageren op alle kamers in het Actuele aanbod, dus ook op de stadspandkamers. Het aanbod van zelfstandige woonruimte blijft exclusief voor huurders met een huurcontract voor onbepaalde tijd.

Waarom verdwijnen de wachtlijsten?

Driekwart van de ingeschrevenen is niet meer geïnteresseerd op het moment dat men aan de beurt is. De wachtlijsten kloppen dus niet met de feitelijke situatie. Daarom leggen we het initiatief om een kamer te vinden bij de ingeschrevene. Via onze site kan je zelf reageren op kamers die jou leuk lijken.

Vind ik nu sneller een kamer?

Als je snel op kamers wil, is het slim om te reageren op minder populaire kamers. Dat zijn bijvoorbeeld de tijdelijke kamers. We wijzen de kamers toe op basis van inschrijfduur. De langst ingeschrevene houdt dus de beste kansen. De bovenste 15 kandidaten die op een kamer gereageerd hebben, mogen gaan hospiteren.

Als je nergens op reageert, word je niet meer door ons benaderd. Je kan je inschrijven als je minimaal 17 jaar en maximaal 27 jaar oud bent. Op je 30ste verjaardag word je uitgeschreven, tenzij je dan huurder bij de SSH bent!

Ik was al bijna aan de beurt! Hoe zit het met mijn kansen?

Omdat je inschrijfduur bepalend blijft, gaan je kansen zeker niet achteruit. Als je reageert op de kamers waarvoor je was ingeschreven, zal je naar verwachting even snel een kamer hebben, en misschien nog wel sneller. Je hebt nu keus uit een veel groter aanbod. Bovendien blijft de kamergarantie overeind. Je moet dan wel drie maanden actief gehospiteerd hebben.

Groter aanbod met zoekmachine

Het actueel aanbod zal met alle vrijkomende kamers op IBB, Tuindorp, Warande, Cambridgelaan, Enny Vredelaan en Lunetten veel groter worden. Daarom hebben we een zoekmachine gemaakt waarmee je makkelijk je voorkeuren kunt aangeven. Verder is er een andere zoekmachine waar je kunt opzoeken aan welk inschrijfnummer de laatste 10 kamers van een bepaald type zijn toegewezen. Zo kun je een goede inschatting maken van jouw kansen!
Zelf heb ik via kamernet een klein kamertje genomen, en wil via SSHU een betere krijgen. Dat hoop ik begin volgend academisch jaar bereikt te hebben. Die kamers zijn namelijk relatief groot/goedkoop vergeleken met de 'gewone' kamers via bijvoorbeeld kamernet.nl

Gebruikersavatar
Berichten: 267

Re: Kamernood in Utrecht

Dank voor jullie antwoorden. Ik zie dat kamernet inderdaad een behoorlijk aanbod heeft, ik ga daar eens rondneuzen.

Wel jammer dat je via de SSHU eerst moet gaan hospiteren voordat je een eigen kamer kunt krijgen, dat lijkt me echt helemaal niks.
There we were, two men against an army. Boy, did we beat the hell out of those two guys.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Kamernood in Utrecht

Hoogvlieger schreef:Dank voor jullie antwoorden. Ik zie dat kamernet inderdaad een behoorlijk aanbod heeft, ik ga daar eens rondneuzen.  

Wel jammer dat je via de SSHU eerst moet gaan hospiteren voordat je een eigen kamer kunt krijgen, dat lijkt me echt helemaal niks.
Hospiteren is inderdaad een minder leuke bezigheid :)

Hoe vaker je wordt afgewezen, hoe erger het wordt.

Merk trouwens op dat veel kamers via kamernet net zo goed hospiteren vereisen. Bijna alle studentenhuizen namelijk. Er zijn ook huizen waarbij de kamer simpelweg wordt verhuurd aan de eerste de beste. Vaak zijn dit Turkse, Marrokaanse, Surinaamse huisbazen die puur geld willen verdienen. Op zich hoeft dat geen probleem te zijn, veel kenissen van me hebben zo een kamer gekregen; ik ook trouwens. Het voordeel daarbij is namelijk dat je bijna garantie hebt dat je de kamer krijgt. Nadeel is dat je bij studenten kunt komen die je niet zo liggen, of (dit is bij mij het geval) dat je bij werkenden/ouderen in huis kan komen met wie je totaal geen binding hebt.

Gebruikersavatar
Berichten: 289

Re: Kamernood in Utrecht

Wel jammer dat je via de SSHU eerst moet gaan hospiteren voordat je een eigen kamer kunt krijgen, dat lijkt me echt helemaal niks.
Och, zie het als een initatie-rite. Maar het heeft z'n nadelen. Ik heb zo vaak gehospiteerd in Utrecht dat ik vrij moedeloos werd. Na een mislukte hospiteermogelijkheid, ging ik met een houding van 't zal allemaal wel' naar de volgende hospiteeravond (via SSH). En daar werd ik aangenomen. Waarna ik in dat huis de vrouw leerde kennen met wie ik nu getrouwd ben. Maar dat terzijde... :wink:

Eelco

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Kamernood in Utrecht

Als jullie met "hospiteren" bedoelen een kijkavond waar je met vele andere gegadigden tegelijk wordt uitgenodigd om te kijken of je de kamer leuk vind en de aanwezigen kijken wie zij het leukst vinden, dan kan ik er ook wat over vertellen :)

Ik heb er welgeteld 2 zelf meegemaakt als zoekende. Het eerste huis vond ik zelf niets, de mensen die er zaten vond ik arrogant en ze deden niets samen. Bij het tweede huis was de kamer weliswaar kleiner, maar de sfeer in het huis beviel me veel beter. Ik had echt het gevoel dat ik me daar snel thuis zou voelen. Mijn aanstaande huisgenoten vonden mij ook wel een gezellige kerel en kozen mij uit. Ik heb er de rest van mijn studententijd met veel plezier gewoond. Ik ben dan ook blij dat ik eerst ben wezen kijken. Je gaat toch bepalen waar je gedurende enkele jaren gaat wonen, en daar moet je je wel goed bij voelen. Zowel jij als je huisgenoten. Voor hen is het heel prettig om zelf iemand te kiezen die bij ze in huis komt. Wij zijn destijds in de zomervakantie ineens geconfronteerd met iemand die voor de deur stond met een brief van de huisbaas dat hij de lege kamer kreeg. En die bleek dus totaal niet in het huis te passen. Dit resulteerde in wantrouwen en een rottig gevoel: die persoon woont immers in je huis.

En och, kijkavonden zijn gewoon gezellig. Je leert nog eens mensen kennen.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Kamernood in Utrecht

Zelf had ik met een maand of 3 - 4 gematigd enthousiast zoeken een kamer in Lunetten. Dat is een stuk goedkoper dan ín de stad, waar je mag rekenen op de standaard 300 euro (inclusief) voor 12 vierkante meter. Buiten het centrum mag je rekenen op 200 - 250 euro voor 12 - 20 vierkante meter.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Kamernood in Utrecht

ik studeer wel in utrecht, maar ik woon in Culemborg in een heus studentenhuis. Erg gezellig, ook via een hospiteeravond binnengekomen. Ik heb wel 10 keer op kamers gehospiteerd, ik werd er heeel erg moedeloos van. Elke keer dacht ik dat ik het wel prima met die mensen zou kunnen vinden, maar elke keer weer niet geworden. Ik ging ook aan mezelf twijfelen terwijl ik eigenlijk gewoon botte pech had, meer niet. hier ben ik erg op m'n plaats, ik heb het naar mijn zin en het voordeel van buiten Utrecht wonen is dat de prijzen ook navenant zakken. Ik heb ruim 20 m2, plus achtertuin, 200 meter van de Lek (erg fijn in de zomer, lekker zwemmen), 200 meter van het stadscentrum en hele leuke huisgenoten in een pand dat ook een gemeentelijk monument is (fundering uit laat 18e eeuw). In Zeist, de Bilt, Bilthoven, Driebergen, Soest, Houten etc. zijn ook altijd wel een paar studentenhuizen. Het is even reizen (met een kwartier ben ik op utrecht centraal), maar ik wil hier voorlopig niet meer weg.
Appareo decet nihil munditia?

Re: Kamernood in Utrecht

Ik heb een kamer in Amsterdam gevonden op www.Kamernet.nl, werkt perfect!

Reageer