weglekken van energie door geisoleerde vloer

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

weglekken van energie door geisoleerde vloer

Wij zijn bezig met een verbouwing. De werkvloer is gestort op een kleilaag waarop 10 cm zand is aangebracht. Daarover ligt een pc-folie, een isolatieplaat (PS EPS 20 SE) dik 10 cm, afgedekt met een gewapendbetonvloer van 20 cm.

Wij willen alsnog afzien van radiatoren in een aantal vertrekken, en daar vloerverwarming aanbrengen.

De voorkeur gaat uit naar een isolatiefolie op de werkvloer, en daarop de slangen, en vervolgens afdekken met een dekvloer van 6 cm.

Het alternatief is isolatieplaten,met daarin de slangen, en daarover een dekvloer van 6cm. Dit is bijna geen begaanbare weg, omdat dan de vloer te hoog wordt t.o.v de reeds geplaatste kozijnen en deuren.

Mijn vraag is of er bij de eerste keuze (isolatie-folie) een zwaardere installatie (aanzienlijk meer meters slang) moet worden aangelegd, omdat er veel (meer) energie weglekt via de bodem.

Als dat het geval is, is deze keuze vanuit milieu-oogpunt slecht, en op den duur bovendien duurder dan alsnog aanpassing van wat al gebouwd is. Of is het verschil verwaarloosbaar. Dat laatste hoop ik uiteraard.

Bedankt voor het meedenken.

Romée

Berichten: 62

Re: weglekken van energie door geisoleerde vloer

In principe is de situatie zo, dat qua isolatie naar beneden toe de 10 cm onder de 20 cm betonlaag voldoende zou moeten zijn om aan het bouwbesluit te voldoen. Dat zal een architect of constructeur wel bepaald hebben.

Een vloerverwarming aanleggen op de betonnen vloer is in principe mogelijk, zoals je bedoelt.

Het nadeel is niet de weglekking van energie, want die lekt zo wie zo weg, als geen extra isolatie was bedoeld met radiatoren.

Het nadeel van een missen van extra isolatie onder de 6 cm afwerklaag van de vloerverwarming is, dat de reatietijd van de vloerverwarming heel lang wordt, omdat de onderliggende 20 cm betonlaag de warmtebuffer wordt. Een nachtregulatie is zo nauwelijks merkbaar.

Berichten: 2

Re: weglekken van energie door geisoleerde vloer

Als de hele massa van de constructievloer wordt verwarmd, dan is een goede regulatie inderdaad niet mogelijk, omdat de energieafgifte nog lang blijft doorgaan, nadat de gewenste (eventueel lagere) kamertemperatuur is bereikt. Dit effect kan, lijkt me, alleen maar verminderen door de watertemperatuur zo laag mogelijk in te stellen, en het verschil tussen dag en nachttemp. zo klein mogelijk te houden.

Mijn vraag blijft echter of het energieverlies vanuit de constructievloer naar de bodem toeneemt als de isolatie tussen afwerkvloer en constructievloer kleiner is. Is dit te berekenen?

Berichten: 62

Re: weglekken van energie door geisoleerde vloer

Om een goede snellere regulatie te hebben van de vloerverwarming is een isolatielaag tussen constructievloer en afwerklaag zeer raadzaam.

Het warmteverlies wordt bepaald door de K-waarde en de dikte van elk materiaal in de vloer tot aan de aarde. Het daaruit resulterende warmtetransport is onafhankelijk van de verdeling van de temperatuur in die totale laag.

Als een extra isolatielaag wordt aangebracht verhhogt de K-waarde van de totale dikte met de K-waarde door de extra isolatielaag.

Ook nu weer is de warmteverdeling binnen de totale laag een gegeven, waarbij iedere laag een warmtebuffercapaciteit heeft, die eerst warmte opneemt en later afgeeft.

Mijns inziens is een extra isolatielaag dus bijna onvermijdelijk. Een constructeur kan dat uitrekenen, wat dan de warmtebehoefte is.

Het nadeel van kozijnen en deuren lijkt mij overkomenlijk. Immers de kozijnen staan en hoeven niet aangepast te worden. De deuren zullen aan de onderkant mogelijk afgezaagd moeten worden, zodat de deur in doorloophoogte een paar centimeter lager wordt.

Reageer