Sterkte elektromagneet

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Sterkte elektromagneet

Ik wil een aantal sterke elektro mageneten gaan maken maar nu vroeg ik mij af hoe je een sterke elektro magneet maakt geven. Ik dacht zelf door de spanning of stroom te verhogen maar hoe zit het met het aantal wikkelingen en de grootte van de kern? De magneten moeten parallel komen te staan en ik wil ze op een accu aansluiten dus het liefst moet er niet een al te grote stroom lopen. het voltage mag vrij hoog liggen (tot 36 Volt ofzo). Kan iemand mij vertellen hoe ik een vrij krachtige magneet maak zonder dat mijn accu zo leeg is?

bij voorbaat dank,

grtn robert

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Sterkte elektromagneet

Gebruik veel windingen en een kern van weekijzer.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Re: Sterkte elektromagneet

Gebruik veel windingen en een kern van weekijzer.


wat is weekijzer? gietijzer ofzo:S?

Berichten: 683

Re: Sterkte elektromagneet

Ongelegeerd, vrij zuiver, zacht ijzer.

Re: Sterkte elektromagneet

Ongelegeerd, vrij zuiver, zacht ijzer.


en hoe zou ik daar aan kunnen komen? maar als ik het goed begrijp moet ik veel wikkelingen gebruiken en dat speciale ijzer. Maar hoe zit dat dan met het voltage?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Sterkte elektromagneet

Ik denk dat je weekijzer gewoon in een electrowinkel kunt kopen. Het voltage heeft niet direct iets met het magnetisch veld te maken. Het gaat om de stroomsterkte die door de draden gaat. De draden hebben echter een weestand en daarom heeft het voltage dus indirect wel met het magnetisch veld te maken.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 17

Re: Sterkte elektromagneet

De sterkte van een elektromagneet wordt in eerste instantie bepaald door Ampere Turns = IN en dat bepaalt uiteraard de energie welke de accu moet leveren:

Vermogen P=V*I=I^2*R. . . .hitteontwikkeling in de draad. Je bent dus gelimiteerd als je een lage spanning hebt en een zeer streke magneet wilt maken.

Verder moet je de verzadiging van het ijzer beschouwen: op een bepaalde sterkte van het magnetische veld kan het ijzer niet verder gemagnetiseerd worden. Om de magneet sterker te maken moet je het groter maken, maar dat maakt niet de veldsterkte groter. . . .(het is niet duidelijk wat je doel is).

Als je de magneet met wisselstroom gaat maken moet je lamellen van ijzer gebruiken net zoals dit in een transformator gedaan wordt om een te snelle hitteontwikkeling in het ijzer te voorkpmen maar gezien je een accu wilt gebruiken is hitteontwikkeling in het ijzer niet aan de orde.

Re: Sterkte elektromagneet

vortex schreef:De strekte van een eletromagneet wordt in eerste instantie bepaald door Ampere Turns = IN en dat bepaald uiteraard de energie welke de accu moet leveren:

Vermogen P=V*I=I^2*R. . . .hitteontwikkeling in de draad. Je bent dus gelimiteerd als je een lage spanning hebt en een zeer streke magneet wilt maken.

Verder moet je de verzadiging van het ijzer beschouwen: op een bepaalde strekte van het magnetische veld kan het ijzer niet verder gemagnetiseerd worden. Om de magneet sterker te maken moet je het groter maken, maar dat maakt niet de veldsterkte groter. . . .(het is niet duidelijk wat je doel is).

Als je de magneet met wisselstroom gaat maken moet je lamellen van ijzer gebruiken net zoals dit in een transformator gedaan wordt om een te snelle hitteontwikkeling in het ijzer maar gezien je een accu wilt gebruiken is hitteontwikkeling in het ijzer niet aan de orde.
je zou ook kunnen overwegen een ietwat minder week ijzer te pakken en het langer te onderstromen (ben zat en weet het woord net niet).

anders stuur je effe een mailtje naar XXXXXXXXX

chill

Edit moderator (suyver): volgens de regels van wetenschapsforum is het niet toegestaan om e-mail adressen te plaatsen. Als je op de hoogte gehouden wilt worden van antwoorden, dan kan je registreren en je abonneren op dit onderwerp.

Berichten: 17

Re: Sterkte elektromagneet

(het is niet duidelijk wat je doel is)


Ik wil graag een aantal elektromagneten maken waarmee ik ijzeren balletjes kan afvuren. Ik heb dit op een site gevonden maar zij gebruiken daar gewone magneten voor. Dit is het adres van die site

http://www.scitoys.com en dan moet je bij gauss rifle kijken

Berichten: 17

Re: Sterkte elektromagneet

(het is niet duidelijk wat je doel is)
Ik wil graag een aantal elektromagneten maken waarmee ik ijzeren balletjes kan afvuren. Ik heb dit op een site gevonden maar zij gebruiken daar gewone magneten voor. Dit is het adres van die site

http://www.scitoys.com en dan moet je bij gauss rifle kijken
Leuke site is dat :shock:

Met een elektromagneet kan je dus een sterke magneet maken door een hoge stroomsterkte (relatief dikke draden) te gebruiken. Als je de stroom voor een korte tijd aan schakelt for een firing en direct weer uitschakelt kan je een sterke energiepuls krijgen voor het wegschieten. Je moet dan wel niet al te vaak schieten anders worden de spoelen en de magneten te heet.

Een ander punt in dit mechanisme is dat de magneetkern gehard zou moeten zijn, net zoals de stalen ballen. Met zacht ijzer krijg je dit effect voor impuls transport mijn inziens niet.

Idee1: Gebruik hard stalen kernen (bijvoorbeeld van een dikke staalboor). Deze blijven magnetisch als de stroom uitgaat maar met de stroomstoot krijg je dus tijdelijk extra vermogen in je magnetishe veld. Ik weet niet of hard staal hoog genoeg gemagnetiseerd kan worden maar het is de moeite waard om het te proberen.

Idee2: Gebruik de streke magneten uit computer hard drives. . . deze zijn ook gemaakt van "rare earth" materiaal en zijn ongeveer 10 keer (of meer) sterker dan gewone magneten(welke weer sterker zijn dan gewoon staal magneten).

Ik kan deze magneten wel voor je krijgen (uit recycling harde schijven) maar je moet er een aantal aan elkaar "plakken" om wat massa te krijgen en dat is weer nadelig voor impulse transport, tenzij je een lijm gebruikt welke na uitharding een keramisch karakter heeft. Moet te vinden zijn.

Misschien is het toch de moeite waard om de magneten te kopen van die website.

Gebruikersavatar
Berichten: 153

Re: Sterkte elektromagneet

Zembla schreef:Ik wil graag een aantal elektromagneten maken waarmee ik ijzeren balletjes kan afvuren. Ik heb dit op een site gevonden maar zij gebruiken daar gewone magneten voor. Dit is het adres van die site

http://www.scitoys.com en dan moet je bij gauss rifle kijken
Ik denk niet dat het voordelig is om dat met elektromagneten na te maken. Ik denk dat er veel impuls verloren gaat (beetje afhankelijk van de elastische eigenschappen van de ijzerkern, wat vortex ook al zei).

Behalve als je een lineair motor maakt. Zeg zo ->

Code: Selecteer alles

---    ---    ---    ---    ---    ---

 o

---    ---    ---    ---    ---    ---
o is het projectiel en --- zijn elektromagneten die je kort na elkaar aan- en uitschakelt. En verder geen balletjes meer ertussen.

Ik kan me ook vaag een railgun herinneren uit een natuurkundeboek. Daarbij wordt een projectiel afgeschoten dat tussen twee geleiders ligt. De stroom loopt via de ene geleider door het projectiel weer terug via de andere geleider.

Misschien logischer en makkelijker om 1 van die 2 te bouwen. Dank dat een railgun nog het minst kritisch is (elektronisch gezien).

Het wordt wel gevaarlijk dan trouwens.

p.s. railgun staat ook op de site http://www.scitoys.com/scitoys/scitoys/ele...un/railgun.html Maar die is vlgs mij niet zo gevaarlijk :shock:

Berichten: 17

Re: Sterkte elektromagneet

ikkeikkeikke schreef:. . . . als je een lineair motor maakt. Zeg zo ->

Code: Selecteer alles

---    ---    ---    ---    ---    ---

 o

---    ---    ---    ---    ---    ---
o is het projectiel en --- zijn elektromagneten die je kort na elkaar aan- en uitschakelt. En verder geen balletjes meer ertussen.

. . .

Het wordt wel gevaarlijk dan trouwens. . . .
Dat is ook een leuk idee maar het is dan wel nodig om op een juiste manier de schakelingen te "timen". Het projextiel. . .een kogel of "bullet" van zacht ijzer zou je in een plastic buis kunnen geleiden(een beetje olie voor smering er bij!). De elektromagneten kunnen dan hol zijn en op de plastic buis gemonteerd worden (Solenoid form) met aan de buitenkant een ijzeren huls voor een effectief magnetisch circuit. Ook is het mijn inziens noodzakelijk om de lengte van de elektromagneten langer te maken naarmate ze het einde van de loop benaderen. Dit lijkt me niet eenvoudig om in 1 klap goed te ontwerpen. . .de lengte van de elektromagneet zou een bepaalde relatie moeten hebben met de ontwikkelde snelheid van het projectiel en het lijkt me lastig dit zonder veel experimenteren te kunnen bepalen.

Naast de lengte-snelheid relatie en de timing-snelheid relatie is er het probleem dat voor een normale solenoid waarmee je een ijzeren kern kan aantrekken er maar een aantrekkingskracht is tot het midden van de spoel. Op dat punt zou je de stroom moeten onderbreken (condensator nodig). De helft van de spoel is dus loze lengte tot de volgende spoel is benadert. . . :shock: Je zou het eigenlijk zo moeten doen:

1) Een spoel van lengte L wordt opgebouwd met gescheiden wikkelingen van elk L/2 lang maar in eerste instantie wordt de gehele spoel met lengte L aangeschakeld;

2) Op een moment dat de kogel 1/4L heeft afgelegd wordt de eerste helft van de spoel uitgeschakeld en de tweede helft van de spoel L/2 aangeschakeld tot op het punt dat het projectiel 1/8L heeft afgelegd (1/4 van de halve spoel) en dan wordt het weer uitgeschakeld.

Deze procedure garandeert dat de spoel effectief gebruikt wordt. De tweede spoel heeft een grotere lengte maar het aan/uitschakeling idee blijft het zelfde.

In principe zou je de loop met aandrijfspoelen kunnen opbouwen uit een groot aantal korte spoelen en deze spoelen in groepen kunnen aan/uit zetten (met snelheidsterugkoppeling) zodat de kogel nagenoeg continu wordt aangetrokken via een voortschrijdend magnetische veld.

Het lijkt me niet eenvoudig om dit soort geweer te bouwen als een "Fun Project". Voor een commerciele liniaire motor lijkt het me veel efficienter om een magneet (of een elektromagneet) te gebruiken in plaats van een ijzeren kogel: de polen van de spoelen kunnen dan ook N/Z geswitched worden om ook nog eens het projectiel af te stoten in de tijd dat het niet aangetrokken word.

Ik ben zelf niet deskundig genoeg om de snelle schakelingen te bedenken zo ik begin er even niet aan ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Sterkte elektromagneet

Doe er zo veel mogelijk Ampere door heen(hoge spanning/lage weestand)

Een week ijzeren kern(verschil van hier tot ginder)

En zo veel mogelijk windingen per lengte eenheid

een elektromagneet van een spoel met 10 windingen over verdeelt over 10 cm

geeft een even stek veld als een elektromagneet van een spoel met 1 winding over 1 cm

echt waar

het nadeel is dat de spoel dan breder word,en de veldlijnen verdeeld worden,

Reageer