Springen naar inhoud

[Religie] Godsleer of godsregelsverkondiger?

• Log in om te kunnen reageren

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 28 februari 2007 - 13:54

Ik vraag me wel eens af wat voor de gelovigen van welke godsdienst dan ook,belangrijker is,

A.De Verkondiger van de Leefregels (Moammed,Christus,Bhudda,etc) die de door hem van zijn god ontvangen Leefregels aan zijn gelovigen doorgeeft en opdraagt,
of
B.de goddelijke Leefregels zelf?

Gezien het gedrag van de variabele gelovigen valt de selectie m.i. uit op A en in veel mindere mate in B of A+B!!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

eendavid

eendavid

• >1k berichten
  • 3751 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 februari 2007 - 14:01

Het lijkt me dat A symbool staat voor B, en als illustratie dient hoe B uit te voeren. Ik weet wel niet of dit anders ligt t.a.v. Buddha.

Kyran

Kyran

• >25 berichten
  • 85 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 februari 2007 - 16:07

Het lijkt me dat A symbool staat voor B, en als illustratie dient hoe B uit te voeren. Ik weet wel niet of dit anders ligt t.a.v. Buddha.

Bij het boeddhisme ligt het wat gecompliceerder, aangezien men geen godheid kent. Men kent de idee van de boeddha-natuur (boeddha betekent zoiets als 'ontwaakt') hetgeen betekent dat ieder mens in staat is om verlicht te worden, d.w.z die zogenaamde goddelijke leefregels te (her)kennen en verkondigen (A=B)

Boeddha Gautama zei dan ook:

Aanvaard niet wat ge uit de tweede hand hoort, aanvaard niet de traditie, aanvaard niet een uitspraak alleen omdat die te lezen is in een boek, noch omdat die overeenstemt met uw overtuiging, noch omdat uw leraar het zegt. Wees uw eigen lamp.
www.levendegedachten.nl

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 04 maart 2007 - 15:08

Door A (God/Allah,Mohammed,Jezus,etc)te vereren,maar door B niet na te leven wordt er geen respect betoond aan A en is dat maar een ceremonie die alleen een sociale betekenis heeft en niets meer met de door "God of Allah,etc."voorgeschreven gedragsregels te maken en ergens dan een aanfluiting van het begrip "God/Allah,etc. vereren",is!

eendavid

eendavid

• >1k berichten
  • 3751 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 maart 2007 - 19:14

dat religie voor velen een sociale zaak is werd reeds door velen aangeklaagd, bij mijn weten het felst door Kierkegaard (zij het dan in minder moderne bewoording uiteraard). Ik denk overigens dat dit in de geseculariseerde maatschappij van vandaag heel wat minder toepasbaar is.

Dit gezegd zijnde denk ik niet dat een gelovige blind de voorgeschreven gedragsregels moet volgen, maar moet proberen de gedragsregels te vertalen naar zijn eigen situatie. Zoals ik het zie is noch A, noch B, de essentie van het geloof, maar zijn het beide hulpmiddelen voor een inwendige verwezenlijking, verlichting (vraag me niet wat dit in concreto moet zijn). Als een gelovige zijn (inwendige) 'opdracht' beter kan dragen via externe prikkels, hoeft niemand zich daarin te moeien.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures