verkramping van spieren bij schrik

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 10

verkramping van spieren bij schrik

Ik zag dit filmpje op youtube: http://www.youtube.com/watch?v=do67PhyvEy4

waar bij een bepaalde soort geit de spieren kort verkrampen als je ze laat schrikken.

Ik heb ook wel eens een filmpje gezien waarbij honden als ze opgewonden raaken (bijv. als je ze eten geeft) kort bewusteloos raken. Weet iemand hoe deze afwijking heet en of dit iets met adrenaline te maken heeft.

Alvast bedankt,

Nivel

Gebruikersavatar
Berichten: 183

Re: verkramping van spieren bij schrik

Ik durf niks met zekerheid te zeggen;

Maar ik denk zelf dat dit niks met adrenaline te maken heeft, het fff-hormoon aangemaakt door de bijnieren zorgt er juist voor dat je in bepaalde situaties (flight, fight, fright) sneller kan reageren en alerter bent...dus dan lijkt mij adrenaline niet de oorzaak van de verkrampte geitjes
Eventuele typfouten of spellingsfouten kan ik niet uitsluiten, daarvoor alvast mijn excuses! ;)

Berichten: 10

Re: verkramping van spieren bij schrik

Maar de reactie van deze geitjes is natuurlijk geheel niet logisch. Als er gevaar dreicht wil je vluchten. Dan is het natuurlijk vreemd dat de spieren ineens verkrampen waardoor je niet kunt vluchten. Er is dus waarschijnlijk sprake van een afwijking in deze geitjes. Daarom dacht ik dat adrenaline misschien een rol speelde bij deze vreemde reactie aangezien ze alleen deze vreemde reactie vertonen als ze schrikken en alleen onder zulke reacties komt adrenaline vrij. Misschien is er een afwijking die er voor zorgt dat de adrenaline spier verkraming veroorzaakt inplaats van een hogere alertheid.

Gebruikersavatar
Berichten: 183

Re: verkramping van spieren bij schrik

ja daar heb je wel weer gelijk in, fright=angst zorgt voor adrenaline, het zal een samenhang van bepaalde reacties zijn denk ik.....maar dat blijft voor mij verder wel een raadsel.

Al gegoogled? :)
Eventuele typfouten of spellingsfouten kan ik niet uitsluiten, daarvoor alvast mijn excuses! ;)

Berichten: 10

Re: verkramping van spieren bij schrik

er is waarschijnlijk een naam voor deze afwijking. Als ik die weet wordt het googlen een stuk makkelijker :)

Berichten: 199

Re: verkramping van spieren bij schrik

Nee, zo werkt het niet precies. Wij hebben dezelfde vraag ook behandeld met mensen. Je hebt namelijk mensen die als ze een beer tegenkomen, wegrennen en ook mensen die juist ´bevriezen´ (even los gezien van wat de meest verstandige reactie is als je een beer tegenkomt). Zo zag je na de tsunami ook mensen die direct begonnen met opbouwen, anderen helpen die er nog slechter aan toe waren dan zij etc; en ook mensen die alleen maar konden zitten.

Het had niet te maken met de adrenaline, want die zorgt idd voor een verhoogde alertheid en betere energiestroom naar de spieren en hersenen. Ik weet het niet 100% zeker meer, maar volgens mij was het 'gewoon' niet duidelijk waarom sommige mensen de ene reactie geven en anderen de andere.

Er is trouwens wel iets raars aan de hand met de geitjes:

Terwijl ze 'bevriezen' en omvallen, kwispelt hun staartje nog wel... heel vreemd!

Gebruikersavatar
Berichten: 203

Re: verkramping van spieren bij schrik

O... Daar heb ik iets van gehoord.. Volgens mij is dit niet een afwijking in deze geitjes... Ik heb het ook wel eens gehoord dat als het je lukt om een schaap of geit echt heel hard te laten schrikken, ze zelfs (bijna) direct dood neervallen.

Waar dat mee te maken heeft weet ik niet.

Berichten: 10

Re: verkramping van spieren bij schrik

Ik ben er vrij zeker van dat het te maken heeft met een ziekte. In het filmpje wordt ook gezecht dat ze een mutatie in een bepaald gen hebben. Bij de honden die bewusteloos neer vallen als ze opgewonden raken kon ik mij herinderen dat er onderzoek naar gedaan werdt om een zeer sterk slaap middel te maken. De afwijking had een naam maar ik kan hem mij niet meer herinderen [rr]

Berichten: 4

Re: verkramping van spieren bij schrik

Ik ben er vrij zeker van dat het te maken heeft met een ziekte. In het filmpje wordt ook gezecht dat ze een mutatie in een bepaald gen hebben. Bij de honden die bewusteloos neer vallen als ze opgewonden raken kon ik mij herinderen dat er onderzoek naar gedaan werdt om een zeer sterk slaap middel te maken. De afwijking had een naam maar ik kan hem mij niet meer herinderen [rr]
Als een heel soort dezelfde verschijnselen vertoont is het geen ziekte, dunkt me.

Misschien is het wel een defensie-mechanisme, "playing dead" bij een beer (zoals hierboven al genoemd) schijnt welles te werken. Dus waarom niet bij andere dieren?

Berichten: 199

Re: verkramping van spieren bij schrik

Maar waarom dan dat toch nog kwispelende staartje?

Berichten: 43

Re: verkramping van spieren bij schrik

Sommige dieren schokken nog na als ze dood zijn(heb ooit eens een onthoofde kip nog 20 seconden zien rondwandelen) dus het kan nog altijd zijn dat het "playing dead" is, maar er moet zeker nog een reden voor zijn. Ze raken mss beter recht, of als het lang duurt geraken ze niet onderkoeld door de beweging ofzo?

Gebruikersavatar
Berichten: 49

Re: verkramping van spieren bij schrik

Ik weet niet veel van biologie, ik zit meer bij de wiskunde-afdeling, maar ik weet wel welke geitjes je bedoelt. Dit is namelijk een paar keer aangekondigd op National Geographic (misschien dat het filmpje van youtube daar vandaan is gehaald).

Voordat ik biologisch foute dingen zegt, heb ik National Geographic het werk voor me laten doen :) . Die zeggen het volgende:

Myotone-geitjes hebben een aandoening (myotone distrofie), waardoor ze bij bepaalde angst verstijven en omvallen.

Wat dat verder inhoudt, zullen jullie vast beter weten dan ik :) .

Gebruikersavatar
Berichten: 49

Re: verkramping van spieren bij schrik

Oh ik weet het weer. Het was bij het programma Mad Labs, de eerste aflevering.

ik weet niet of je hier wat aan hebt, but you never know...

Gebruikersavatar
Berichten: 183

Re: verkramping van spieren bij schrik

Myotone-geitjes hebben een aandoening (myotone distrofie), waardoor ze bij bepaalde angst verstijven en omvallen
Dan lijkt mij het handig even "google" te gebruiken! :)

Intypen: myotone distrofie en je krijgt een reeks aan resultaten

http://www.ngc.tv/explore/ deze link verwijst naar de site, waar je de aflevering van het programma "Mad Labs" kan zien...misschien handig [rr]
Eventuele typfouten of spellingsfouten kan ik niet uitsluiten, daarvoor alvast mijn excuses! ;)

Berichten: 10

Re: verkramping van spieren bij schrik

Bedank voor de reacties. Het mysterie van de geitjes lijkt me wel opgelost, bedankt daar voor. Alleen ik zoek eigenlijk nog een naam voor de ziekte / genmutatie van de hondjes die bewusteloos raken als ze opgewonden raken. In het filmpje wat ik lang geleden heb gezien vielen twee honden, het waren twee dobermans, flauw als ze hun eten kregen. Het leek alsof de spanning van het eten ze teveel werdt en ze daardoor maar bewusteloos raakten. Volgens mij was er ook een mevrouw met de ziekte die constant moest zorgen dat ze zich niet opwond want anders viel ze flauw maar dit weet ik niet zeker. Het is nogal een vage omschrijving maar ik hoop dat iemand mij verder kan helpen.

Reageer