Overeenkomsten Aarde, Saturnus en Uranus

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Berichten: 5

Overeenkomsten Aarde, Saturnus en Uranus

Hallo,

Ik moet voor school een werkstuk maken over de planeten Aarde, Saturnus en Uranus. Ik wil daar ook een hoofdstuk "overeenkomsten" in. Maar nergens kan ik overeenkomsten vinden tussen de planeten. Zijn er overeenkomsten tussen Aarde en/of Saturnus en/of Uranus?

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: Overeenkomsten Aarde, Saturnus en Uranus

Ik zou zeggen, vergelijk de pagina's van Wikipedia eens:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Aarde_%28planeet%29

http://nl.wikipedia.org/wiki/Saturnus_%28planeet%29

http://nl.wikipedia.org/wiki/Uranus_%28planeet%29

Bekijk ook hun engelstalige equivalent eens.

Een tip: kijk naar de samenstelling van de atmosfeer, de ringen, de assen, de omlooptijden...
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 5

Re: Overeenkomsten Aarde, Saturnus en Uranus

Die heb ik al vergeleken, maar nog kan ik geen andere overeenkomsten vinden dan dat ze bol zijn :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: Overeenkomsten Aarde, Saturnus en Uranus

Sorry, ik heb het zojuist geëdit:
Een tip: kijk naar de samenstelling van de atmosfeer, de ringen, de assen, de omlooptijden...
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 5

Re: Overeenkomsten Aarde, Saturnus en Uranus

Bedankt voor het snelle antwoord.

Ik maak nu gewoon één hoofdstuk met als titel "Overeenkomsten en verschillen".

Ik zeg dat er geen overeenkomsten zijn behalve dat ze bolvormig zijn en dat Uranus en Saturnus ringen hebben.

Bij verschillen maak ik een tabel met bijv. massa, diameter en rotatietijd.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: Overeenkomsten Aarde, Saturnus en Uranus

Tussen Uranus en Saturnus zijn nog meer overeenkomsten hoor... Kijk eens naar de twee meest voorkomende elementen in de atmosfeer. Uranus lijkt ook nogal op de kern van Saturnus. Ik raad je aan toch iets beter te lezen, wat dieper in de materie te duiken. Er valt nog zoveel meer over te vertellen dan alleen de uiterlijke kenmerken...

Mag ik trouwens vragen wat de achtergrond van je profielwerkstuk is? Wat is je hoofdvraag?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 5

Re: Overeenkomsten Aarde, Saturnus en Uranus

Het is gewoon een werkstukje voor ANW. Ik moet gewoon wat over die drie planeten vertellen.

Verder heb ik nog een vraagje, wat is het verschil tussen polair en equator?

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: Overeenkomsten Aarde, Saturnus en Uranus

Het zijn de twee lijnen die je kunt trekken met de grootste omtrek van de bol. De equator is de evenaar, die verdeeld een planeet in een noordelijk en zuidelijk halfrond. De polaire diameter is als je een lijn trekt door de polen heen, waardoor je een oostelijk en westelijk halfrond krijgt.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: Overeenkomsten Aarde, Saturnus en Uranus

Ik heb, alweer een aantal jaar geleden, me een tijdje aardig met het heelal enzo beziggehouden. Hier is nooit iets uit ontstaan, maar ik weet nu wel een aantal mooie punten om te gebruiken voor je hoofdstukje over overeenkomsten en verschillen:

- Grootte

- Massa

- Baanafwijking

- Rotatieduur

- Dichtheid

- Temperaturen

- Samenstelling atmosfeer

- Manen/Ringen (herkomst namen)

- Ontdekt door/wanneer (ook toepasbaar op manen en ringen)

- Zwaartekracht (verhoudingen tov andere planeten)

Dit alles is misschien wat veel voor een 'werkstukje voor ANW', maar je kunt er enkele uitkiezen... :)
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Berichten: 38

Re: Overeenkomsten Aarde, Saturnus en Uranus

Over het algemeen zijn er tussen de Aarde en Saturnus/Uranus erg weinig overeenkomsten: ze zijn (min of meer) bolvormig, hebben een ellipsvormige baan rond de zon... Ze hebben eigenlijk alleen de basiskenmerken van "een planeet" met elkaar gemeen.

Tussen Uranus en Saturnus daarentegen zijn wel een hoop overeenkomsten: het zijn beiden overwegend gasvormige planeten, waar de Aarde een vast oppervlak heeft. Daardoor hebben Uranus en Saturnus de kenmerken van gasreuzen met elkaar gemeen (geen oppervlak, veel maantjes ...). Voor meer informatie verwijs ik je naar de sites van wikipedia die hier al aangehaald zijn.
Programming today is a struggle between software engineers trying to build bigger and better idiot-proof programs, and the universe trying to produce bigger and better idiots. So far, the universe is winning.

Reageer