[scheikunde] Ester ethylpropanoaat

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 11

[scheikunde] Ester ethylpropanoaat

Hallo,

Een tijdje geleden heb ik een practicum gedaan waarbij een ester gemaakt moest worden van ethylpropanoaat. Hierbij moest de ester afgedestilleerd worden, en de vloeistof die in het kolfje achterbleef, werd in een maatkolf van 50 mL gedaan en aangevuld met gedestilleerd water. Deze oplossing werd getitreerd met 0,10 M NaOH.

Nu moest er berekend worden hoeveel zuur er nog over was, en aan de hand van deze resultaten moest ook berekend worden hoeveel zuur er is omgezet in ester.

Ik had het volgende berekend, maar ik weet niet of het klopt. Bovendien was er aan het begin ook nog een druppel geconcentreerd zwavelzuur toegevoegd, als katalysator. moet je deze nu ook nog meenemen in je berekening? Ik snap het even niet helemaal. Wil iemand mij helpen?

Het aantal mL toegevoegde 0,10 M NaOH is gemiddeld 11,037 mL. Dit is dan 11,037 x 0,10 = 1,10 mmol NaOH. Dit aantal mmol is gelijk aan het aantal mmol zuur, want het reageert in de verhouding 1:1 (zie reactievergelijkingen). Er is dus 1,10 mmol propaanzuur overgebleven. In het begin was er 0,020 mol propaanzuur. Er is dus 0,020 – 0,0011 = 0,0189 mol propaanzuur omgezet in ester. Dit is 94,5% van de propaanzuur.

Alvast bedankt!!!

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [scheikunde] Ester ethylpropanoaat

Dit is huiswerk. Voor nu verplaatst naar het juiste forum. Volgende keer gelieve meteen zelf in het jusite forum te posten.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer