[nederlands] spelling

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 142

[nederlands] spelling

Hey! dit hoort normaal wel op het taalforum, maar het is ook huiswerk, dus..

Ik moet een taak verbeteen, maar ik begrijp mijn fout niet

de zin:De verwachting is groot, want al van het eerste moment in de winkel, vertelt Felix dat het iets speciaal en kollosaal zal worden.

Bij het onderlijnde is fout.

Kan het dat het moet zijn : iets speciaals en kollosaals.

Maar waarom dan? want ik moet het motiveren.

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [nederlands] spelling

In ieder geval moet het

speciaals en kolossaals zijn (dus dubbel s en niet dubbel l).

Iets is leuk.

Dat iets kun je ook noemen : iets leuks

Die s komt er nu eenmaal in dit soort zinsconstructies; hoe je dat verder kunt onderbouwen weet ik niet.

Mijn gevoel zegt me eveneens dat van veranderd moet worden in vanaf.

PS: er is niets onderlijnd.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 142

Re: [nederlands] spelling

oei, dan is dat onderlijnene niet gelukt.

die spellingfout in kolossaal had ik net zelf ook opgerecht, beetje dom

Ik heb bij mijn taak deze motivering geschreven:

Speciaal en kolossaal zijn meer bijvoeglijke naamwoorden en in de zin die ik geschreven heb, worden ze zelfstandig gemaakt, dus is de toevoeging van de s nodig.

Gebruikersavatar
Berichten: 183

Re: [nederlands] spelling

De verwachting is groot, want al van het eerste moment in de winkel, vertelt Felix dat het iets speciaal en kollosaal zal worden.  


van: volgens mij moet dat vanaf zijn, netzoals Phys al zei! :)
Eventuele typfouten of spellingsfouten kan ik niet uitsluiten, daarvoor alvast mijn excuses! ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 142

Re: [nederlands] spelling

oké, bedankt

weet iemand al of mijn redenering klopt?

Gebruikersavatar
Berichten: 183

Re: [nederlands] spelling

Ik heb geen idee als je redenering klopt....maar zou die extra s iets met het woordje iets te maken hebben misschien?
Eventuele typfouten of spellingsfouten kan ik niet uitsluiten, daarvoor alvast mijn excuses! ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [nederlands] spelling

[ u ] zorgt voor een onderstreping [/ u ] oftewel zorgt voor een onderstreping
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [nederlands] spelling

sunflowerke schreef:Ik heb bij mijn taak deze motivering geschreven:

Speciaal en kolossaal zijn meer bijvoeglijke naamwoorden en in de zin die ik geschreven heb, worden ze zelfstandig gemaakt, dus is de toevoeging van de s nodig.
Op zich klopt dat wel. Ik zou het zo houden.

Het woordje "meer" (5de woord) moet je weghalen. Het zijn gewoon bijvoeglijke naamwoorden, punt.

Gebruikersavatar
Berichten: 142

Re: [nederlands] spelling

ik heb voor de zekerheid ervan gemaakt:

Als er voor bijvoeglijke naamwoorden zoals speciaal en kolossaal het woordje iets wordt geplaats. Dan moet er aan deze woorden een s toegevoegd worden.

Want ik ebn niet helemaal zeker over die zelfstandigheid.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [nederlands] spelling

Speciaal en kolossaal zijn bijvoeglijke naamwoorden. Een bijvoeglijk naamwoord dat gecombineerd wordt met het woord iets, krijgt een extra s op het eind: "iets speciaals"

Inderdaad, het komt uitdrukkelijk door het woord iets. Een zelfstandig gebruikt bijvoeglijk naamwoord krijgt zeker niet altijd een s.

Gebruikersavatar
Berichten: 183

Re: [nederlands] spelling

mooi zo, dan zat ik in de goede richting [rr]
Eventuele typfouten of spellingsfouten kan ik niet uitsluiten, daarvoor alvast mijn excuses! ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 183

Re: [nederlands] spelling

En eigenlijk ook wel logisch, want als je het woordje iets weg haalt, klopt je eerste zin wel [rr]
Eventuele typfouten of spellingsfouten kan ik niet uitsluiten, daarvoor alvast mijn excuses! ;)

Berichten: 206

Re: [nederlands] spelling

De verwachting is groot, want al van het eerste moment in de winkel, vertelt Felix dat het iets speciaal en kollosaal zal worden.
Deze hele zin doet me al aan als een overzetting uit het Duits/Engels.

* Bij 'verwachting' gebruikt men vaker het bvnw 'hoog' dan 'groot'.

* "Van het eerste moment in de winkel"? Dat is geen Nederlands, dat zou men in het Nederlands bijvoorbeeld zeggen als "meteen als hij de winkel binnenkomt".

* In bv. het Engels zou men inderdaad zeggen "something special" (en niet "something specials")

Die tweede komma hoort er trouwens niet.
Ik heb geen idee als je redenering klopt....
Kom je uit Fryslân? Want dit lijkt me een klassiek voorbeeld van Frisisme.

Gebruikersavatar
Berichten: 183

Re: [nederlands] spelling

Nee ik kom niet uit Friesland :)

Maar Nederlands is dan ook niet echt mijn beste vak! Iedereen heeft zo zijn eigen talenten [rr]
Eventuele typfouten of spellingsfouten kan ik niet uitsluiten, daarvoor alvast mijn excuses! ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 142

Re: [nederlands] spelling

het probleem is dat ik een website moet vermelden of uitleg van die website moet kiopieren, waar de verklairng van mijn fout uirgelegd staat. Maar dat vind ik dus nergens. Weet iemand gier goede tips met spellingsites en algemeen over Nederlands?

Reageer