Het vernieuwde wiskundeonderwijs
Moderator: Rhiannon
- Berichten: 647
Het vernieuwde wiskundeonderwijs
Over het wiskundeonderwijs in Amerika:
http://www.wiskundemeisjes.nl/20070227/ano...nvenient-truth/
filmpje in kwestie: http://www.youtube.com/watch?v=Tr1qee-bTZI
Iemand een idee of dat in de lage landen ook zo geworden is?
http://www.wiskundemeisjes.nl/20070227/ano...nvenient-truth/
filmpje in kwestie: http://www.youtube.com/watch?v=Tr1qee-bTZI
Iemand een idee of dat in de lage landen ook zo geworden is?
???
- Moderator
- Berichten: 51.270
Re: Het vernieuwde wiskundeonderwijs
In Nederland alleszins wel. Breed. Al sinds langer dan vorig jaar. ook ik heb daar jaren geleden bij de reis van mijn kinderen door de basisschool met verbazing naar zitten kijken( en de oudste is inmiddels 19)
En als de auteurs menen dat de kinderen schattend leren rekenen mbv die clustermethode hebben ze het mis. Het is gewoon een hit or miss methode waarbij schattend rekenen NIET aangemoedigd wordt omdat na een foute inschatting de volgende stap je toch weer dichterbij brengt. De methode heeft zijn voordelen voor mensen die nooit zullen leren rekenen, die komen uiteindelijk wel aan het goede antwoord waar ze bij de traditionele algoritmen vaker in de fout zullen gaan.
Alles behalve basisniveau middelbaar onderwijs wat mij betreft: oefenenoefenenoefenen met die ouderwetse algoritmes totdat het erin gebrand zit, en morgen nog de rekenmachines afgeschaft tot en met tweede jaar middelbaar.
Alle sommetjes natuurkunde, economie of wat dan ook die tot die tijd gemaakt moeten worden kunnen worden aangepast tot getalletjes die uit het hoofd of op een papiertje behapbaar zijn. Dat heeft dan nog het bijkomend voordeel dat de verhouding tussen de ingestopte getallen (bijvoorbeeld kilometers en uren) en de uitkomst (in kilometers per uur) veel directer inzichtelijk is . Bijv 48 km in 4 uur is 12 km/h, ipv 47, 6 km / 3,55 uur = 13,4084507 km/h. Van dat laatste soort sommetjes in mijn natuurkundemethode word ik doodziek.
En als de auteurs menen dat de kinderen schattend leren rekenen mbv die clustermethode hebben ze het mis. Het is gewoon een hit or miss methode waarbij schattend rekenen NIET aangemoedigd wordt omdat na een foute inschatting de volgende stap je toch weer dichterbij brengt. De methode heeft zijn voordelen voor mensen die nooit zullen leren rekenen, die komen uiteindelijk wel aan het goede antwoord waar ze bij de traditionele algoritmen vaker in de fout zullen gaan.
Alles behalve basisniveau middelbaar onderwijs wat mij betreft: oefenenoefenenoefenen met die ouderwetse algoritmes totdat het erin gebrand zit, en morgen nog de rekenmachines afgeschaft tot en met tweede jaar middelbaar.
Alle sommetjes natuurkunde, economie of wat dan ook die tot die tijd gemaakt moeten worden kunnen worden aangepast tot getalletjes die uit het hoofd of op een papiertje behapbaar zijn. Dat heeft dan nog het bijkomend voordeel dat de verhouding tussen de ingestopte getallen (bijvoorbeeld kilometers en uren) en de uitkomst (in kilometers per uur) veel directer inzichtelijk is . Bijv 48 km in 4 uur is 12 km/h, ipv 47, 6 km / 3,55 uur = 13,4084507 km/h. Van dat laatste soort sommetjes in mijn natuurkundemethode word ik doodziek.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270
- Berichten: 7.556
Re: Het vernieuwde wiskundeonderwijs
Echt waar??In Nederland alleszins wel. Breed. Al sinds langer dan vorig jaar.
Belachelijk. Onbegrijpelijk hoe de lesmethodes steeds slechter worden, en dat al die regelingen zomaar er doorheen komen
-
- Berichten: 49
Re: Het vernieuwde wiskundeonderwijs
de lat van wiskunde wordt lager en lager gelegd wat ik nu kreeg kreeg mavo een paar jaar geleden nog =/
"So others may live"
The Guardian
The Guardian
- Berichten: 7.556
Re: Het vernieuwde wiskundeonderwijs
[rr] Hier kan ik geen wijs uit. Ik zal de inkopper niet maken (wiskunde, nederlands, enzo)wat ik nu kreeg kreeg mavo een paar jaar geleden nog =/
-
- Berichten: 3.165
Re: Het vernieuwde wiskundeonderwijs
In het Vlaamse ASO zijn ze vaak zo verstandig om dat al lang zo te doen.Alle sommetjes natuurkunde, economie of wat dan ook die tot die tijd gemaakt moeten worden kunnen worden aangepast tot getalletjes die uit het hoofd of op een papiertje behapbaar zijn. Dat heeft dan nog het bijkomend voordeel dat de verhouding tussen de ingestopte getallen (bijvoorbeeld kilometers en uren) en de uitkomst (in kilometers per uur) veel directer inzichtelijk is . Bijv 48 km in 4 uur is 12 km/h, ipv 47, 6 km / 3,55 uur = 13,4084507 km/h. Van dat laatste soort sommetjes in mijn natuurkundemethode word ik doodziek.
Ik heb op mijn toelatingsexamen nog alles uit mijn hoofd moeten uitrekenen.
Ik snap het ook niet.
Het ziet er misschien wetenschappelijker uit wanneer er veel getallen achter de komma staan. [rr]
Misschien zou de oplossing wel zijn om de centrale examens af te schaffen, dan kunnen de leraren hun eigen methode gebruiken. Nu staat heel de bovenbouw toch maar in het teken van dat ene examen waarvoor hoofdrekenen geen vereiste is.
Vooral onbegrijpelijk omdat het zo onwetenschappelijk is terwijl het onderwijs toch de basis is van de wetenschap. Als ze nu eerst eens wat op kleine schaal zouden uitproberen alvorens weer een revolutie in te voeren. Als ze nu eens gewoon enkele decennia van het onderwijs af zouden blijven op het moment dat het goed loopt.Belachelijk. Onbegrijpelijk hoe de lesmethodes steeds slechter worden, en dat al die regelingen zomaar er doorheen komen
Vraagje, waarom hebben ze toch zo gerotzooid met het onderwijs? Hoe meer de politici er met hun handen aan komen hoe slechter het lijkt te worden.
Ik heb er al in een ander topic voor gepleit; verander het vmbo weer terug in de vbo en de mavo, laat de jeugd binnen die schoolgemeenschappen voor elk vak hun eigen niveau kiezen (van mijn part wiskunde B op VWO+-niveau en Nederlands op mavo-niveau) en zet nog minstens 1 extra niveau bovenop het VWO-niveau.
-
- Berichten: 49
Re: Het vernieuwde wiskundeonderwijs
kijk wat ik bedoel ik volg nu natuur techniek 5 havo op school en ik kreeg op een gegeven moment wiskunde en toen zei de leraar tegen mij dat hij dat wiskunde dat hij mij gaf een paar jaar geleden nog op mavo gaf
"So others may live"
The Guardian
The Guardian
-
- Berichten: 133
Re: Het vernieuwde wiskundeonderwijs
Overduidelijk negatieve reacties op dit filmpje. Toch zou ik het een beetje willen nuanceren. De eerste alternatieve methode die ze daar toonde vond ik op zich toch niet zo heel slecht. Ik vind dat je die manier zeer duidelijk ziet hoe je die vermenigvuldigingen volgens de klassieke methode eigenlijk uitvoert. Ze is iets langdradiger maar volgens mij ook veel duidelijker. En eenmaal je het principe er achter goed snapt kan je dan gerust overgaan naar de klassieke methode.
Die clustermethode pas ik bv. zelf ook soms toe als ik een vermenigvuldiging in de trend van 31 * 11 moet doen. Ik vind dat die dan veel sneller is dan de traditionele methode : (30*11)+ 11 = 330 + 11 = 341.Ik zeg nu niet dat je bij alles de clustermethode moet toepassen. Algemeen genomen is de klassieke methode inderdaad sneller dan de andere, maar om er nu zo furieus op te reageren vind ik toch allemaal wat overdreven.
Enkel die lattice-methode op het laatste, dat vond ik zelf ook wat te veel van het goede.
Verder moet ik wel toegeven dat er inderdaad een verkleutering in het onderwijs (en de wetenschappen in het bijzonder) aan de gang is. Ik vind het bv. een verschrikkelijke trend dat de wiskundeboeken tegenwoordig meer weg hebben van kleurboeken dan van wiskundeboeken. Een beetje illustratie mag wel, maar het mag toch niet de overhand gaan nemen.
Die clustermethode pas ik bv. zelf ook soms toe als ik een vermenigvuldiging in de trend van 31 * 11 moet doen. Ik vind dat die dan veel sneller is dan de traditionele methode : (30*11)+ 11 = 330 + 11 = 341.Ik zeg nu niet dat je bij alles de clustermethode moet toepassen. Algemeen genomen is de klassieke methode inderdaad sneller dan de andere, maar om er nu zo furieus op te reageren vind ik toch allemaal wat overdreven.
Enkel die lattice-methode op het laatste, dat vond ik zelf ook wat te veel van het goede.
Verder moet ik wel toegeven dat er inderdaad een verkleutering in het onderwijs (en de wetenschappen in het bijzonder) aan de gang is. Ik vind het bv. een verschrikkelijke trend dat de wiskundeboeken tegenwoordig meer weg hebben van kleurboeken dan van wiskundeboeken. Een beetje illustratie mag wel, maar het mag toch niet de overhand gaan nemen.
Ce que j'écris n'est pas pour les petites filles, dont on coupe le pain en tartines.
-
- Berichten: 3.165
Re: Het vernieuwde wiskundeonderwijs
Ik pas al sinds de basisschool de clustermethode toe wanneer ik het uit mijn hoofd uitreken, dus zonder pen en papier. Ik heb het nooit zo aangeleerd, dat doe ik gewoon spontaan omdat het moeilijker is (ik heb maar een matig visueel geheugen en het gaat gewoon langzamer) om zonder pen en papier de klassieke methode te gebruiken (misschien kwestie van gewenning). Toch is het volgens mij beter om het aan te leren op de klassieke manier omdat het minder langdradig is en je de echt ingewikkelde vermenigvuldigingen met de clustermethode niet gaat kunnen maken.Die clustermethode pas ik bv. zelf ook soms toe als ik een vermenigvuldiging in de trend van 31 * 11 moet doen. Ik vind dat die dan veel sneller is dan de traditionele methode : (30*11)+ 11 = 330 + 11 = 341.Ik zeg nu niet dat je bij alles de clustermethode moet toepassen. Algemeen genomen is de klassieke methode inderdaad sneller dan de andere, maar om er nu zo furieus op te reageren vind ik toch allemaal wat overdreven.
Waarom moeten ze zonodig rotzooien aan een concept wat zich al vele generaties heeft bewezen
Iedereen die een beetje aanleg heeft voor rekenen leerde het goed met de klassieke methode. Die mensen die er slecht in zijn (wanneer ze het vermenigvuldigen volgens de klassieke methode hebben geleerd)zullen er meestal ook slecht in blijven, geen enkele methode gaat hun helpen behalve een rekenmachine.
Ik denk niet dat ik op een goede basisschool heb gezeten maar iedereen die ik ken van daar heeft goed leren rekenen, de meesten hebben ook een hogere opleiding gevolgd. Wij leerden enkel volgens de klassieke methode vermenigvuldigen en delen en we hebben enorm veel tijdens de les rekensommetjes gemaakt. Dan kregen we een A4-tje of meerdere A4t-jes en moesten we binnen een bepaalde tijd alles hebben uitgerekend. Niet af = fout.
Dit is zonder enige twijfel de manier waarop je rekenen moet leren.
In één van die tekstboeken staat letterlijk dat de leerlingen niet goed hoeven te leren hoofdrekenen omdat ze een rekenmachine kunnen gebruiken
Ze vergeten daarbij dat het leren rekenen het fundament legt om de wiskunde te kunnen leren en dat wiskunde weer de taal is van oa de natuurkunde.
Goed bezig.
@Nicolai
Ik geloof je uiteraard maar kan je hier concrete voorbeelden van geven? Vraag het eens aan jouw leraar als je wilt, ik ben hier wel benieuwd naar. Ik heb zowel de mavo als het vwo gedaan en heb daar dan ook een bijzondere interesse in aangezien ik exact weet welke stof op welk niveau werd gegeven muv VWO3 en VWO4 wat ik heb gemist [rr] .kijk wat ik bedoel ik volg nu natuur techniek 5 havo op school en ik kreeg op een gegeven moment wiskunde en toen zei de leraar tegen mij dat hij dat wiskunde dat hij mij gaf een paar jaar geleden nog op mavo gaf
- Berichten: 754
Re: Het vernieuwde wiskundeonderwijs
De presentatrice maakte een grote fout.
Al je pauzeert op 3:19 zie je dat er staat:
20 x 31 = 620 + 150 = 775
Dit noemen we in Nederland breien, en het is de grootste fout die je bij een proefwerk kan maken.
Al je pauzeert op 3:19 zie je dat er staat:
20 x 31 = 620 + 150 = 775
Dit noemen we in Nederland breien, en het is de grootste fout die je bij een proefwerk kan maken.
Pim Fortuyn: Nederland is dood
Nederland: Pim Fortuyn is dood
I ♥ Apache!
Nederland: Pim Fortuyn is dood
I ♥ Apache!
- Berichten: 267
Re: Het vernieuwde wiskundeonderwijs
Ik zie niet in wat ze daar fout aan het doen is hoor, ze rekent immers 26 x 31 uit en niet 20 x 31.
There we were, two men against an army. Boy, did we beat the hell out of those two guys.
- Berichten: 754
Re: Het vernieuwde wiskundeonderwijs
Ja, maar dat staat er niet. Op het bord staat dus 20 x 31 = 620 + 150 = 775 achter elkaar. Zo lijkt het net alsof 20 x 31 gelijk is aan 775.Ik zie niet in wat ze daar fout aan het doen is hoor, ze rekent immers 26 x 31 uit en niet 20 x 31.
Pim Fortuyn: Nederland is dood
Nederland: Pim Fortuyn is dood
I ♥ Apache!
Nederland: Pim Fortuyn is dood
I ♥ Apache!
- Berichten: 267
Re: Het vernieuwde wiskundeonderwijs
Ach ja, maar als dat nu de grootste fout is die je op een proefwerk kunt maken doe ik het er voor [rr]
There we were, two men against an army. Boy, did we beat the hell out of those two guys.
- Berichten: 17.659
Re: Het vernieuwde wiskundeonderwijs
Ik weet toch vrij zeker dat mijn zeer gewaardeerde wiskundeleraar Dekker de vloer met me aangeveegd had als ik dat zo zou noteren. Idem dito bij natuurkunde. Iets goed opschrijven is toch behoorlijk essentieel als je iets berekent. Als iemand anders het namelijk leest moet hij het ook kunnen begrijpen. Ik geef Kombelpeter dus helemaal gelijk.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
- Jimi Hendrix -
-
- Berichten: 824
Re: Het vernieuwde wiskundeonderwijs
Ik heb leren vermenigvuldigen met de 'klassieke' methode, maar delen met een T-deling. Dat was 5 jaar geleden.
Ik ben echter van mening dat een clusterdeling niet per definitie fout is. Jan vdV zegt wel dat je niet schattend leer rekenen, maar dat is bij mij niet het geval. Het is namelijk niet zo dat je bij een cluster deling, bijv. de 133/6 uit het filmpje, steeds 10*6 neemt tot dat dat niet meer kan. Je leert wel het hoogst mogelijk gebruiken.
Dus dan krijg je 20*6=120 blijft er 13 over en dat is 2*6 'remainder' 1, antwoord is 2+20= 22 (1/6).
Bij bijv. 438/6 weet je met de tafels dat 43(0)/6 iets meer is dan 8(0), dus 80*6=420 blijft er 18 over en ook daarvan weet je dat 18/6=3, antwoord is dus 80+3=83.
Ik denk dat het grote probleem in het nieuwe onderwijs is dat de tafels niet bekent zijn en dat er daarom maar de hele tijd x*10 wordt gebruikt, want die is lekker makelijk. Ook wordt er vooral op de middelbare school te weinig opgeschreven. Mensen slaan veel stappen over en daardoor wordt het onoverzichtelijk.
Ik ben echter van mening dat een clusterdeling niet per definitie fout is. Jan vdV zegt wel dat je niet schattend leer rekenen, maar dat is bij mij niet het geval. Het is namelijk niet zo dat je bij een cluster deling, bijv. de 133/6 uit het filmpje, steeds 10*6 neemt tot dat dat niet meer kan. Je leert wel het hoogst mogelijk gebruiken.
Dus dan krijg je 20*6=120 blijft er 13 over en dat is 2*6 'remainder' 1, antwoord is 2+20= 22 (1/6).
Bij bijv. 438/6 weet je met de tafels dat 43(0)/6 iets meer is dan 8(0), dus 80*6=420 blijft er 18 over en ook daarvan weet je dat 18/6=3, antwoord is dus 80+3=83.
Ik denk dat het grote probleem in het nieuwe onderwijs is dat de tafels niet bekent zijn en dat er daarom maar de hele tijd x*10 wordt gebruikt, want die is lekker makelijk. Ook wordt er vooral op de middelbare school te weinig opgeschreven. Mensen slaan veel stappen over en daardoor wordt het onoverzichtelijk.
Everything that can go wrong, will eventually go wrong