Springen naar inhoud

Analyse software: Wie kent er enkele

• Log in om te kunnen reageren

ThaMark

ThaMark

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 januari 2005 - 16:31

In de werktuigbouwkunde gebruiken we nogal wat programmas. Zo Zijn er veel CAD programmas, zoals Autocad, ProEngineer, Solidworks, Cobalt, Catia en hondede anderen.

Er zijn ook CAM programmas, zoals Mastercam, EgdeCam en dergelijke.

Nu is er ook nog een derde groep, de analyse software. Hierbij kun je de 3D geconstrueerde onderdelen en/of samenstellingen laten doorrekenen, op gebied van krachten, momenten en dergelijk. Van deze laatste ken ik geen enkele naam. Mijn vraag is dus, wie kent er goede programmas, waarvoor worden ze gebruikt, en wat vind je zelf het voor en/of nadeel van het programma.

m.v.g,
Mark

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Bert

Bert

• >250 berichten
  • 718 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 januari 2005 - 16:40

In de werktuigbouwkunde gebruiken we nogal wat programmas. Zo Zijn er veel CAD programmas, zoals Autocad, ProEngineer, Solidworks, Cobalt, Catia en hondede anderen.

Er zijn ook CAM programmas, zoals Mastercam, EgdeCam en dergelijke.

Nu is er ook nog een derde groep, de analyse software. Hierbij kun je de 3D geconstrueerde onderdelen en/of samenstellingen laten doorrekenen, op gebied van krachten, momenten en dergelijk. Van deze laatste ken ik geen enkele naam. Mijn vraag is dus, wie kent er goede programmas, waarvoor worden ze gebruikt, en wat vind je zelf het voor en/of nadeel van het programma.

m.v.g,
Mark

Wat je zoekt is een eindige elementen analyse pakket (FEM of FEA). Dergelijke pakketten zijn verbonden met 3D tekenpakketten zoals "Solid Edge" en vele anderen (er zijn er meerdere maar een ervan is "Solid Analysis"). Ook aan ProEngineer zijn dergelijke pakketten verbonden. Ervaring heb ikzelf overigens niet.

Bart

Bart

• >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 januari 2005 - 19:25

Programma's zijn bijvoorbeeld FEMM en Femlab. Deze laatste is zeer uitgebreid, maar ook erg prijzig.

Volgens mij zou deze versie van FEMM moeten werken: http://femm.berlios....an/efileman.cgi

Ik weet echter niet of je er ook voor moet betalen.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Roel80

Roel80

• >100 berichten
  • 109 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 januari 2005 - 21:04

UniGraphics is denk ik wel het meest uitgebreide en professionele programma op CAD/CAM gebied. Dit programma heeft tevens FEM mogelijkheden voor sterkte berekeningen en dergelijke.

marc/mentat is ook nog een redelijk uitgebreid programma gebaseerd op FEM, waarin ook fluid dynamics in worden meegenomen.

Gray

Gray

• >250 berichten
  • 334 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 januari 2005 - 00:13

Met nieuwe solid works kan je ook krachten berekenen en zelf simuleren.
bvb een haak.

Werkbouwtuig

Werkbouwtuig

• 0 - 25 berichten
  • 22 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 januari 2005 - 20:10

Ansys en het genoemde MSC MARC/Mentat zijn erg uitgebreide programma's, maar ook redelijk ingewikkeld.

MSC heeft nog een aantal andere pakketen waaronder, VisualNastran, dit is een pakket wat oa. aan Inventor gekoppeld kan worden, maar heeft veel minder mogelijkheden, maar is erg simpel te leren.

Voor balken en staven constructies heb je ook nog apparte paketten, waaronder SCIA Esa Prima Win / ESA PT, Technosoft ed.

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 januari 2005 - 21:37

intellisuite en Ansys is bij mij bekend, conventorware is er ook een, maar ik geloof dat die meer op de nanoschaal is.

djvdkooy

djvdkooy

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 februari 2006 - 13:47

het programma COSMOS is een losstaand programma. hierin kunnen tekeningformaten van allerlei 3D tekenpakketten worden ingelezen.
naast deze, en andere, losstaande programma's hebben sommige 3D tekenpakketten ook hun eigen analyse-software. ik weet dat solidedge (of solidworks) en Inventor 10 Professional sterkte-analyse opties hebben, die standaard in het programma zitten.

Dirk

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures