koeling

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

koeling

Hoi, ik ben een versterker aant maken, maar door de instelling van de transistoren word hij heel warm... Hij discipeerd 115W in warmte en die zou ik dus willen koelen. Ze hebben mij aangerade ene koelvin pe gebruiken van 0.25°C/W maar omwilel van de omvang van deze koelvin kan ik deze passive wijze niet gebruiken. Dus wa sik van plan een vloeistofkoeling toe te passen in een gesloten systeem (zie figuur). Maakt het veel verschil uit als ik water(+koelvloeistof) gebruik of als ik zuiver ether? mijn vader beweerde da ether helemaal niet zou werken omdat het een gesloten systeem is...

Afbeelding

De koelblok en radiator kunnen overgen vervaardigd worden uit koper of aluminium.

Dank bij voorbaat

Berichten: 4

Re: koeling

Als het om maar 115 watt gaat zou ik gewoon water gebruiken. Zelf maken is moeilijk doen, kijk ff in de winkel hoeveel een setje voor computerkoeling kost. Een computerkoeling is namelijk gemaakt voor een max van 500 watt (De grote van computervoedingen lopen tussen de 350W en 500W)

Re: koeling

zelf maken is goedkoper... anders moet ik 4 koelblokke kopen... aan 30 euro per stuk...

Re: koeling

tis per transistor 115 W ... het zijn 8transistoren (stereo , 4per kanaal)

Berichten: 46

Re: koeling

je kan natuurlijk pc water koeling gebruiken ben je alleen wel meer dan 150 euro kwijt voor een setje

Berichten: 17

Re: koeling

PC-koeling is niet mijn expertise dus weet ik niet direct wat er er beschikbaar is. Voor zover je een gesloten koelcircuit wilt gebruiken is water het beste koelmiddel(hoge specifieke warmte).

Voor het afvoeren van de warmte is een heat pipe ideaal maar je moet de warmte ook nog eens kwijt.

Een gesloten circuit met pomp lijkt me nog al omslachtig maar in principe simpel om te maken(denk aan een beetje expansieruimte door gebruik van plastic slangen!). Maar je moet nog steeds de warmte kwijt!!! Daar heb je deze relatoie voor

115 W= hA(Th-Tl)

Een open circuit is natuurlijk zeer eenvoudig: gewoon een waterverbinding met een kraan en de afvoer het riool in. . .maar dat kan ook omslachtig zijn, afhankelijk van hoe je de installatie wilt gebruiken. Je kan in elk geval met een kleine waterstroom een groot koelvermogen krijgen:

115=4,19*dmdt((Th-Tl) en als je delT=50C neemt heb je ~2 liter water per uur nodig.

Dit zelfde geldt voor een gesloten circuit maar dan moet je nog 115 W via een radiator weg werken. Met ether heb je een veel groter volumestroom nodig omdat de warmtecapaciteit veel minder is.

Reageer