Medicijn tegen Down-syndroom?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.972

Medicijn tegen Down-syndroom?

Lab mice with the mental retardation of Down syndrome got smarter after being fed a drug that strengthened brain circuits involved in learning and memory, researchers reported Sunday.

After receiving once-daily doses of pentylenetetrazole, or PTZ, for 17 days, the mice could recognize objects and navigate mazes as well as normal mice did, researchers said. The improvements lasted up to two months after the drug was discontinued, according to the report in the journal Nature Neuroscience.

"These mice are essentially restored to normal, which I haven't seen before," said David Patterson, a Down syndrome researcher at the University of Denver, who was not involved in the study. "And the treatment seems to be long-lasting, which is a pretty surprising observation all by itself."

bron
Goed nieuws voor alle mongooltjes!

Berichten: 12.262

Re: Medicijn tegen Down-syndroom?

Interesting.. wat zou dat stofje doen in een gezond proefpersoon?
Victory through technology

Berichten: 206

Re: Medicijn tegen Down-syndroom?

Goed nieuws voor alle mongooltjes!
Ten eerste klopt die hele bewering niet; dat een bepaald middel in muizen werkt wil niet zeggen dat mensen, laat staan alle Downsyndroompatiënten, er baat bij hebben.

Ten tweede wordt het woord 'mongooltjes' als bijzonder denigrerend ervaren.

Berichten: 199

Re: Medicijn tegen Down-syndroom?

Bovendien lijkt me dit geen medicijn tegen het Down-syndroom (zo'n medicijn zou namelijk moeten zorgen dat deze mensen een chromosoom méér krijgen als ik me goed herinner? Dat lijkt me vrij moeilijk te realiseren), maar dan eerder tegen het lage IQ dat mensen (muizen in dit geval) met Down hebben (zeg ik dat zo goed? > je snapt vast wel wat ik bedoel).

Gebruikersavatar
Berichten: 2.972

Re: Medicijn tegen Down-syndroom?

Ten eerste klopt die hele bewering niet; dat een bepaald middel in muizen werkt wil niet zeggen dat mensen, laat staan alle Downsyndroompatiënten, er baat bij hebben.
Ik heb ook nergens gezegd dat het middel in mensen zou werken. Ik zei "goed nieuws".
Ten tweede wordt het woord 'mongooltjes' als bijzonder denigrerend ervaren.
Ik hou me niet zo met zulke larie bezig van wat tegenwoordig de politiek correcte taal is. Een neger noem ik ook gewoon een neger, en een homo een homo. Moeilijk doen over woordjes heeft geen zin.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.972

Re: Medicijn tegen Down-syndroom?

Bovendien lijkt me dit geen medicijn tegen het Down-syndroom (zo'n medicijn zou namelijk moeten zorgen dat deze mensen een chromosoom méér krijgen als ik me goed herinner? Dat lijkt me vrij moeilijk te realiseren), maar dan eerder tegen het lage IQ dat mensen (muizen in dit geval) met Down hebben (zeg ik dat zo goed? > je snapt vast wel wat ik bedoel).
Net zoals ik snap wat jij bedoelt, snap jij vast ook wel wat ik bedoel :wink:

Zie ook het eerste zinnetje van de quote:

"Lab mice with the mental retardation of Down syndrome got smarter after being fed a drug..."

Berichten: 12.262

Re: Medicijn tegen Down-syndroom?

Tja... wat is eigenlijk een muis met downsyndroom? Bij mensen wordt het veroorzaakt door een extra kopie van chromosoom 21, maar kan me niet voorstellen dat in muizen precies hetzelfde gebeurd bij een extra kopie van een bepaald chromosoom... de verdeling van genen over chromosomen is daar heel anders.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Medicijn tegen Down-syndroom?

Down syndroom is een trisomie van chromosoom 21 (je hebt er dan drie van in plaats van twee). In een muismodel is een vergelijkbare afwijkingen ontwikkeld: "Lab mice with the mental retardation of Down syndrome got smarter after being fed a drug..."

Om Down syndroom dus werkelijk te genezen, zou je het derde chromosoom uit alle relevante lichaamscellen moeten halen of moeten inactiveren.

Ben heel benieuwd hoe het medicijn precies compenseert voor de afwijkingen en wélke afwijkingen dan precies.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 19

Re: Medicijn tegen Down-syndroom?

Lab mice with the mental retardation of Down syndrome got smarter after being fed a drug that strengthened brain circuits involved in learning and memory, researchers reported Sunday.


Zoals ik het lees doet het medicijn (een) bepaalde hersenfunctie(s) ten goede. Er wordt gesteld dat de muizen slimmer werden. Niemand spreekt over opheffing van trisomie van het 21e chromosoom (of in dit geval; het bij muizen Syndroom-van-Down-veroorzakend chromosoom)..

Daarmee is er dus, zoals jullie hierboven al stelden, nog lang geen genezing voor het Down-Syndroom gevonden, ofzoiets....

...Desondanks hebben ze het toch maar mooi weer ontdekt, en wie weet wat het gaat opleveren. In het kader van optimisme: Het kán een begin zijn... :-)

Berichten: 206

Re: Medicijn tegen Down-syndroom?

Ten tweede wordt het woord 'mongooltjes' als bijzonder denigrerend ervaren.
Ik hou me niet zo met zulke larie bezig van wat tegenwoordig de politiek correcte taal is. Een neger noem ik ook gewoon een neger, en een homo een homo. Moeilijk doen over woordjes heeft geen zin.
Dit heeft niks met politiek correct zijn te maken, maar met respect. Veel negers noemen zichzelf ook neger, en ik weet niet wat voor andere woorden er bestaan voor homo. Maar je zal niet snel (familie van) een Downpatiënt tegenkomen die de term 'mongool' gebruikt. En al helemaal niet het verkleinwoord 'mongooltje', wat het nog eens extra denigrerend maakt (of wilde je soms beweren dat alle Downpatiënten klein zijn, en daarom het achtervoegsel -tje verdienen?).

Gebruikersavatar
Berichten: 2.972

Re: Medicijn tegen Down-syndroom?

Dit heeft niks met politiek correct zijn te maken, maar met respect.
Ik heb gewoon respect voor mensen hoor(dieren ook trouwens), dus als jij denkt van niet, dan heb je het simpelweg fout. Met respect heeft het dus niks te maken. Btw, vroeger was mongooltje gewoon een gebruikte term voor zulke mensen.

Verder zijn er zo veel mensen die zich beledigd voelen door zooooooveel zaken, daar ga ik me echt niet mee bezig houden (tekeningen van profeten, homosexuele familie, een dochter die sex heeft gehad voor het huwelijk, of knipoogt naar iemand, etc). Ik denkt zelf niet dat de wereld iets opschiet met het continue uitbreiden van de lijst van tabboe's en verboden woorden. Mensen die dat echt leuk vinden, moeten eens op vakantie naar iran gaan...

Vaak kiezen de mensen er zelf voor om zich wel of niet beledigd te voelen, misschien een onbewust verlangen naar de slachtofferrol? Of een manier om zichzelf moreel te verheffen boven anderen?

Berichten: 12.262

Re: Medicijn tegen Down-syndroom?

of wilde je soms beweren dat alle Downpatiënten klein zijn, en daarom het achtervoegsel -tje verdienen?
Aardige kwestie... ik geloof dat het in de regel wel beperking van de groei met zich meebrengt? Aan de andere kant noem je een dwerg ook pas een dwergje als-ie kleiner is dan de gemiddelde dwerg, stoeien met semantiek kan altijd.
Om Down syndroom dus werkelijk te genezen, zou je het derde chromosoom uit alle relevante lichaamscellen moeten halen of moeten inactiveren.  
Het heeft mij altijd verbaasd dat een extra kopie van een chromosoom zulke dramatisch effecten heeft op (zoog)dieren. De meeste trisomien zijn zelfs zodanig dodelijk dat er niets levens geboren wordt. Maar ondertussen leven polyploide planten vrolijk voort (en vaak beter als de haploide versie), en gaat het bij wat lagere dieren ook allemaal prima.
Victory through technology

Berichten: 96

Re: Medicijn tegen Down-syndroom?

Het heeft mij altijd verbaasd dat een extra kopie van een chromosoom zulke dramatisch effecten heeft op (zoog)dieren. De meeste trisomien zijn zelfs zodanig dodelijk dat er niets levens geboren wordt. Maar ondertussen leven polyploide planten vrolijk voort (en vaak beter als de haploide versie), en gaat het bij wat lagere dieren ook allemaal prima.


bij planten noemen we polyploïde afwijkingen rasveredeling :(

Reageer