Springen naar inhoud

[geschiedenis]genealogie not.acten

• Log in om te kunnen reageren

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 02 maart 2007 - 18:22

Bij het napluizen van notariele acten uit de 18e eeuw kom ik enkele malen bij een testament de term "cav.over een persoon";wat betekent cav.?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

natuurkunde-nerd

natuurkunde-nerd

• >100 berichten
  • 183 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 maart 2007 - 20:14

als ik op google cav intyp....krijg ik resultaten waarin staat dat cav. de afkorting is van: Computer Aided Verification

-CAV 2004 is the 16th conference on Computer Aided Verification. CAV solicits papers about automated tools and techniques for hardware and software verification, and case studies and performance investigations. CAV 2004 will be co-located with ISSTA 2004

http://www.dcs.warwick.ac.uk/CAV/
Eventuele typfouten of spellingsfouten kan ik niet uitsluiten, daarvoor alvast mijn excuses! ;)

Johan2

Johan2

• >1k berichten
  • 1780 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 02 maart 2007 - 21:43

Zegt me helemaal niets zo.
"cav. over een persoon" is ook niet echt verhelderend.
Kan het cau. van causa zijn (v=u).
Geef eens een hele zin.
<i>Si vis pacem paralellum</i> (J. Goedbloed)

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 maart 2007 - 01:48

toch vind je het met google, (en wat tussentijds detectivewerk in de Van Dale),
maar evident is het niet:

http://www.kuleuven-.../hwnr/leeuw.htm

WOORDENBOUK,

waar inne

Allerhande Konst- ende Bastaartwoorden, tot de Practijcque des Notarisschaps, ende andre Regts-oeffeninge behoorende, uut Hugo de Groot, Hooft, Huygens, Vondel, ende andre, soo oude als nieuwe Taalschriften, op't nauwkeurigste werden vertaalt, ende met alle andre Woordenbouken vergeleeken, het ondienstige agtergelaten, ende het gebreekige vervult.

door  

Mr SIMON VAN LEEUWEN, RG.  

WOORDEN-BOUK.

..//..

Caveren, wagten, verhoeden, borg blyven, seeker doen, verborgen

Caveren de Rato, is Borg blyven voor een ander die principaal Schuldenaar is, soo lang tot dat hy 't selve aanneemt ende van waarden houd 't gene den Borg heeft gedaan, of anders blijvt den Borg als principaal verbonden

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 03 maart 2007 - 17:53

Bedankt Jan,ik denk dat hier de betekenis van de afkorting cav. uit de doeken wordt gedaan!
En voor de andere liefhebber Johan 2 een overgeschreven stukje uit een oud testament:

Geplaatste afbeelding

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 maart 2007 - 18:07

Ik heb het woorden bouk toegevoegd aan de handige links. [rr]
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

Johan2

Johan2

• >1k berichten
  • 1780 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 04 maart 2007 - 08:20

Bedankt Jan,ik denk dat hier de betekenis van de afkorting cav. uit de doeken wordt gedaan!
En voor de andere liefhebber Johan 2 een overgeschreven stukje uit een oud testament:

He, leuk. Wellicht ben je nog familie van Jan; lijkt me gezellig met zijn aardbeien, al is 40 km verderop al een "andere wereld", genealogisch gesproken. En dan ook nog de Braakman ertussen, toen althans. Ik stam trouwens "van d'overkante", dus dat wij familie zijn hoef je niet bang voor te zijn.
In Hollandse acten ben ik caveren overigens nooit tegengekomen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 maart 2007 - 10:07

In Hollandse acten ben ik caveren overigens nooit tegengekomen.

google "rato cav" en je hebt er een paar. Althans, Sliedrecht bijvoorbeeld lijkt me Hollands zat.....

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 05 maart 2007 - 12:33

Johan 2: Mijn stam is een cocktail van VLaams-frans,Fries,duits;denkwijze van de vlamingen is wel heel anders dan echt Zeeuws.
De Vlamingen hadden veel invasies vanaf de Romeinse tijd,dus veel variaties in zaailingen.
De Zeeuwen woonden eeuwenlang op eilanden,zeer geisoleerd en minder beinvasied,behalve vanaf de kerkhervormingen.
Toen ontstond er bovenop het stam-eilanddenken ook nog het kerkelijk groepsdenken met een nog sterkere isolatie.

Maar dat heeft verder niets te maken met Jan zun aardbeien;als ik bij hem op bezoek zou komen,zou hij er zeker aanbieden;de Vlaming is in zijn genen zeer gastvrij en open,ook weer anders dan de Zeeuwen!!

Johan2

Johan2

• >1k berichten
  • 1780 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 06 maart 2007 - 10:50

De Zeeuwen woonden eeuwenlang op eilanden,zeer geisoleerd en minder beinvasied,behalve vanaf de kerkhervormingen.
Toen ontstond er bovenop het stam-eilanddenken ook nog het kerkelijk groepsdenken met een nog sterkere isolatie.

Je bedoelt dat er binnen de gemeenschap toen twee subgemeenschappen ontstonden: prot en RK> Inderdaad, dat verschilt per dorp.

Maar dat heeft verder niets te maken met Jan zun aardbeien;als ik bij hem op bezoek zou komen,zou hij er zeker aanbieden;de Vlaming is in zijn genen zeer gastvrij en open,ook weer anders dan de Zeeuwen!!

Nou, je had ze bij mij ook gekregen, weliswaar uit de supermarkt, maar toch. Maar of ik je na deze opmerking over Zeeuwen nog binnenlaat....? :wink:

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures